در پی درخواست افزایش تعرفه واردات کاغذ توسط صنایع کاغذسازی
وزارت صنعت با ثابت ماندن تعرفه واردات کاغذ مخالفت کرد


وزارت صنعت‌، معدن وتجارت در پاسخ به نامه تشکل‌های صنفی مبنی بر مخالفت با افزایش تعرفه واردات کاغذ با ارائه دلایل و مستندات مربوطه برپیگیری افزایش منطقی تعرفه واردات کاغذ به منظور حمایت از تولید داخلی تأکید کرد.

 به گزارش اخبار چاپ و به نقل از خبرگزاری تسنیم،‌ وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت در نامه‌ای خطاب به غلامرضا شجاع رئیس تعاونی لیتوگرافان تهران بر پیگیری افزایش تعرفه واردات کاغذ تأکید کرد. این در حالی است که چندی پیش تشکل‌های صنفی مخالف افزایش تعرفه واردات کاغذ در فضای مجازی از خارج شدن این اقدام از دستورالعمل کاری وزارت صنعت خبر داده و از وزیر صنعت تشکر کرده بودند.

این نامه در پاسخ به نامه تشکل‌های صنفی به وزیر صنعت‌، معدن و تجارت که به منظور دعوت به مخالفت با افزایش تعرفه واردات کاغذ ارسال شده بود‌، از سوی دفتر شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت‌، معدن و تجارت صادر شده است.

مدیرکل دفتر شیمیایی و سلولزی در این نامه با اشاره به حذف یارانه کاغذ بر اساس مصوبه 309/70240 مورخ 85/04/28 از سایر موارد این مصوبه هم‌چون پرداخت یارانه فرهنگی به مصرف‌کننده از سوی وزارت ارشاد و وضع تعرفه‌ منطقی توسط کمیسیون ماده یک قانون مقررات صادرات و واردات نام می‌برد.

متن کامل این نامه به شرح ذیل است:‌

«با توجه به نامه شماره 94.610 مورخ 94.07.27 تعدادی از صنوف محترم فروشندگان کاغذ، صحاف، چاپخانه‌داران، کلیشه و لیتوگرافی و ... در خصوص مخالفت با پیشنهاد افزایش حقوق ورودی کاغذهای چاپ، تحریر و روزنامه از سوی این دفتر بدین وسیله موارد ذیل جهت آگاهی اعلام می شود.

1.وفق مصوبه شماره 309.70240 مورخ 28.04.85 شورای محترم اقتصاد مقرر گردید که کاغذهای چاپ، تحریر و روزنامه از سد حمایتی یارانه‌ای خارج و به منظور ایجاد رقابت بین کاغذ تولید داخلی و کاغذ وارداتی حمایت تعرفه‌ای منطقی توسط کمیسیون ماده یک قانون مقررات صادرات و واردات وضع و اعمال گردد و به موازات آن یارانه فرهنگی مربوطه مستقیماً از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حوزه نشر و مطبوعات پرداخت شود و از آن سال تاکنون علی رغم یارانه فرهنگی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متأسفانه حقوق ورودی کاغذهای مذکور افزایش نیافته است.

2. پرداخت یارانه فرهنگی در حقیقت اقدامی حمایتی به منظور تعدیل اثر افزایش حقوق ورودی کاغذهای چاپ تحریر و روزنامه است. به عبارت دیگر یارانه فرهنگی و افزایش حقوق ورودی کاغذهای مذکور لازم و ملزوم مصوبه فوق‌الذکر شورای محترم اقتصاد بوده که اعمال تعرفه منطقی برای کاغذ به عنوان حمایت از صنعت کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه آن اجرا نشده است.

3.با توجه به عدم حمایت کافی از کاغذهای مذکور و ورود آن با سود بازرگانی صفر و ارز مبادله‌ای تولیدات داخلی توان رقابت با کاغذهای وراداتی را نداشته و با عنایت به اصرار وزارت مطبوع بر افزایش تولید این کاغذها به منظور تأمین بخش بیشتری از نیاز کشور با کاغذ داخلی موجودی انبار کاغذهای مذکور بالغ بر 13 هزار تن شده است.

4.واردات کاغذهای چاپ، تحریر و روزنامه از پرداخت 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده معاف بوده در حالی که واردات مواد اولیه تولید به کاغذ از این معافیت برخوردار نیست و عملاً به دلیل معافیت کاغذهای مذکور از پرداخت این مالیات تولیدکننده داخلی نمی‌تواند مالیات بر ارزش افزوده پرداختی بابت مواد اولیه مورد استفاده را از مصرف‌کنندگان و خریداران کاغذ دریافت کند. که این موضوع فشار مضاعفی را به تولیدکننده داخلی وارد کرده است.

5. علی رغم اعلام کاغذهای چاپ، تحریر و روزنامه در فهرست اولویت‌های سرمایه‌گذاری از سوی وزارت متبوع عملاً سرمایه‌گذاران تمایلی برای سرمایه‌گذاری جدید در این زمینه نداشته که مهمترین دلایل آن حقوق ورودی پایین، عدم صرفه اقتصادی و عدم امکان رقابت قیمتی با کاغذهای وارداتی است.

شایان ذکر است علی رغم وجود باگاس در کشور به عنوان ماده اولیه‌ای که قابلیت تبدیل به کاغذ را داشته متأسفانه به دلیل عدم توجیه اقتصادی برای تولید آن هر ساله با صرف هزینه‌هایی آتش زده می‌شود.

علی‌هذا با توجه به موارد فوق حمایت از تولید داخلی و این صنعت به منظور تأمین نیاز کشور امری ضروری و کماکان مورد پیگیری این دفتر می‌باشد.»

 

منتشر شده توسط خبرگزاری تسنیم در تاریخ ۱۳۹۴ چهارشنبه ۶ آبان