نیاز شهرک چاپ مشهد به حمایت جدی وزارت ارشاد
بی‌رغبتی بانک‌ها برای ارائه تسهیلات ویژه به چاپخانه‌داران


شهرک صنعتی چاپ و نشر مشهد به عنوان یکی از پروژه‌های بزرگ و مهم فرهنگی استان خراسان رضوی به شمار می‌رود که نیازمند حمایت جدی وزارت ارشاد برای راه‌اندازی و بهره‌برداری است.

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از خبرگزاری فارس از مشهد، صنعت چاپ و نشر در حالی در کشور دارای مشکلات بسیاری است که در کشورهای توسعه یافته از پررونق‌ترین و پردرآمدترین مشاغل صنعت محسوب می‌شود، این صنعت به علت برخورداری از ظرفیت‌های فراوان، یکی از فعالترین بخش‌های صنعتی است اما با این وجود متاسفانه وضعیت صنعت چاپ و نشر مناسب نیست چراکه خانواده چاپ در ایران، نزدیک به 27 هزار نفر است که حدود 87 درصد نیروی انسانی شاغل در این حوزه دیپلم و زیردیپلم هستند.

علاوه بر این آمارها نشان می‌دهد در جهان، صنعت چاپ، جزو پنج صنعت مهم کشورهای جهان محسوب می‌شود، چراکه گردش مالی این صنعت در جهان 800 میلیارد دلار بوده، این در حالیست که سهم ایران از این صنعت بسیار ناچیز است و علاوه بر این با وجود قدمت 200 ساله‌‌ای که صنعت چاپ و نشر در ایران دارد، این صنعت از رشد خوبی برخوردار نیست.

از سوی دیگر خراسان رضوی نیز پس از تهران و قم، رتبه سوم را در صنعت چاپ و نشر کتاب کشور به خود اختصاص داده است، چراکه هم‌اکنون 25 درصد صنعت چاپ خراسان رضوی به کتاب، مجله و محصولات فرهنگی و 75 درصد دیگر به تولیدات صنعتی ویژه بسته‌بندی‌های غذایی، صنعتی، تبلیغاتی و فرهنگی دیگر مربوط می‌شود.

در حال حاضر حدود 270 واحد چاپی و صنایع وابسته با ظرفیت بیش از 2 هزار و 500 ورق در خراسان رضوی فعالیت می‌‌کنند که عمده آنها در مشهد متمرکز است و بیش از هزار و 600 کارگر در این بخش مشغول به فعالیت هستند.

بر اساس این گزارش، هر چه به سال 2017 نزدیکتر می‌شویم، مسئولان اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در برنامه‌های فرهنگی مشهد 2017 پروژه‌های بزرگی همچون راه‌اندازی شهرک صنعتی چاپ و نشر مشهد را در دستور کار خود قرار داده‌اند، به طوری که سیدسعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در اردیبهشت امسال علاوه بر برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب در سال 2017 با حضور کشورهای جهان اسلام در مشهد به راه‌اندازی و بهره‌برداری شهرک چاپ و نشر در حاشیه این شهر اشاره کرد.

برگزار شدن چهارمین نمایشگاه صنعت چاپ در مشهد و اهمیت و جایگاه پرداختن به برنامه‌های فرهنگی مشهد 2017 سبب شد تا گزارشی از وضعیت شهرک صنعتی چاپ و نشر مشهد به عنوان یکی از بزرگترین و مهم‌ترین برنامه‌های فرهنگی سال 2017 بپردازیم که در ادامه می‌خوانید:

* بانک‌ها رغبتی برای ارائه تسهیلات ویژه و وام‌های مناسب به چاپخانه‌داران ندارند

در این زمینه رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد با اشاره به اینکه مشکلات نقدینگی چاپخانه‌داران هنوز رفع نشده است، اظهار کرد: با وجود گذشت مدت زمان طولانی از مذاکره 1+5، رکود بازار همچنان یکی از مشکلات مهم صنعت چاپ در کشور محسوب می‌شود، به طوری که به نظر می‌رسد دولت هنوز برنامه‌ای برای رفع رکود بازار ندارد.

علی مغانی با بیان اینکه بانک‌ها رغبتی برای ارائه تسهیلات ویژه و وام‌های مناسب به چاپخانه‌داران ندارند، تصریح کرد: در شرایط نامناسب بازار، زمین‌های شهرک صنعتی چاپ و نشر مشهد با قیمت متراژی بالا به اهالی چاپ خراسان رضوی تحویل داده شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه این شهرک یکی از پروژه‌های مهم مشهد 2017 در نظر گرفته شده، بنابراین لازم است از طریق صندوق توسعه ملی برای آن بودجه و تسهیلات مناسب در اختیار متقاضیان قرار بگیرد تا چاپخانه‌داران نیز با شرایط بهتر هر چه زودتر اقدام به ساخت زمین‌های خود در این شهرک کنند.

* ضرورت بررسی مشکلات چاپخانه‌داران در شهرک چاپ

در ادامه معاون فرهنگ و مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: شهرک صنعتی چاپ و نشر در مشهد از جمله پروژه‌هایی بود که علاوه بر ساماندهی مشاغل مختلف، به عنوان یکی از پروژه‌های سفر هیئت دولت دهم به مشهد انجام آن تصویب شد.

یوسف امینی تأکید کرد: این شهرک می‌تواند تمام امکانات مناسب چاپ را در یک مکان تجمیع کند و دسترسی مردم به آن را آسان کند.

وی با اشاره به اینکه تمام مسئولیت ساخت شهرک صنعتی چاپ در اختیار اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی قرار گرفته است تصریح کرد: با برگزاری جلسات مختلف امکان بررسی مشکلات چاپخانه‌داران در این شهرک وجود دارد تا به این ترتیب به یک راه حل مناسب در این باره برسیم.

* احتمال ارائه تسهیلات ویژه بانکی به چاپخانه‌داران  وجود دارد

در ادامه این گزارش به سراغ مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفته و با وی به گفت‌وگو نشستیم،‌ وی با اشاره به اینکه زمین‌های شهرک صنعتی چاپ و نشر مشهد تقسیم‌بندی شده و با قیمت تقریباً مناسب در اختیار متقاضیان قرار گرفته است، گفت: دولت در این شهرک، خیابان‌کشی‌ها را انجام داده و تلاش می‌کند تا مواردی مانند نماد ورودی این شهرک را نیز بسازد.

محمودرضا برازش با اشاره به اینکه این شهرک تا جایی که اطلاع دارم و عضو کارگروه مشهد 2017 هستم از پروژه‌های فرهنگی مشهد 2017 نیست، خاطرنشان کرد: انجام دوره‌های آموزشی برای صنعت چاپ از جمله وظایف اصلی دولت است، به همین منظور تلاش می‌کنیم تا از طریق برگزاری جلسات مختلف امکان ارائه تسهیلات ویژه بانکی را به چاپخانه‌داران بدهیم، گرچه این امر باید از طریق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مصوب شود.

بر مبنای این گزارش، با توجه به اینکه تأسیس شهرک صنعت چاپ و نشر از جمله فعالیت‌های بسیار مهم فرهنگی و تأثیرگذار در عرصه صنعت چاپ خراسان رضوی محسوب می‌شود، فارغ از اینکه به عنوان یکی از پروژه‌های بزرگ فرهنگی مشهد 2017 است یا خیر، می‌تواند تجمیع ظرفیت‌های بالای تنوع چاپ در این استان محسوب شود.

از سوی دیگر خراسان رضوی 700 ناشر فعال دارد که براساس آمارهای موجود بیشترین تعداد کتاب این ناشران مربوط به حوزه دین و ادبیات است و در کنار آن دانشگاه و حوزه‌های علمیه قوی دارد که می‌توانند در حوزه چاپ کتاب و سایر محصولات فرهنگی به جامعه چاپ و مسئولان فرهنگی خراسان رضوی در ارتقای صنعت چاپ و راه‌اندازی مناسب شهرک صنعتی چاپ و نشر مشهد کمک قابل توجهی کنند.

 

منتشر شده توسط خبرگزاری فارس در تاریخ ۱۳۹۴ يکشنبه ۳ آبان