احمد مسجدجامعی در جشنواره ملی صنعت چاپ:
مبادا کار کالای چاپی به چین برسد


مسجدجامعی در جشنواره ملی صنعت چاپ گفت: مبادا برای تولید کالای ایران و چاپ آن به چین متوسل شویم و برای بسته‌بندی و چاپ به کشور دیگری مراجعه کنیم.

احمد مسجدجامعی در مراسم جشنواره ملی صنعت چاپ که صبح امروز در تالار وحدت برگزار شد، اظهار کرد: خوشحالم که پس از 15 سال بار دیگر در میان جمع عرصه فرهنگ، هنر، دانش، فناوری، و عرصه کار و کارآفرینی هستم. در سال‌های دورتر نخستین بار در محل ساختمان پیشین روزنامه اطلاعات جشن صنعت چاپ را برگزار کردیم. محموعه کتاب‌های منتشر شده در این حوزه به تعداد انگشتان دو دست می‌رسید و پایان‌نامه‌ای به سختی در این رشته و رشته‌های مرتبط پیدا می‌کردیم.

این عضو شورای شهر در ادامه افزود: با این حال صنعت چاپ، توانایی بالایی داشت و این بیشتر متکی به دانش و تجربه‌های سینه‌به‌سینه بود که استادان بزرگ این رشته در طول سال‌ها آموخته بودند و در محضر آنها دیگران آموزش می‌دیدند و به نشاط رنگ، نشاط صحافی و نشاط کار کمک می‌کردند.

وی گفت: از آن سال‌ها یک نمونه شاهنامه باقی مانده که به عنوان شاخص ذکر می‌شود. همان سالی که هیچ رشته و کتابی برای صنعت چاپ نداشتیم، قرآن نفیسی منحصربه فردی چاپ شد که بعد از انقلاب به خلبانان برجسته اهدا می‌شد. آن‌چه این فضا را ایجاد می‌کرد، عشق به این کار و دانایی حاصل از ممارست عاشقانه در کار صنعت چاپ بود. این صنعت در ایران با عشق به ایمان و عشق به ایران رشد کرد.

مسجدجامعی با اشاره به چگونگی ورود صنعت چاپ به ایران بیان کرد: اگر در تبریز برای نخستین‌بار شاهد شکل‌گیری چاپ و چاپخانه هستیم به دلیل این است که مردم این سرزمین در برابر تجاوز بیگانگان ایستاده بودند و از حریم خود دفاع می‌کردند. اولین کتابی که چاپ شد، جهادیه بود که ضرورت دفاع از این مرز و بوم را اعلام می‌کرد و چون تبریز در معرض حمله قرار داشت، صنعت چاپ به کمک آنها آمد و چاپخانه شکل گرفت.

این عضو شورای شهر تهران گفت: بسیار خوب است که سال آینده، دویستمین سال صنعت چاپ در تبریز باشد و این رسالت صنعت چاپ با پشتیبانی مردمی ادامه پیدا کرد.

به گفته مسجدجامعی، این صنعت از یک حیث با نخبگان، روشنفکران، نویسندگان و حوزه‌های علمیه ارتباط دارد و از سوی دیگر با همه مردم مرتبط است. با آموزش عمومی و گسترش فرهنگ سروکاردارد و شاخص سنجش میزان فرزانگی و دانش به‌شمار می‌آید که از این جهت وضعیت ویژه‌ای دارد. صنعت چاپ از یک سو، پای در صنعت دارد و از سوی دیگر پا در اقتصاد، افکار عمومی، هنر و همه را در خود جمع می‌کند.

وی ادامه داد: دنیای صنعت چاپ با دانش گسترش پیدا کرد و روزنامه‌ها در آن شکل گرفتند ا فضای آزاد و آزادی خواهی ایجاد شود که همه اینها نسبتی با صنعت چاپ دارند. از همین منظر، شکوفایی صنعت چاپ، شکوفایی علم و دانش است.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شکل‌گیری نمایشگاه چاپ گفت: در همان سال‌هایی که نمایشگاه کتاب برگزار می‌شد، صنعت چاپ نیز در کنارش حضور داشت اما به قدری گسترده بود که از نمایشگاه کتاب مستقل شد و یادم هست که از همان روزها مسئولیت برگزاری این نمایشگاه بر عهده اتحادیه‌ها و تعاونی‌های حوزه صنعت چاپ گذاشته شد.

مسجدجامعی با بیان اینکه زمانی در دولت بحث انتقال حوزه صنعت چاپ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وزارتخانه دیگری به صورت جدی مطرح شده بود، اظهار کرد: خود صنعت چاپ به ما کمک کرد تا در وزارت ارشاد بماند و این ویژگی مردمی و فرهنگی صنعت چاپ است . در دورانی که رشته دانشگاهی چاپ نداشتیم، استاد فرشچیان کتابی از آثارش را در هلند یا با سرمایه‌گذاری ناشری هلندی با جدیدترین فناوری روز غرب به چاپ رساند. از وی خواستم تا مجموعه آثار بعدی خود را در ایران چاپ کند و این کار انجام شد که با کیفیتی در همان حد به چاپ رسید.

این عضو شورای شهر افزود: تنها عشق و علاقه به هنر و صنعت ایرانی وجود داشت که می‌توانست کمبودها را جبران کند. در این سال‌ها صنعت چاپ گسترش پیدا کرد. ماشین‌آلات جدید وارد و رشته‌های دانشگاهی تعریف شد. و اولین بار این رشته را وزارت ارشاد در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد کرد.

مسجد جامعی با اشاره به تصویب روز ملی صنعت چاپ و افزوده شدن آن به تقویم گفت: خاطرم هست برای تصویب روز ملی صنعت چاپ، با شورای فرهنگ عمومی مشکل داشتیم و دو بار این پیشنهاد به این شورا رفت و برگشت و اگر حمایت ویژه مجموعه دوستان وزارت ارشاد نبود، شاید این پیشنهاد سه یا چهار بار می‌رفت، اما در نهایت تصویب شد. هر چند سال‌های بعد این پیشنهاد از متن تقویم به حاشیه آن منتقل شد که نباید به حاشیه می‌رفت  نشان از ناشناخته بودن این صنعت دارد.

وی با بیان این‌که افراد بسیاری در بخش خصوصی و دولتی در مدیریت، صنعت، بهره‌دهی و سرمایه‌گذاری فعال بودند، اظهار کرد: علی طارمی‌راد که بیش از ۳۲ سال در چاپخانه افست مشغول به کار بوده است. سالیانی که چاپخانه افست در خیابان گوته قرار داشت بنا به علایقم به آنجا رفت‌وآمد می‌کردم. شایسته‌خصلت نیز یکی دیگر از این افراد به‌شمار می‌آید. این شرکت با گسترش ماشین‌آلات و افزایش بهره‌وری، تبدیل به مجموعه و نمونه‌ای از یک شهرک چاپ شد.

وزیر سابق فرهنگ و  ارشاد اسلامی گفت: شهرک شهابیه قم نیز به منظور تجمیع صنعت چاپ تاسیس شد. در تهران نیز این طرح را داشتیم و تبریز نیز می‌تواند در این زمینه گام‌های اساسی بردارد. صنعت چاپ امروزه گسترده‌تر از کتاب شده و بسته‌بندی دنیای جدیدی را فتح کرده است. این صنعت در حوزه فرهنگ عموم تاثیرگذار است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که می‌تواند نزدیک‌ترین ارتباط را با این صنعت داشته باشد.

به گفته مسجدجامعی، چاپ پیش از سینما و جهانگردی، صنعت محسوب می‌شد و جنبه فرهنگی خود را حفظ کرده و امیدوارم شرایطی ایجاد شود که اقتصاد فرهنگ و هنر رونق بیشتری بگیرد. نخستین کالاهایی که از ایران ارزش افزوده داشته در حوزه فرهنگ و هنر بوده و در گذشته نیز شاهان در کنار جواهرات خود، شاهنامه‌هایی داشتند که ارزش بسیاری برخوردار بود.

وی گفت: به نظرم نباید بسته‌بندی و چاپ جای دیگری برود و با فضایی که باز شده، فرصتی برای حضور موثر ایران در سایر عرصه‌ها نیز ایجاد شود. نباید به جای کالا و چاپ ایرانی به چین متوسل شویم، بلکه باید بتوانیم منطقه را پوشش داده و حرف اول را بزنیم. در گذشته کتاب در ایران چاپ و به برخی کشورها و ترکیه ارسال می‌شد. باید نگاه اقتصادی داشته باشیم و فراتر از مرزها قدم برداریم.

مسجدجامعی در پایان سخنانش اظهار کرد: با توجه به اهمیتی که علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مساله فرهنگ و هنر می‌دهد و توانایی‌هایی که دارد با کمک نخبگان، بزرگان، اصناف در حوزه فرهنگ، هنر و اقتصاد آنها کارآفرین باشیم.

 

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۴ شهريور