یادداشتی به مناسبت روز ملی صنعت چاپ
چاپ؛ از صنعت رانده، از فرهنگ مانده!


روز ملی صنعت چاپ،‌ دو سالی است که دیگر در تقویم جایی ندارد، دلیل آن بالا بودن تعداد مناسبت‌های مندرج در تقویم رسمی کشور اعلام شده است. با این حال اهالی این صنعت میان‌رشته‌ای به صورت مستقیم و غیرمستقیم در بیشتر صنایع حضور دارند اما به نظر می‌رسد جایگاه شایسته‌ای برای آنها در این میان وجود ندارد.

الهام عدیمی، خبرنگار حوزه فرهنگ ـ روز حمایت از صنایع کوچک بود که هیات تحریریه تصمیم گرفت گفت‌وگوهایی با اعضای کمیسیون صنایع و معادن ترتیب دهد تا درباره وضعیت چاپ که متاسفانه در رده صنایع کوچک دسته‌بندی می‌شود، صحبت کنیم.

طبیعتا مصاحبه گرفتن با نمایندگان مجلس کار دشواری است چرا که به سختی پاسخ تماس‌های خود را می‌دهند یا اغلب درگیرند، فرصت ندارند و ... با تمام این اما و اگرها، توانستیم مصاحبه بگیریم و درباره لزوم توجه به صنعت چاپ و پیوستن آن به صنایع بزرگ سوال بپرسیم و در ادامه بدانیم چه فعالیتی برای این صنعت که در دنیا، جایگاه سوم را به خود اختصاص داده، در برنامه دارند؟

از همین زمان بود که تعجب‌ها شروع شد. بسیاری از نمایندگان کمیسیون اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند و تنها یکی دو نماینده در جایگاه نقد از وضعیت صنعت چاپ برآمدند و قرار شد تا به گفته یکی از آنها جلسه مشترکی میان کمیسیون صنایع و معادن و فرهنگی برگزار شود تا به بررسی اجمالی مسائل و مشکلات چاپ و نشر پرداخته شود.

این نمایندگان گرچه تصدیق می‌کردند که صنعت چاپ از اهمیت بسیاری برخوردار است با این حال اطلاعات بسیار اندکی درباره آن داشتند.

با نزدیک شدن به هفته دولت در آغاز شهریور ماه و روز صنعت چاپ در 11 شهریور ماه، قرار شد تا این بار به سراغ نمایندگان کمیسیون فرهنگی برویم و دلیل آن نیز زیرمجموعه بودن صنعت چاپ در مجموعه فرهنگی کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

تماس‌ها و پیگیری‌ها ادامه داشت اما جوابگویی بسیار محدود و تقریبا بی‌پاسخ.

آخرین نماینده‌ای که با وی تماس گرفتیم، علی مطهری بود.

مطهری در آغاز از چند و چون روز صنعت چاپ پرسید و در ادامه گفت، کمیسیون هیچ برنامه‌ای برای صنعت چاپ ندارد، چرا که صحبتی درباره آن مطرح نشده است!

تنها مساله‌ای که هم کمیسیون صنایع و معاون و هم کمیسیون فرهنگی به آن اذعان داشتند، بازدید جمعی از نمایندگان از کارخانه‌های کاغذ در شهرهای مختلف بود. اما به نظر نمی‌رسد، هیچ یک پرسیده باشند که این کاغذها در کجا قرار است مورد استفاده قرار گیرد!؟

مطهری همچنین گفت باید این روز را در کمیسیون فرهنگی مطرح کند تا ببینند چه می‌شود!؟

...

صنعت چاپ ایران، صنعتی فراموش‌شده است، چرا که درون آن جنگ و ستیز است و بیرون آن، کسی آنها را نمی‌شناسد!

روز ملی صنعت چاپ مبارک!

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۱ شهريور