یادداشت مدیرعامل «به نشر» به مناسبت 11شهریور، روز ملی صنعت چاپ؛
چاپ؛ صنعت پویا در نتیجه تولید و توزیع دغدغه‌مند


یازدهم شهریورماه هر سال، برای اهالی صنعت چاپ اهمیت و معنی بسیاری دارد، در این روز، صنعت چاپ ایران با بیش از دو قرن قدمت و سابقه، بیش از 10 سال است که جایگاه خود را در تقویم کشورمان پیدا کرد و «روز ملی صنعت چاپ» نام گرفت.

جواد محمدزاده مقدم ـ ین روز یادآور تلاش مستمر و زحمت مداوم جمع بزرگی از کارگران، صنعتگران و هنرمندان و در یک جمله وامدار تلاش بزرگان فرهنگ ایران است.

اما عمر دویست ساله صنعت چاپ خود اعتباری بزرگ برای هنرمندان و صنعتگران حوزه چاپ کشورمان محسوب می شود، این صنعت در کنار تمام کارایی ها و درجه اهمیت بسیار بالا، همچنان با بی‌توجهی‌هایی که نسبت به آن می شود، روز‌به‌روز در حال توسعه و پیشرفت است.

این روزها صنعت چاپ با تمام مشکلات موجود استوار به راه خود ادامه می‌دهد، چرا که در صورت توقف خسارت‌های جبران ناپذیری در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی و غیره رخ خواهد داد، اما باید دانست که اگر نگاه اقتصادی به چاپ نشود و مشکلات این حوزه را با همکاری تمام بخش ها و دست اندرکاران این حوزه بیش از پیش جدی نگیریم، با موانع بسیار زیادی روبه‌رو خواهیم شد.

در این راستا و با توجه به اینکه در کشور صنعت نشر به معنای تولید صنعتی کالای فرهنگی به نام کتاب نداریم و وضعیت موجود نشر ما فاصله زیادی تا صنعتی شدن دارد، انتشارات آستان قدس رضوی به عنوان یکی از بزرگترین ناشران شرق کشور از حامیان بی نظیر صنعت نشر کشور به لحاظ ظرفیت توزیع به حساب می آید، این انتشارات تلاش دارد تا گام هایی را مبتنی بر کمک به نشر کشور و استان و همچنین عدم رقابت با بخش خصوصی به شیوه همراهی و همکاری در این حوزه بردارد.

از آنجا که صنعت نشر وابستگی شدیدی به بخش توزیع دارد، راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای آستان قدس رضوی در شهرهای کوچک می تواند فرهنگ کتابخوانی را در قالب یک سیکل موفق به وسیله نشر و توزیع مناسب ارتقاء بخشد.

برخورداری از ویترین های جذاب و پویا که موضوعات متنوعی از کتاب های تأمین کننده نیاز و سلیقه مردم را در خود جای داده است، علاوه بر ساماندهی فروشگاه ها به شکل مناسب و برخورداری از پرسنل کتاب شناس، می تواند به ارتقای سطح کیفی مطالعه در مشهد و در نهایت سطح کشور کمک کند.

به نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) همچنین در ادامه اقدامات حمایتی خود در راستای صیانت از صنعت چاپ کشور، به ویژه در سال های اخیر توانسته با ایجاد تنوع در محتوای کتاب ها، ظاهر و توزیع مناسب گام های خوبی ر ا در راستای تأمین نیاز مخاطب بردارد که امکان ارتقای آن نیز وجود دارد.

در پایان باید گفت روز ملی «صنعت چاپ» بهانه ای است تا قدردان زحمات تلاشگران صنعت چاپ، این عرصه مهم و تأثیرگذار فرهنگی باشیم و باید آن را فرصتی بدانیم تا این صنعت را بیشتر معرفی کرده و درد و دل اهالی صنعت چاپ را به گوش مسئولان برسانیم.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۰ شهريور