یارعلی:
صنعت چاپ تنها با حمایت دولت جان می‌گیرد


منوچهر یارعلی، بازرس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ضمن ابراز تأسف از محقق نشدن کامل شعار «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» در صنف چاپ، گفت: دمیدن جان تازه به صنعت چاپ تنها با حمایت دولت صورت می‌گیرد.

به گزارش اخبار چاپ به نقل از خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، یارعلی اظهار کرد: حدود 15 سال پیش، که یارانه کاغذ به چاپخانه‌ها تعلق می‌گرفت، این صنف از وضعیت خوبی برخوردار بود اما با حذف یارانه کاغذی، دولت عملاً حمایت خود را از چاپخانه‌داران قطع کرد.

وی ادامه داد: اکنون وضع به‌گونه‌ای است که چاپخانه‌داران برای دریافت وام از دولت باید هفت‌خوان رستم را بگذرانند؛ این فرآیند آن‌قدر وقت‌‌گیر و پُر از مانع است که چاپخانه‌داران را از دریافت وام منصرف می‌کند. به طور مثال پیش از این، برای دادن وام به چاپخانه‌داران ماشین‌آلات چاپ را به‌عنوان وثیقه می‌پذیرفتند اما اکنون فقط وثیقه ملکی را قبول دارند.

مدیرعامل چاپخانه کارگری هفتم‌تیر افزود: از آنجا که چاپ هم هنر و هم صنعت است و پیشرفت همه جانبه دولت بستگی به پیشرفت چاپ دارد، پیشنهاد می‌کنم دولت تدابیر جدی برای ارزان شدن بهای مواد اولیه تولید کتاب مانند کاغذ و مرکب‌‌های چاپ بیندیشد.

یارعلی ادامه داد: پیش از این، موضوع معافیت مالیاتی چاپخانه‌داران مطرح شد اما متأسفانه نه تنها اجرایی نشد بلکه درصد مالیات‌ها نیز افزایش یافت. همچنین حق بیمه کارگران با رشد زیادی مواجه شده است؛ این در حالی است که اُجرت چاپخانه‌داران افزایش نیافته است.

وی عنوان کرد: با تأسف باید گفت که اگر دولت از صنعت چاپ حمایت می‌کرد، هیچ‌گاه تعطیلی حدود 400 چاپخانه در طول سه سال اخیر را شاهد نبودیم.

بازرس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ اظهار کرد: با وجود این‌که چاپ یک صنعت مادر محسوب می‌شود متأسفانه باید گفت که درآمدش از یک بقالی نیز کمتر است. بنابراین، از مسئولان دولتی می‌خواهیم تا به این صنعت بیندیشیند چرا که ارتقای سرانه مطالعه، افزایش سطح فرهنگ عمومی و ... به چاپ بستگی دارند.

منتشر شده توسط ایبنا در تاریخ ۱۳۹۴ دوشنبه ۲ شهريور