به مناسبت روز حمایت از صنایع کوچک؛
وجود دستگاه لیتوگرافی در چاپخانه مانند سی‌تی اسکن در بیمارستان است


محسن گروسی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: صنعت چاپ نیاز به تجمیع در شهرک‌های تخصصی چاپ دارد تا بتواند از تمامی خدمات و دستگاه‌های این حوزه در یک جا و به صورت متمرکز استفاده کند. نمی‌توان در چاپخانه‌های بزرگ دستگاه لیتوگرافی نداشت.

اخبار چاپ: صنعت چاپ امروزه یکی از سه صنعت بزرگ دنیا محسوب می‌شود. هیچ صنعتی وجود ندارد که به گونه‌ای نیازمند چاپ یا بسته‌بندی نباشد. این امر موجب شده تا به این صنعت نگاه دیگری شود.

در ایران اما صنعت چاپ، جزو صنایع کوچک محسوب می‌شود که به دلیل اخذ مجوزها از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد  اسلامی، زیرمجموعه‌ای از این وزارتخانه به‌شمار می‌آید. دلیل این امر را شاید به اهمیت و وابستگی روزنامه‌ها و نشر کتاب به این صنعت دانست، چرا که برای نخستین بار به دلیل چاپ نشریه و کتاب، دستگاه چاپ اختراع و پس از آن وارد ایران شد.

با این حال، نگرش روز دنیا به چاپ امروزه تغییر بسیاری کرده و با وجود نشر دیجیتال، نیازمندی بخش نشر به چاپ دچار دگرگونی شده است. همین امر منجر به کم شدن تقاضا برای چاپخانه‌داران شد. از سوی دیگر این امر به حوزه‌های مرتبط به چاپ، یعنی لیتوگرافی و صحافی نیز ضررهایی وارد کرد.

نمایندگان مجلس در کمیسیون صنایع و معادن از بخش‌هایی هستند که تاثیر بسیاری در تصمیم‌گیری‌های این حوزه خواهند داشت. به همین دلیل و به مناسبت روز حمایت از صنایع کوچک گفت‌وگویی با محسن گروسی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی داشته‌ایم. وی با اشاره به اهمیت صنعت چاپ در جهان اظهار کرد: اعتقاد دارم که در حوزه چاپ باید وارد شهرک‌های تخصصی چاپ شویم و با تهیه مکان مناسب به این عمل اقدام شود.

وی افزود: هنگامی که شهرک‌های تخصصی صنعت چاپ تاسیس کنیم،‌خدمات مورد نیاز این صنعت نیز تجمیع خواهد شد و به راحتی می‌توان به اعضای این صنعت خدمات ارائه کرد. در حالی که پراکندگی فعلی مانع این خدمت‌رسانی شده است.

این نماینده مجلس با اشاره به اهمیت مساله فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در این زمینه گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت نشست‌های مشترکی برای ادغام اتحادیه‌های مرتبط با صنعت چاپ داشته‌اند و این امر نیازمند همدلی، مشارکت و همراهی اعضای صنعت چاپ است. از سوی دیگر چنین تغییراتی باید از سوی رسانه‌ها و در میان اعضای صنف‌ها، فرهنگ‌سازی شود. در کار جمعی نیاز به فرهنگ‌سازی و فعالیت جمعی مجلس شورای اسلامی، دولت، صدا و سیما و رسانه‌ها است.

گروسی با بیان این‌که تشکیل شهرک‌های چاپ برای همه اهالی این صنف مفید است، اظهار کرد: هنگامی که چاپخانه‌های بزرگ به این مجتمع‌ها منتقل شود، فعالیت‌های آنها تسریع خواهد شد که برای آنها نیز مفید است و از تمامی دستگاه‌های مربوط به چاپ، پیش و پس از چاپ می‌توانند استفاده کنند. با این حال خدمات مربوط به داخل شهرها می‌توانند در شهر بمانند. چاپخانه‌های بزرگتر می‌توانند به عنوان بخشی از صنایع فعالیت کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به دشوار بودن فعالیت‌های جدی، افزود: مسائلی مانند عدم استفاده از دستگاه‌های لیتوگرافی از سوی چاپخانه‌داران مانند این است که در بیمارستان اجازه استفاده از سی‌تی‌اسکن داده نشود. این‌طور تنها کسی که دچار مشکل می‌شود، افراد مراجعه‌کننده هستند. باید به گونه‌ای کار شود که قیمت نهایی کالا و خدمات افزایش پیدا نکند. به همین دلیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  و صنعت، معدن و تجارت باید به مرور زمان، اتحادیه‌های مربوط به صنعت چاپ را تجمیع کرده و با تغییر آیین‌نامه‌های اجرایی داخلی به حل مسائل مربوط به این حوزه کمک کنند. نیاز نیست که قانون به مجلس بیاید و تصویب شود و چون این مساله فعالیتی درون دولتی برای بدنه دولت محسوب می‌شود، می‌توانند با آیین‌نامه اجرایی مسائل مرتبط را حل کنند.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۹ مرداد