آوارگی چاپ و نشر در استان مرکزی


کمبود امکانات کیفی چاپ و نشر در استان مرکزی موجب شده که تصمیم سازان این عرصه یا به کیفیت بد چاپخانه و اهمیت زمان در چاپ تکیه کنند یا اینکه زمان را قربانی کرده و برای چاپ کیفی آواره استان های همجوار باشند که این انتخاب سختی است و هر کدام تاثیرهای خود را در کیفیت و نگاه مخاطبان دارد.

به گزارش اخبار چاپ به نقل از ایرنا، رسانه ها در سال های اخیر بر محمل فناوری اطلاعات، ظرفیت های متعددی را در بهبود و تعمیق شریان های اطلاع رسانی و فرهنگ سازی تجربه کرده اند که ارزیابی تاثیر این جریان ها و شناخت نیازهای پایه این حوزه از مهمترین مولفه ها در گستره ارتباطات اجتماعی هدفمند و مخاطب محوری است.

تا دو دهه قبل شاید کمتر کسی تصور ارتباط از بستر شبکه های اجتماعی و اینترنتی را از سر می گذارند و رقابت کمی و کیفی رسانه ها در سطح نشریات مکتوب و صدا و سیما خلاصه می شد.

آنچه مسلم است رسانه به عنوان محوریت ارتباط مردمی با مسوولان، بسط آگاهی و تقویت پایه های ایده پردازی و پرسشگری در جامعه و تاثیرگذارترین ابزار انتقال پیام به عنوان یکی از ارکان مهم هر جامعه است که باید به درستی نیازها و ظرفیت های آن شناخته و در مسیر اهداف توسعه به کار گرفته شود.

در آستانه روز خبرنگار (17 مردادماه)، خبرگزاری ایرنا در استان مرکزی میزبان تعدادی از صاحب نظران، مسوولان و اهالی رسانه بود و در این محمل آسیب و فرصت های رسانه های استان مرکزی از منظر شرکت کنندگان مورد کنکاش و واکاوی قرار گرفت.

تحلیل و ارزیابی مشکلات خبرنگاران و بازتعریف نیازهای اصحاب رسانه، نقش روابط عمومی ها در تسهیل ماموریت های رسانه ای، بررسی آسیب های ناشی از نبود تشکل صنفی منسجم برای راهبری مسایل حوزه مطبوعات، ضعف حرفه ای گرایی، آزادی مطبوعات، مشکلات بیمه و اقتصاد رسانه، چالش های حوزه نقد و آسیب شناسی تعامل موثر و اثرگذار در راهبردهای منطقه ای، فضای مجازی فرصت ها و تهدیدها در عرصه رسانه از محورهای کلان این میزگرد تخصصی بود.

*مطالبات انباشته اهالی رسانه

سردبیر روزنامه عطر یاس در این میز گرد در خصوص مطالبات انباشته خبرنگاران در زمینه های مختلف سخن گفت و معتقد است که این مسایل هر بار که طرح می شود جنبه شعاری دارد و به ویژه در نزدیکی روز خبرنگار نقل محافل است و سپس اراده برای تحقق آن کمرنگ می شود .

محسن قلعی افزود: مشکل جدی خبرنگاران و شاغلان عرصه رسانه در استان مرکزی این است که تشکل صنفی قدرتمند و منسجمی ندارند که اراده لازم را برای حل مشکلات و پیشبرد مطالبات این قشر داشته باشد.

وی گفت: خبرنگاران و شاغلان مطبوعات و نشریات محلی استان مرکزی به دلیل مشکلات مالی و دغدغه های این بخش، سختی معیشت دارند و از طرفی بسیاری از آنان با مشکل نداشتن چتر بیمه و امنیت شغلی دست و پنجه نرم می کنند.

وی معتقد است: به دلیل مشکلات اشاره شده نیروی حرفه ای و تحصیل کرده این حوزه به دلیل نبود تامین مالی جذب نشریات محلی نمی شود و نیروهای تربیت شده نیز مقطعی خدمات رسانی دارند و آثار نامطلوب بر کیفیت کار و برنامه ریزی های حرفه ای این حوزه دارد.

قلعی گفت: اغلب قریب به اتفاق اصحاب قلم استان با مشکلات نداشتن مسکن، ضعف آموزشی، حمایت های رفاهی و شغلی مواجه اند و همین مساله نیز بر کیفیت کار آن ها اثرگذاری دارد.

وی گفت: یارانه های پرداختی به نشریات محلی بسیار ناچیز است و نیاز است بر مبنای کارویژه ها و اثرگذاری مطبوعات محلی در این خصوص بازنگری جدی شود.

سردبیر روزنامه عطریاس از برخورد با نشریات غیرقانونی در عرصه تبلیغات توسط ارشاد قدردانی کرد و بر ضرورت همگرایی تخصصی بین رسانه ها تاکید کرد.

وی گفت: کمبود امکانات کیفی چاپ و نشر در استان مرکزی موجب شده که تصمیم سازان این عرصه یا به کیفیت بد چاپخانه و اهمیت زمان در چاپ تکیه کنند و یا اینکه زمان را قربانی کرده و برای چاپ کیفی آواره استان های همجوار باشند که این انتخاب سختی است و هر کدام تاثیرهای خود را در کیفیت و نگاه مخاطبان دارد.

قلعی افزود: در غیاب خانه مطبوعات اگر خبرنگاران با انبوه مشکل هنوز کار می کنند به دلیل عشق به این حوزه است اما زمان آن رسیده که کانونی رسمی و اثرگذار پیگیر مطالبات آنان باشد.

وی عنوان کرد: یکی از مشکلات جدی در حوزه توزیع نشریات در اراک بودن مافیای قدرت و انحصار در دکه ها است که عدالت در عرضه نشریات محلی راتحت الشعاع قرار داده و شهرداری باید برای ایجاد توازن در این بخش دکه های مطبوعاتی را به عدالت بین نشریات فعال تقسیم کند.

سردبیر روزنامه عطریاس عنوان کرد: اگرچه برخی خبرنگاران چهار سال است به صورت خودجوش فعالیتی برای تشکیل تعاونی مسکن آغاز کرده اند اما انجام این گروه در هاله ای از ابهام است و کلید حل این مشکل نیز در شکل گیری خانه مطبوعات نهفته است.

 برندسازی در مزیت های مطبوعاتی یکی از شاخص های رشد رسانه ای

مدیرمسوول هفته نامه وقایع استان مرکزی نیز در این نشست ایجاد رویه شناخت رسانه های کیفی و ساختارمندی این حوزه(ایجاد برند مطبوعاتی)، حمایت از مدیریت رسانه ها در اعطای تسهیلات مالی برای توسعه فعالیت ها را خواستار شد.

نیره یوسفی راد گفت: برای رشد حرفه ای رسانه ها باید ملاک تشخیص سره از ناسره وجود داشته باشد و رسانه هایی که ملاک های علمی و نیازهای مخاطب را به درستی پاسخ می دهند برجسته تر حمایت شوند.

وی با تشکر از برنامه تحلیل محتوای نشریات توسط فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: این اقدام اگرچه هنوز نواقص زیادی دارد اما سرآغاز فصلی نوین در رقابت پذیری کیفی مطبوعات است و باید حمایت قاطع از مطبوعات در اعطای یارانه های مطبوعاتی و توسعه دایره آموزش برای نیروهای شاغل با این ملاک گسترش یابد.

وی اظهار کرد: مدیران مسوول نشریات محلی با چالش ها و دغدغه های زیادی مواجه هستند که یکی از آن ها سنگین بودن مخارج چاپ و نشر ، کرایه محل فعالیت و حقوق و دستمزد شاغلان و خبرنگاران است و متاسفانه مجوز نشریات به لحاظ ضمانت برای دریافت تسهیلات از سوی بانک ها معتبر نیست و پذیرفته نمی شود.

مدیرمسوول هفته نامه وقایع استان مرکزی اظهار کرد: دغدغه جدی دیگر مدیران مسوول پاسخگویی به مراجعی است که بابت نقد حکیمانه و منصفانه برای نشریات سنگ اندازی می کنند و متاسفانه برخی از اعضای هیات منصفه مطبوعات نیز در دادگاه از تکالیف قانونی و حقوق مطبوعات به خوبی حمایت نمی کنند.

یوسفی گفت: کار مطبوعاتی از جمله رسته های فرهنگی است که درآمد متوسطی دارد اما روابط عمومی برخی دستگاه ها بدون توجه به وضعیت مالی نشریات در فاکتورها دست برده و به مشکلات نشریات دامن می زنند.

وی، وجود انحصار برای چند مطبوعه خاص استانی و کشوری در دریافت آگهی را یک معضل دانست و افزود: مطابق قانون، ارشاد اسلامی متولی تقسیم عادلانه آگهی ها بین نشریات است و انحصار موجود با هیچ منطق و قانونی سازگار نیست.

مدیر مسوول هفته نامه وقایع استان مرکزی اضافه کرد: سال گذشته کارگروه اقتصاد نشریه برای پیدا کردن راهکار موثر کاهش مشکلات اقتصادی مطبوعات استانی تشکیل شد که خروجی آن اعطای وام با سود 28 درصد بود و در عمل نتیجه ای برای نشریات نداشت.

یوسفی، در پاسخ به بحث خبرنگارهفته نامه راوی که موضوع تقویت پیوست منابع ملی و استانی را در اطلاع رسانی مطرح کرد گفت: این مهم از راهبردهای استراتژیک است، اما مادامی که مدیران مسوول با مشکلات مالی، کمبود نیروی انسانی و تجهیزات دست و پنجه نرم می کنند فرصت کمتری برای فکر کردن به موضوعات زیربنایی نظیر این مسایل را دارند.

وی، در تایید صحب سردبیر روزنامه عطر یاس در خصوص کیفیت چاپ و نشر استان مرکزی بیان کرد: با وجود اینکه در دولت دهم هزینه هنگفت و تبلیغات وسیعی مبنی بر استقرار پیشرفته ترین چاپخانه دیجیتال در اراک صورت گرفت اما در عمل اهالی مطبوعات هنوز از ضعف های بنیادی چاپ و نشر رنج می برند.


*فضای مفاهمه و ایده پردازی نیاز جامعه رسانه‌ای

رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان مرکزی هدف از تشکیل این میزگرد را ایجاد فضای مفاهمه و ایده سازی برای شناخت محورهای مهم حوزه رسانه و ایجاد زمینه برای پیشبرد اهداف و حل مشکلات عنوان کرد.

علی حیدر شاه حسینی افزود: میزگردهای تخصصی از ماموریت های حرفه ای ایرنا است که در موضوعات مختلف تخصصی با هدف برجسته سازی مسایل و گردآوری بهترین راهبردها و پیشنهادات در حل مسایل طراحی و دنبال می شود و این میزگرد به عنوان نخستین تجربه کاری مرکز اراک برگزار می شود.

وی اظهار کرد: در محافل مختلف اهالی رسانه از باور نشدن از سوی مسوولان گلایه دارند و شاید به زبان دیگر نبود جایگاه شغلی متناسب با شان و رسالت و محرومیت از تشکل صنفی درد پنهان اما عمده خبرنگاران استان باشد.

رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان مرکزی بیان کرد: دولت یازدهم دسترسی به اطلاعات ازاد را به عنوان یکی از شعارهای اصلی خود قرار داده و برای آن می کوشد ولی در عمل هنوز در ساز و کارهای آن مشکلاتی است که باید برای آن چاره اندیشی شود .

شاه حسینی اظهار کرد: نیروی انسانی ماهر در عرصه رسانه ها سرمایه ای موثر است که به حرفه ای گرایی حوزه اطلاع رسانی و بسط دانایی و نقادی هدفمند و بالندگی فکری جامعه می انجامد و صاحب نظران این عرصه در این خصوص و مشکلاتی که گریبانگیر اهالی رسانه است نظر بدهند.

وی عنوان ادامه داد: مسابقه فناوری، شیوه های نوین اطلاع رسانی و جایگاه مطبوعات سنتی در این بستر از موضوعاتی است که به نقد و نظر و توجه کارشناسی اهالی رسانه از ظرفیت های این بخش و برنامه ریزی برای استفاده حداکثری آن نیاز دارد.


*رسانه ها پیوند دهنده منافع منطقه ای به مسایل کلان کشور

 خبرنگار هفته نامه راوی در این میزگرد به اهمیت خروجی رسانه ها و ارتباط پیوست منافع ملی و استانی و ارتقای جایگاه اصحاب قلم در حوزه تصمیم سازی ها با ارایه طریق در حل مشکلات کلیدی تاکید کرد.

شهربانو شاکری معتقد است: باید به بهترین شکل در ایجاد وحدت رویه و اثرگذاری رسانه ها بر پیگیری مسایل اولویت دار استان کوشید چرا که رسانه ها بستر طرح مطالبات مردمی و پل موثر ارتباط مسوولان با آحاد جامعه هستند و می توانند در راهبری افکار عمومی برای تحقق نیازهای پایه به بهترین شکل ایفای نقش کنند.

وی افزود:به دلیل نبود برنامه های منسجم آموزشی متاسفانه وسعت دید اهالی خبر در استان مرکزی سقف کوتاهی دارد و پردازش مسایل خرد، درون گرا و فاقد پشتوانه تحلیلی و کاربردی در نشریات محلی نمی تواند در ارتقای جایگاه این قشر و پیشبرد مسایل اولویت دار و برنامه ای استان موثر واقع شود.

شاکری عنوان کرد: جریان سازی خبری به عنوان بخشی از حرفه ای گرایی در استان مرکزی در بین نشریات محلی ضعیف است و موضوعات به صورت پراکنده و یا جزیره ای مطرح می شود.

وی معتقد است: جریان اطلاعاتی آزاد با نگاه کارشناسی و نقد منصفانه باید همراه شود و خبربا حاشیه یا طعم رپورتاژ آگهی و یا خودسانسوری و باج خواهی در اخلاق حرفه ای مطبوعات جایی ندارد.

خبرنگار هفته نامه راوی خاطرنشان کرد: سرای خبرنگاران که حیات کوتاهی در استان مرکزی داشت توانسته بود به کانون هم اندیشی اهالی رسانه تبدیل شود و اما به جای توسعه و تداوم این راه، تشکیل خانه مطبوعات ناکامی را تجربه کرد.

شاکری افزود: رسانه های مکتوب استان باید صدای مردم باشند اما متاسفانه به خبرنامه های دولتی تبدیل شده اند و این مهم شان و جایگاه رسانه را به شدت تنزل می دهد.

وی نبود خانه مطبوعات را یک مشکل بزرگ در این استان دانست و خواستار وفاق همه بخش ها برای شکستن طلسم آن شد.

خبرنگار هفته نامه راوی استان مرکزی بیان کرد: متاسفانه خبرنگاران این استان گرفتار معیشت شده اند و گاه برای یک آگهی ناچیز رسالت حرفه ای نادیده گرفته می شود.

 

* روزی نامه های بدون مخاطب بر گیشه ها

مدیرمسوول هفته نامه چشم براه نیز در این نشست پایین بودن فرهنگ مطالعه و نداشتن قدرت فروش نشریه در بین مخاطبان و کم توجهی به نیاز خواننده در محتوای نشریات را ضعف مهم این حوزه دانست و خواستار کیفی گرایی در تولیدات رسانه ای و تقویت جایگاه حرفه ای مطبوعات استانی شد.

رمضان یاحقی افزود: مشتری مداری به عنوان یک سیاست راهبردی در نشریات و حمایت معنوی از نقد توسط مسوولان از دیگر محورهای لازم برای پیشرفت مطبوعات است.

وی عنوان کرد: هم اینک پیشخوان دکه های مطبوعاتی استان مملو از اقلام چاپی است که بیشتر محتوای روزی نامه دارند و به پاسخگویی نیازهای مخاطب که به فروش آن ها بینجامد بی توجهی شده است.

مدیرمسوول هفته نامه چشم براه عنوان کرد: نشریات باید نگاه طلبکارانه و دریافت یارانه از دولت را، به سویی افکنده و به عنوان یک بنگاه اقتصادی و فرهنگی فعال و درآمدزا با راهکارهای حرفه ای شاهرگ حیاتشان را هر روز برجسته تر کنند.

یاحقی معتقد است: نباید انتظار داشت که از منابع مالی بیت المال به نشریات محلی تزریق شود بلکه این رویه و سیاست نشریه است که با کسب اقبال عمومی و بالا بردن مشترکان دایم تولید ثروت و کسب اعتبار اجتماعی و فرهنگی باید بکند.

وی گفت: متاسفانه آستانه تحمل مسوولان در نقد بسیار پایین است و آزادی قلم به ناحق محدود می شود به طوریکه گاهی یک مدیر مسوول به جای برنامه ریزی برای کیفی سازی کار حرفه ای و حل مشکلات زیربنایی باید زمان زیادی را با استرس پاسخگوی برخی مراجع باشد.

این مدیرمسوول پایین بودن فرهنگ مطالعه در بین خانواده ها را یک معضل جدی برای حوزه مطبوعات دانست و گفت: اگر حمایت های دولت به جای یارانه مستقیم به شکلی بود که ماهانه یا هفتگی اقلام چاپی مثل نشریات و کتاب در سبد خرید خانوار قرار می گرفت این همه تنگنا برای تصمیم سازان رسانه ها نبود.

یاحقی معتقد است: اگر اهالی رسانه با تکیه بر ابزار حرفه ای نقد و واقعیات رسالت خود را انجام دهند می توانند راه بسیاری از سوء استفاده ها را سد کرده و آهنگ توسعه در استان راشتاب بخشند.

مدیر مسوول هفته نامه چشم به راه استان مرکزی ادامه داد: نشریات محلی باید مشتری، مخاطب و فروش داشته باشند و واقعیت تلخ این است که برخی از نشریات در یک نوبت چاپی حتی یک نسخه هم فروش ندارند.

یاحقی افزود: مطبوعات نماینده مردم هستند اما جایگاه خبرنگار هنوز در جامعه شناخته نشده است و خیلی از اوقات به خبرنگاران اجازه حضور در نشست ها را به عنوان نماینده مردم نمی دهند.

وی افزود: یکی دیگر از بزرگترین مشکلات نشریات استان مرکزی نصف کردن فاکتورها توسط دستگاه ها است و این به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

 

* آسیب زایی نگاه احساسی و تفریحی اهالی رسانه در شبکه های مجازی و اجتماعی

 دبیر خبر ایرنا استان مرکزی نیز در این میزگرد رشد روزافزون شبکه های اجتماعی را به عنوان یک فرصت استثنایی عنوان کرد که باید از نگاه احساسی و تفریحی اهالی رسانه به دور مانده و در سایه مدیریت آگاهانه بهترین بهره ها در ارتقای حرفه ای و اطلاع رسانی از آن کسب شود.

مژگان حیدری افزود: رشد روزافزون فناوری نوین در سه دهه اخیر در بستر اطلاع رسانی کاملا ملموس است اما نشریات مکتوب خود را با آهنگ این رشد شتابان همراه نکرده اند و تسلط کافی نداشتن در این حوزه، شناخت ناقص این جریان چند طیفی و نداشتن قدرت مقابله با جذابیت های بصری و کاربردی آن باعث شده که در این بخش ریزش مخاطب محسوس باشد.

وی گفت: این درحالیست که کاربران با دامنه سلایق متفاوتی در عرصه شبکه های اجتماعی هستند که بسیاری از آنان با اهداف خاص و بدون رعایت موازین حرفه ای و اخلاقی اقدام به انتشار مطالبی می کنند که اگر اهالی رسانه هوشیار نباشند ممکن است در قافله رکب خوردگان و یا خواسته و ناخواسته در زمره فریب شایعات قرار گیرند.

حیدری با بیان اینکه موارد متعددی از جریان سازی های کذب و مطامع شخصی و گروهی در شبکه های اجتماعی وجود دارد گفت: رسانه حرفه ای اصل کار خود را بر منابع موثق می گذارد و اعتبار مشروع خود در این حوزه را باید حفظ کند.

وی افزود: برای مثال اطلاعات نادرستی که در رخداد گازگرفتگی پالایشگاه شازند توسط یکی از گروه های شبکه اجتماعی در خصوص قربانیان منتشر شد حتی رسانه ملی را نیز دچار لغزش کرد و این آسیب است که نباید از کنار آن به راحتی گذشت.

دبیر خبر ایرنا، نبود سازو کارهای نظارتی بر این عرصه و وجود کاربران غیرحرفه ای در استفاده از آن را یک تهدید دانست و غفلت از منابع موثق در انتشار اطلاعات را آسیبی دانست که باید با آگاهی اهالی رسانه مدیریت و پیشگیری شود.

حیدری در عین حال گفت: فرصت شناسی در استفاده حرفه ای از فضای مجازی در راستای ماموریت های خبری می تواند در اعتمادسازی مخاطبان و تسهیل امور استفاده شود که باید در این خصوص برنامه ریزی داشت.

وی عنوان کرد: به نظر می رسد تصمیم سازان و شاغلان حوزه رسانه باید اتاق فکری را در رصد و تحلیل محتوای عرصه های مجازی داشته باشند و با اقدامات پیشگیرانه و یا حرفه ای موثر از شیوع شایعات و یا موضوعات غیرواقع جلوگیری کرده و نبض اطلاع رسانی استانی را با هوشمندی و نظارت بهینه در دست داشته باشند.

 

* خانه ای که هر خشت آن به وفاق اهالی رسانه نیاز دارد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی نیز در این میزگرد تخصصی گفت: خانه مطبوعات نیاز پایه اهالی رسانه است و شکل گیری هر خشت آن به وفاق و همدلی تمامی اهالی رسانه نیاز دارد.

حسین شاکری افزود: اهالی مطبوعات باید بدانند که خانه صنفی آن ها محل تاخت و تاز سیاسی نیست و مادامی که خانه مطبوعات نباشد، حل ریشه ای مشکلات مطبوعات در عرصه کیفی سازی و آموزش، راهبری اطلاعاتی، بهبود چاپ و نشر، حوزه توزیع و مطالبات خبرنگاران به طور کامل و اصولی انجام نمی شود.

وی گفت: تمامی تلاش از سوی فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پا گرفتن خانه امن صنفی مطبوعاتی ها در استان مرکزی انجام شد که به دلایل مختلف این رویه به انحلال انجامید و پیگیری مجدد آن نیز تنها در سایه صداقت و سلامت و همدلی ممکن خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی ادامه داد: راه اندازی میزگردهای تخصصی امکان و ابزاری حرفه ای در واکاوی اساسی و آسیب شناسی مشکلات و نیازهای استان است و از اینکه خبرگزاری ایرنا چنین نهضتی را کلید زده خرسندم.

شاکری همچنین بر نگاه هدفمند و علمی به اقتصاد رسانه تاکید کرد و گفت: رسانه ها باید به عنوان یک بنگاه مستقل اقتصادی بند ناف خود را از ارتزاق منافع مالی و حمایت های دولت ببرند و با قدرت به اقدامات حرفه ای و اثرگذار بپردازند و حرف های کارگشا و قابل عرضه برای نشر ارایه دهند.

وی گفت: رویه تحلیل محتوای مطبوعات محلی استان مرکزی با مشارکت علمی از فرهیختگان دانشگاهی امسال رقم خورد که می تواند در مشخص کردن وزن هر نشریه و حمایت های موثر از نشریات فعال به عنوان نقشه راه عمل کند و در صورت بودن اعتبار برنامه ارشاد استمرار این روش علمی در ارزش گذاری نشریات محلی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: راه حیات نشریات محلی تنها در مخاطب شناسی، گرایش از خبر به تحلیل و گزارش های کاربردی و اثرگذار و کیفی گرایی است و تحلیل محتوا ابزار سنجش آن است.

شاکری خاطرنشان کرد: نقد منصفانه اهرم ترقی در امور و توجه دادن مسوولان به زوایا و جوانب هر تصمیم است و برای این منظور ضمن ارتقای آستانه تحمل مسوولان باید ساز و کارهای تحقق این مهم نیز به درستی سنجش و فراهم آید.

وی در تکمیل بحث مدیرمسوول هفته نامه چشم براه در خصوص رغبت پایین به مطالعه گفت: با یک محاسبه سرانگشتی در آمار چاپ و نشر کشور می توان متوجه شد که حتی جامعه فرهیخته و دانشگاهی و علم آموزان نیز مطالعه جزیی دارند که این یک چالش مهم فرهنگی است.

وی اظهار کرد: در عملکرد نهادهای آموزشی کشور از سنین کودکی تا جوانی نیز سرانه مطالعه بسیار پایین است و شاید زمان آن است که کتاب و مطبوعه خوانی را باید با نگاه خاص و به عنوان سرمایه فرهنگی به صورت کلان و کشوری مد نظر داشت و با برنامه های هدفمند و همسان را به عنوان گام ابتدایی با استفاده از تجارب موفق کشورهایی که سرانه بالا مطالعه دارند درحل معضل این حوزه برداشت.

 

* صداقت و اخلاق بستر رشد رسانه

مدیر کل روابط عمومی استانداری و دبیر شورای اطلاع رسانی استان نیز در این نشست ارتقای جایگاه رسانه ای را در سایه صداقت در انتقال اخبار و اشاعه اخلاق در زوایای مختلف این حرفه دانست.

مصطفی عرب تقویت مسوولیت اجتماعی صنایع در قبال مطبوعات، تعریف دقیق مطالبات و سهم رسانه از بهبود حوزه فرهنگ در برنامه های توسعه ای استان، ساختارمندی نیروی انسانی حرفه ای ، ایجاد بانک اطلاعاتی جامع رسانه ای و ایجاد اتاق راهبری و مدیریت رسانه و اتصال آن با حوزه روابط عمومی را از نیازهای پایه استان مرکزی دانست.

وی گفت: رعایت منشور اخلاقی رکن پایه ای در کار روزنانه نگاری است و نباید به هیچ بهانه و در هیچ شرایطی خدشه دار شده و یا مورد سوء استفاده و غفلت واقع شود.

دبیر شورای اطلاع رسانی استانداری مرکزی گفت: پایبندی به مولفه های اخلاق حرفه ای در روزنامه نگاری بسیاری از مشکلات فعلی و گریبانگیر این حوزه را حل می کند و بخش مهم دیگر این مشکلات نیز نیاز به همت و حمایت مسوولان و تکیه بر قانون دارد.

عرب اظهار کرد: استان مرکزی یکی از کانون های صنعتی کشور است که نیاز است درک متقابل مسوولیت اجتماعی صنعت و همکاری موثر رسانه ها در این خصوص تقویت شود.

وی در تایید سخنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: باید بتوانیم مساله بنگاه اقتصادی بودن مطبوعات را جابیندازیم تا شان حرفه ای آنها رعایت شده و مشکلات به صورت ریشه ای برطرف شود.

دبیر شورای اطلاع رسانی استانداری استان مرکزی عنوان کرد: بر اساس برنامه پنجم توسعه هر فعالیت عمرانی باید پیوست فرهنگی داشته باشد و مطبوعات به عنوان رکن فرهنگی کشور باید مد نظر صنایع و دستگاه های اجرایی بوده و از ظرفیت های این بخش در انتقال تجارب و مسوولیت های اجتماعی بخش های اقتصادی نهایت بهره برده شود.

عرب اظهار کرد: نیروی انسانی ماهر و کارآزموده سرمایه هر رسانه است و باید با ایجاد بانک اطلاعاتی جامع کمبود و نواقص در این حوزه برطرف شده و برنامه راهبردی در توسعه مهارت های حرفه ای شاغلان این بخش ایجاد شود.

وی افزود: روابط عمومی ها به نوعی همکار مستقیم رسانه ها محسوب می شوند و باید میزمشترک کاری بین رسانه و وروابط عمومی های استان ایجاد شود تا ابعاد کار با جدیت و کیفیت بهتری پیش برود.

دبیر شورای هماهنگی روابط عمومی های استان مرکزی خاطرنشان کرد: اقدام ارشاد اسلامی در تحلیل محتوای مطبوعات استان کاری به جا و زیربنایی بود که هم اینک دستمایه تصمیم سازی دستگاه های اجرایی برای اعطای آگهی ها به مطبوعات کیفی شده و امید است که این راه ضمن استمرار، هر سال کامل تر شده و ابعاد بیشتری را پوشش دهد.

عرب در تایید صحبت های مدیرمسوول هفته نامه وقایع استان مرکزی در خصوص پایین بودن آستانه نقد مدیران و شکایت های قضایی توضیح داد: استانداری مرکزی از دستگاه های اجرایی درخواست پس گرفتن شکایت های قضایی را کرده و این مهم در بخشنامه ای ابلاغ شده است.

وی عنوان کرد: نقد اصولی در ماهیت خود سازنده است و مدیران به جای شکایت باید به دنبال حل مشکل باشند ولی از سوی دیگر رسانه ها نیز باید در استفاده از این ابزار، مدارک مستند، رعایت اخلاق و رعایت اصول حرفه ای را مد نظر قرار دهند و به دامنه تخریب و یا تصفیه حساب شخصی نینجامد.

 

* قانونمداری و خودباوری ابزار کارآمد رشد رسانه است 

کارشناس مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست با طرح ضوابط و مقررات مطبوعاتی خواستار حضور پررنگ و برنامه ای مدیرمسوولان در راهبری موضوعات این حوزه شد.

آرزو حیدری گفت: نگاه کلان به ظرفیت های قانونی، جایگاه اثرگذاری ارکان اجرایی، مدیریت مطبوعه و اخلاق رسانه ای از مسایل مهمی است که ارتقای این جایگاه را رقم می زند و باید در این خصوص بیشتر تمرکز شود.

وی بیان کرد: متاسفانه مواردی وجود دارد که به جای بیمه شدن شاغلان در حوزه مطبوعات افراد غیر مرتبط در سایت سمان ثبت نام شده اند و این مساله توجه و همکاری بیشتر مدیران رسانه ها را در ساماندهی اصولی امور می طلبد.

کارشناس مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پاسخ به مدیر مسوول هفته نامه وقایع استان مرکزی گفت: اعطای آگهی ضوابط خاص دارد که دستگاه های دولتی موظف هستند بدون ارتباط با نشریات سفارش آگهی خود را به ارشاد ارایه دهند تا به عدالت در بین نشریات توزیع شود اما این مهم رعایت نمی شود.

حیدری ادامه داد: نامه ای در این خصوص به تمامی دستگاه های اجرایی ارسال شد که ضوابط آگهی را برای دستگاه های اجرایی به صورت شفاف بیان کرده است.

وی توضیح داد: یارانه ها بر اساس ضوابط خاص پرداخت می شود که شاخص های آن بر روی سایت رسمی وزارتخانه وجود دارد و ارشاد استانها در توزیع یارانه برای نشریات دخل و تصرفی ندارد.

وی گفت: به دلیل شرایط خاص مالی کشور پارسال سه دوره توزیع یارانه انجام شده که بر مبنای اعلام وصول الکترونیکی و مستندات نشریات بوده است.

حیدری اظهار کرد: طرح اشتراک نیم بها در حمایت از فروش نشریات در سایت وزارتخانه موجود است که بر اساس آن هر نشریه می تواند برای مخاطبان خود در سراسر کشور طبق ضوابطی توزیع داشته باشد که 50 درصد هزینه های آن با همکاری وزارت ارشاد جبران می شود.

منتشر شده توسط ایرنا در تاریخ ۱۳۹۴ شنبه ۱۷ مرداد