مدیرعامل مجتمع صنایع چوب و کاغذ مازندران:
2 میلیون تن کاغذ نیاز سالانه کشور است


مدیرعامل مجتمع صنایع چوب و کاغذ مازندران گفت: نیاز کشور به کاغذ سالانه دو میلیون تن است و ظرفیت ایجاد شده برای تولید یک میلیون تن و ظرفیت دسترسی و تولید 700 هزار تن است.

به گزارش اخبار چاپ به نقل از ایرنا، ابوالفضل روغنی گلپایگانی روز سه شنبه در نشست هم اندیشی مسوولین و مجریان طرح های جنگلداری استان مازندران افزود: این مجتمع با ظرفیت 175 هزار تن کاغذ تحریر، روزنامه، و فلوتینگ راه اندازی شده است.

وی گفت: مابقی نیاز کشور به کاغذ در حال حاضر از طریق واردات تامین می‌شود.

مدیرعامل مجتمع صنایع چوب و کاغذ مازندران با بیان اینکه میزان مصرف کاغذ از شاخص های توسعه یافتگی است، تصریح کرد: ما با متوسط جهانی مصرف کاغذ فاصله درازی داریم.

روغنی گلپایگانی متوسط جهانی مصرف کاغذ را 55 کیلوگرم اعلام کرد و افزود: این آمار در برخی از کشورهای توسعه یافته اروپا و آمریکا 150 کیلوگرم است.

وی با بیان اینکه میزان مصرف کاغذ از شاخص های توسعه یافتگی است، تصریح کرد: ما با متوسط جهانی مصرف کاغذ فاصله درازی داریم.

وی با اشاره به موفقیت های دولت در عرصه دیپلماسی و انرژی هسته ای که موجب ایجاد نشاط و روحیه امید در جامعه شده گفت: برغم ایجاد این امیدواری در جامعه متاسفانه شاهد بعضی تصمیم های غیرکارشناسی در برخی از حوزه ها هستیم که باید این رویه اصلاح شود.

روغنی تصمیم توقف بهره برداری از جنگل و تنفس یکی از همین تصمیمات غیر کارشناسی و غلط است که تبعات منفی در واحدهای تولیدی و بخش های دیگر ایجاد می کند و تنها در مجتمع چوب و کاغذ مازندران باعث بیکاری یک هزار نفر در آینده نزدیک خواهد شد.

مدیرعامل مجتمع چوب و کاغذ مازندران با تاکید بر ضرورت بازنگری در این طرح گفت: جنگل بدون مجری طرح مساوی با از بین رفتن جنگل است.

وی با اشاره به اینکه این مجتمع با راه اندازی بخش OCC مصرف چوب را 30 درصد کاهش داده گفت: البته این شرکت آینده نگری کرده و میزان مصرفش را کاهش داده اما باید برای اجرای این تصمیمات به شرکت هایی نظیر چوب و کاغذ مازندران یک فرصت پنج ساله داده شود تا بتوانند برنامه ریزی داشته باشند و خود را با سیاست های متولیان امر هماهنگ کنند.

واحد تولید خمیر کاغذ از کارتن های باطله (OCC) با ظرفیت سالانه 132 هزار تن در خرداد ماه سال جاری در مجتمع صنایع چوب و کاغذ مازندران افتتاح و در مدار تولید قرار گرفت.

سید هادی حسینی نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه با طرح تنفس بهره برداری از جنگل ها مخالفیم گفت: باید در شیوه های استفاده از جنگل بازنگری کنیم نه اینکه به طور کلی بهره برداری را متوقف کنیم.

وی اظهار داشت: برنامه ای برای اداره جنگل وجود ندارد و مدیریت ها هنوز به شکل سنتی در اداره جنگل اعمال می شود و همین مسایل سبب شده تا واحدهای بهره بردار از جنگل که در گذشته نه چندان دور تولید کننده و ایجاد کننده تعداد زیاد اشتغال تعطیل شوند.

حسینی افزود: متاسفانه آنهائیکه این طرح را ارایه دادند شناختی از وضعیت جنگل ندارند و متاسفانه مخالفان این طرح در مجلس هم که شمار آنها اندک است به دلیل اینکه متخصصان و کارشناسان به آنها اطلاعات درست ندادند به خوبی نتوانستند مخالفت خود را بیان و مانع تصویب آن شوند.

وی با بیان اینکه نمایندگان شمال کشور در مجلس آمادگی دارند تا نظرات کارشناسی متخصصان را بشنوند و در مخالفت با تصویب این طرح در مجلس رایزنی کنند افزود: برنامه ای از سوی مجریان طرح های جنگلداری برای متوقف کردن مصوبه دولت وجود ندارد.

هیات وزیران بنا به پیشنهاد وزارت جهادکشاورزی و به استناد تبصره ماده 148 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، برنامه بهینه سازی پایش، حفظ، بهره برداری و مدیریت جنگل های کشور را در 27 آذر 1392 تصویب و در 16 دی 1392 ابلاغ کرد که به نظر برخی کارشناسان، ماده 6 آن مبهم است ولی انگورج درباره آن بیان کرد: این ماده هیچ ابهامی ندارد.

مطابق ماده 6 این مصوبه، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور موظف است اجرای طرح های جنگل داری را در شمال کشور به نحوی برنامه ریزی و مدیریت کند که چوب حاصل از بهره برداری جنگل، فقط از درختان آسیب دیده (شکسته، افتاده، ریشه کن، آفت زده) و عملیات پرورشی تامین شود.

جنگل های هیرکانی با 1.9 میلیون هکتار وسعت از آستارا در شمال استان گیلان تا گلی داغ در شرق استان گلستان امتداد دارد.

نشست هم اندیشی مسوولین و مجریان طرح های جنگلداری استان مازندران که با حضور معاون جنگل سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری، شماری از نمایندگان مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی و جمعی از کارشناسان حوزه جنگل در مجتمع صنایع چوب و کاغذ مازندران روز سه شنبه برگزار شد.

منتشر شده توسط ایرنا در تاریخ ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۳ مرداد