تولید مهم‌ترین پلاستیک زیست تجزیه‌پذیر در جهان


نوعی از پلاستیک‌های زیست تجزیه‌پذیر موسوم به اسید پلی‌لاکتیک (PLA) وجود دارد که به عنوان یکی از کاربردی‌ترین فناوری‌های روز جهان در نظر گرفته می‌شود و حالا روشی نوین برای تولید آن ارایه شده است.

به گزارش اخبار چاپ به نقل از خبرگزاری مهر، از اسید پلی‌لاکتیک (PLA) به عنوان ماده‌ای ارزشمند و پرکاربرد در طیف متنوعی از صنایع از تولید فنجان و سینی گرفته تا پوشش‌های مخصوص سبزیجات یاد می‌شود. اما متأسفانه روش‌های فعلی پردازش این ماده، پرهزینه بوده و با تولید ضایعات زیادی همراه است.

به تازگی گروهی از محققان در بلژیک تکنیکی جدید برای این منظور ارایه کرده‌اند که در مقایسه با روش‌های فعلی ارزان‌تر بوده و بیش‌تر از قبل دوست‌دار محیط زیست است. در نتیجه می‌توان امیدوار بود که از این ماده زیست تجزیه‌پذیر بیش از هر زمان دیگری به عنوان جایگزین مواد مشتق شده از نفت استفاده کرد.

در این روش جدید از ماده‌ای موسوم به "زلوئیت" استفاده می‌شود که مملو از خلل و فرج است. زلوئیت ترکیبی از آلومینیوم، سیلیکن و اکسیژن است و از آن به عنوان کاتالیزوری ارزشمند در فرآیند پردازش‌های شیمیایی یاد می‌شود.

محققان بلژیکی دریافته‌اند با استفاده از این ماده (زلوئیت) تولید اسید پلی‌لاکتیک (PLA) با کیفیت و سرعت بالا و صرف هزینه به مراتب کم‌تری صورت می‌گیرد.

از اسید پلی‌لاکتیک (PLA) به عنوان یکی از کاربردی‌ترین مواد در چاپگرهای سه بعدی یاد می‌کنند. تجزیه سریع در محیط زیست (که تنها در عرض چند سال روی می‌دهد) و استفاده در تولیدات پزشکی از جمله ویژگی‌های این ماده ارزشمند محسوب می‌شود.

منتشر شده توسط مهر در تاریخ ۱۳۹۴ سه شنبه ۶ مرداد