رضا رضایی:
مساله تداخل، یک خودکشی اقتصادی است


رضا رضایی، پیشکسوت صنعت چاپ گفت: مساله تداخل یک خودکشی اقتصادی در دنیای امروز است و باید در سطح کلان و از سوی مدیران بالادستی حل شود.

به گزارش اخبار چاپ، رضا رضایی، پیشکسوت صنعت چاپ با بیان این‌که تداخل صنفی مساله‌ای انحرافی است که به منافع ملی ضربه می‌زند، گفت: تداخل مساله‌ای عادی در صنعت است که با پیشرفت روزبه‌روز فناوری‌ها امری معمول به حساب می‌آید و اگر در گذشته موارد پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ از یکدیگر جدا بودند، امروزه با وجود دستگاه پلیت‌ستر و آمدن مستقیم تصویر به کامپیوتر، مسیر چاپ آسان‌تر شده است. در آینده حتی ممکن است این واسطه نیز حذف شود. به طور مثال دستگاه چاپ دیجیتال که تداخل بیشتری دارد تا چاپخانه‌های دیگر.

وی افزود: اگر پذیرفته‌ایم که امروز دنیا‌، دهکده جهانی است و کالایی که از نظر کیفیت، سرویس، خدمات و قیمت مناسب داشته باشد، به فروش می‌رسد، طرح چنین بحث‌هایی و به دنبال آن، جداسازی دستگاه‌ها امری عجیب به نظر می‌رسد که نشان می‌دهد که برخی تنها به دنبال منافع شخصی، فراتر از منافع ملی هستند.

این فعال حوزه چاپ با اشاره به حضور کشورهای دیگر در بازارهای جهانی اظهار کرد: با وجود هزاران چاپخانه در ایران هنوز کالای ترکی و چینی به دلیل داشتن کیفیت و قیمت پایین در بازار حضور گسترده دارند. از سوی دیگر مساله محیط زیست، حمل و نقل، کرایه و بارگیری که از موارد حیاتی صنایع به‌شمار می‌آید نیز اهمیت دارند. چنین صنایعی باید به صورت مجتمع باشند و هزینه‌ای برای حمل و نقل و مسائل دیگر به آن اضافه نشود چرا که باعث خواهد شد تا قیمت نهایی محصول افزایش یابد.

رضایی به میان کشیدن مساله تداخل را در صنعت یک خودکشی اقتصادی دانست و گفت: تعجب نمی‌کنم چطور اجازه طرح چنین مسائلی داده می شود، چرا که منفعت شخصی عده‌ای خاص را تامین می‌کند، در حالی که منافع ملی ایجاب می‌کند که جلوی چنین بحث‌هایی گرفته شود. به نظرم اگر دولت بخواهد برای بقای صنعت تلاش کند باید ریشه تداخل را پیدا و آن را خشک کند.

وی که از ایده‌پردازان پیشکسوت این صنعت در کشور است، افزود: افراد صاحب‌نظر باید در این زمینه ورود کنند و جلوی مسببان این حرکت‌ها را بگیرند. چاپخانه‌ها نیز نباید نسبت به پلمب یک چاپخانه بی‌تفاوت باشند و باید همگی نسبت به آن اعتراض کنند، چرا که بی‌تفاوتی نسبت به چنین مساله‌ای باعث می‌شود تا در آینده گریبان‌گیر دیگران نیز بشود.

رضایی در پایان بر لزوم توجه و تصمیم‌گیری مدیریت ارشد کشور در این مساله بیان کرد: اتحادیه‌ها باید به مجلس شورای اسلامی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر رییس‌جمهوری و دیگر مراجع نامه بنویسند و درخواست کنند تا این مساله را هر چه سریع‌تر حل کنند. این امر، اتفاقی نامیمون در صنعت است و به دلیل اهمیت صنعت چاپ در دیگر صنایع به آنها نیز خسارت وارد می‌کند.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۴ يکشنبه ۴ مرداد