فیروز نیک‌آیین:
شناخت مخاطب هنگام ورود در نمایشگاه‌های تخصصی بااهمیت است


فیروز نیک‌آیین، مدیرعامل پیوند بدیع با اشاره به مدیریت خوب نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی گفت: برای پیشرفت نمایشگاه باید اطلاعاتی از شرکت‌کنندگان و مخاطبان وجود داشته باشد که این کار با ثبت اطلاعات بازدیدکنندگان در ورودی هر نمایشگاه جمع‌آوری می‌شود.

به گزارش اخبار چاپ، نیک‌آیین درباره نقش چاپ دیجیتال در آینده صنعت چاپ گفت: چاپ دیجیتال در کلیه صنوف رسوخ کرده و تقریبا تمامی گروه‌ها از خوراک و پوشاک تا فناوری‌های جدید ‌صنعتی و قطعه‌سازی با آن سرو کار دارند. با مقایسه نمایشگاه‌های بین‌المللی در این حوزه، حدود 20 درصد از کارهای ارائه شده در هر دوره فناوری‌های جدیدی هستند که در معرض دید قرار می‌گیرند.

مدیرعامل پیوند بدیع افزود: نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی به صورت نسبی و در مقایسه با دیگر نمایشگاه‌ها، از مدیریت خوبی برخوردار است، با این حال در سراسر دنیا هنگامی که نمایشگاهی قرار است برگزار شود، پیش از شروع فعالیت‌های آن، به صورت ایمیل به شرکت‌کنندگان دوره‌های قبل اطلاع‌رسانی می‌شود که در آینده، نمایشگاه برپا خواهد شد و اطلاعاتی درباره شرکت‌کنندگان این دوره و کارهایی که ارائه شده، داده می‌شود. به این ترتیب، شرکت‌ها می‌دانند با چه امکانات و شیوه‌ای در آن دوره نمایشگاه حاضر شوند اما متاسفانه این اتفاق نه تنها در نمایشگاه چاپ دیجیتال، بلکه در هیچ یک از نمایشگاه‌هایی که در ایران برگزار می‌شود، نمی‌افتد.

این فعال حوزه چاپ دیجیتال با اشاره به شیوه نمایشگاه‌داری در ایران بیان کرد: متاسفانه در بسیاری از موارد نمایشگاه‌داری در ایران، تنها به تخصیص فضا مطرح است و اطلاع‌رسانی و تبلیغات آنها بسیار ضعیف است. با چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت که در هر دوره نسبت به ادوار گذشته پیشرفتی حاصل شود.

به گفته وی، اگر مسئولان برگزاری یک نمایشگاه علاقه‌مند به پیشرفت آن هستند، باید اطلاعات درستی نیز از شرکت‌کننده و مخاطب نمایشگاه داشته باشند. به طور مثال در دیگر کشورها، هنگامی که نمایشگاهی برگزار می‌شود، اطلاعاتی از مشتریان هنگام ورود گرفته و کارت ویزیت آنها دریافت می‌شود تا برای دوره‌های بعد، براساس این آمار و اطلاعات، نیازسنجی صورت گیرد و امکاناتی متناسب با فعالیت‌ها و مخاطب در نظر گرفته شود. تدوین بانک اطلاعاتی غرفه‌گذاران و شرکت‌کنندگان در نمایشگاه یکی از رویکردهای توسعه‌محور در صنعت برگزاری نمایشگاه است.

نیک‌آیین با تاکید بر اهمیت حضور مخاطب متخصص در نمایشگاه‌های تخصصی افزود: در نمایشگاه‌های تخصصی، حضور هر صنف و فردی متناسب با آن رویداد باید باشد. متاسفانه کنترلی بر ورودی‌های نمایشگاه‌ها وجود ندارد، چرا که نمایشگاه محل فروش کالا نیست بلکه تنها مکانی برای عرضه توانایی‌ها شرکت‌کنندگان، شناسایی و برقراری ارتباط‌های کاری است. امیدوارم در دوره‌های بعد برگزاری این نمایشگاه یا حتی دیگر نمایشگاه‌های ایران از بازدیدکنندگان اطلاعات ورودی خواسته شود تا به پیشرفت فعالیت‌های آن حوزه و دیگر حوزه‌های مرتبط منجر شود. 

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۴ تير