نخستین سوپرکار چاپ سه بعدی رونمایی شد


نخستین سوپرکاری که پیش از مونتاژ دستی به‌ صورت سه بعدی چاپ شده است، از سوی شرکت دایورجنت میکروفکتوریز در سانفرانسیسکو رونمایی شد.

 به گزارش اخبار چاپ به نقل از ایسنا، این خودرو که «بلید» نام دارد، با استفاده از جدیدترین فناوری چاپ سه بعدی تولید می‌شود و برای ساخت آن تنها از بخشی از نیروی انسانی و مواد مورد نیاز برای ساخت یک سوپرکار کلاسیک استفاده خواهد شد.

«بلید» در عرض 2.5 ثانیه می‌تواند به سرعت بیش از 96 کیلومتر برسد و وزنش نسبت به سوپرکارهای کلاسیک حدود 90 درصد کمتر است که به دلیل اندازه این خودرو و همچنین استفاده از قطعاتی از جنس فیبرکربن است که به صورت سه بعدی چاپ شده‌اند.

این خودروی چاپ سه بعدی موتوری با قدرت 700 اسب بخار دارد و با استفاده از نودهایی ساخته می‌شود که قطعات تکی هستند که همانند پازل به یکدیگر وصل می‌شوند. هر یک از این نودها یک بند آلومینیومی دارند که قطعات فیبرکربن را به یکدیگر متصل می‌کند و به این ترتیب شاسی خودرو را می‌سازد.

«بلید» با داشتن 635 کیلوگرم وزن، سوخت کمتری برای شتاب گرفتن سریع و حفظ سرعت مصرف می‌کند با اینهمه همه قطعات خودرو به صورت سه بعدی چاپ نمی‌شوند و بعضی از قطعات بزرگتر آن با استفاده از فناوری‌های کلاسیک ساخته خواهند شد.

دایورجنت میکروفکتوریز مدعی است شاسی خودرو که با استفاده از فناوریهای چاپ سه بعدی ساخته می‌شود دوام و کیفیت بهتری نسبت به رقیبانش دارد.

مقامات این شرکت همچنین مدعی شده اند کل هزینه کارخانه ای که می‌تواند «بلید» را تولید کند، حدود 10 میلیون دلار است.

قیمت این خودرو هنوز اعلام نشده اما انتظار می‌رود با ارزش مدل جدید مک لارن قابل مقایسه باشد.

بر اساس گزارش گجت گسچرز، این خودرو احتمال می‌تواند در جاده‌های عمومی استفاده شود و برخلاف نمونه های اولیه دیگر خودروهای چاپ سه بعدی از نظر قانونی و کاربردی قابل استفاده است.

«بلید» نخستین خودروی چاپ سه بعدی نیست اما نخستین سوپرکاری محسوب می‌شود که از این فناوری استفاده می‌کند. شرکت آمریکایی لوکال موتورز در سال 2014 موفق شد یک کروکی دو صندلی را با چاپ سه بعدی برای نمایشگاه بین المللی «فناوری تولید» در شیکاگو طراحی کند با اینهمه این خودرو موتور، باتری برقی یا تایر نداشت.

 

منتشر شده توسط ایسنا در تاریخ ۱۳۹۴ دوشنبه ۸ تير