علی گلستانیان:
بیمه، مالیات و ارزش افزوده، مهمترین مشکلات صنف چاپخانه‌داران است


علی گلستانیان، مدیر چاپخانه مهدیه گفت: مسائل اقتصادی مهمترین مساله چاپخانه‌داران است و اتحادیه باید مسائلی چون مالیات، بیمه و ارزش افزوده را برای اعضا حل کند.

به گزارش اخبار چاپ، علی گلستانیان با اشاره به انتخاب افراد هیات مدیره اتحادیه صنف چاپخانه‌داران اظهار کرد: این افراد، همگی تحصیل‌کرده، باسواد، کاردان و کاربلد هستند. باید به اهالی این صنعت تبریک بگویم که بالاخره پس از مدت‌ها اوضاع و احوالشان بهتر شد و هیات مدیره خوبی انتخاب شدند.

وی درباره مشکلات چاپخانه‌داران گفت:حوزه اقتصادی بیشترین مشکلات را برای این صنف به وجود آورده است. متاسفانه کار چاپخانه‌ها بسیار کم شده و دلیل آن نیز مربوط به وضعیت اقتصادی جامعه است. مساله دیگری که چاپخانه‌داران با آن مواجه هستند، بحث بیمه، مالیات و ارزش افزوده است که چاپخانه‌داران را کلافه کرده است.

مدیر چاپخانه مهدیه افزود: چاپخانه‌داران بدهی دارند اما درآمدی ندارند که بتوانند این بدهی‌ها را پرداخت کنند. به همین دلیل اتحادیه با تعاملی که با وزارتحانه‌های مربوطه دارد، باید تلاش کند تا این مالیات و بیمه را کاهش دهد. چاپخانه‌داران به دلیل مشکل مالی و تحریم‌ها نمی‌توانند دستگاه‌های جدید وارد کنند و برای خرید دستگاه‌های دست دوم نیز باید از هفت خان گذر کنند، چنین مسائلی بیشتر به این صنف لطمه می‌زند.

گلستانیان با بیان اینکه مسائلی که اخیرا به نام تداخل صنفی خوانده می‌شود، تداخل نیست، اظهار کرد: وسایل لیتوگرافی و صحافی برای چاپخانه لازم و ملزوم هستند و این‌طور منطقی نیست که برای انجام کار چاپ از جایی به جای دیگر بروند، بلکه باید به صورت مجتمع و کلی باشند.

وی با تاکید بر لزوم درجه‌بندی چاپخانه‌ها گفت: به نظرم باید چاپخانه‌ها درجه‌بندی شوند و آنهایی که قدرتش را دارند، دستگاه‌های لازم را داشته باشند. مساله تداخل صنفی به تازگی مطرح شده و پیش از آن چنین موضوعی درمیان نبوده است و دلیل آن نیز وجود دستگاه‌های پیشرفته‌تری مانند پلیت‌ستر در چاپخانه‌هاست که باعث کاهش مراجعه به لیتوگرافان شده است. معتقدم سه صنف چاپ،‌لیتوگراف و صحاف با یکدیگر ادغام شوند تا بسیاری از این مسائل حل شود.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۴ دوشنبه ۱ تير