در مراسم رونمایی از کتاب «خدمت به فرهنگ ایران»؛
حیات صنعت چاپ ایران وامدار مرتضی نوریانی است


مراسم رونمایی از کتاب «خدمت به فرهنگ ایران؛ زندگی و کارنامه مرتضی نوریانی بنیانگذار صنعت نوین چاپ ایران» روز گذشته در کتابخانه ملی برگزار شد. حسین انتظامی در این مراسم با بیان فعالیت‌های ارزشمند پدر صنعت چاپ گفت: ادامه حیات این صنعت در ایران وامدار خدمات نوریانی است.

به گزارش اخبار چاپ، مراسم رونمایی از کتاب «خدمت به فرهنگ ایران؛ زندگی و کارنامه مرتضی نوریانی بنیانگذار صنعت نوین چاپ ایران» تالیف سمیه سادات شفیعی و مجید خسروی از ساعت ۱۷ سه‌شنبه ۲۶ خرداد ماه در کتابخانه ملی برگزار شد. در این مراسم علاوه‌بر مولفان کتاب، حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمودرضا برازش، مدیر کل چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهمن پورمند، رییس اتحادیه صنف چاپخانه‌داران تهران و جمعی از پیشکسوتان صنعت چاپ حضور داشتند.

بهمن پورمند، رییس اتحادیه صنف چاپخانه‌داران تهران نیز با بیان اینکه نامیدن نوریانی به عنوان پدر صنعت چاپ همراه با انصاف است، گفت: در مدتی که در صنعت چاپ فعالیت می‌کنم و با افرادی مختلفی در ارتباط هستم تا به حال نشنیده‌ام کسی برای چاپخانه‌اش از او کمک خواسته باشد و دست خالی برگشته باشد. خیلی از چاپخانه‌های ما به واسطه فعالیت وی ادامه حیات می‌دهند.

حسین انتظامی نیز درباره حضور در چنین مراسمی اظهار کرد: گره تنگانگی میان مطبوعات و صنعت چاپ وجود دارد، علاوه بر این همزیستی، وظیفه خود می‌دانستم تا با حضور در این مراسم از نویسندگان این اثر قدردانی و تشکر کنم. همانطور که دیگران هم اشاره کردند هرکسی که به نوعی با صنعت چاپ در ارتباط است به نوعی خود را وامدار مرتضی نوریانی می‌داند و این نشان‌دهنده نقش پررنگ و به واقع پدرگونه او برای صنعت چاپ است.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: از فعالین حوزه چاپ خواهش می‌کنم، در بسیاری از مراکز استان‌ها چاپ مدرن و روزآمد نداریم در حالی که در کم‌برخوردارترین استان‌ها روزنامه‌های متعدد محلی منتشر می‌شود. نبود چاپخانه باعث می‌شود اهالی مطبوعات استان‌ها مجبور به استفاده از چاپخانه‌های مراکز یا استان‌های مجاور شوند و همین امر سبب نرساندن مطالب و کمرنگ شدن رسالت خبری‌شان می‌شود. همین‌جا از دست‌اندرکاران چاپ خواهشمندم برای تجهیز و تاسیس چاپخانه‌های مدرن و توسعه چاپخانه‌های قدیمی برنامه‌ریزی کنند.

وی بیان کرد: سیاست دولت اعتدال اقبال به بخش خصوصی است و در حوزه مطبوعات نیز طی این دو سال بالغ بر دوهزار عنوان نشریه مجله و خبرگزاری مجوز فعالیت گرفته‌اند که هیچ کدام از آن‌ها وابسته به نهادهای دولتی نبوده‌اند. در حوزه چاپ هم کمک بخش خصوصی را دنبال می‌کنیم و چاپخانه‌داران را به نحوی با هم در ارتباط قرار می‌دهیم که اصل کار را خودشان انجام دهند و وابستگی کمتر به دولت و وزارت ارشاد داشته باشند.

محمودرضا برازش، مدیرکل چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ماشین‌های قدیمی برخی از چاپخانه‌ها گفت: چندین سال است که در صنعت چاپ فعالیت می‌کنم وقتی چاپخانه‌ای با ماشین‌های قدیمی مشغول به کار است تقریبا می‌توانیم مطمئن باشیم که این ماشین‌آلات به همت مرتضی نوریانی تهیه شده است. تا به حال هیچ کسی را ندیده‌ام که از او به خاطر سخت‌گیری و بداخلاقی گله‌مند باشد. باید چنین شخصیت‌های فرهنگی و اقتصادی را ارج بنهیم و ضمن ترویج و اخلاق و مرام آنها امیدوار باشیم که بتوانیم هرکدام یک نوریانی باشیم .

مجید خسروی از مولفان کتاب با ابراز خوشحالی از انتشار کتاب «خدمت فرهنگ ایران» پس از 6 سال تحقیق و پژوهش اظهار کرد: از طرف خودم و سمیه شفیعی دیگر پژوهشگر کتاب می‌گویم آنچه که در این سال‌ها تحقیق و پژوهش درباره مرتضی نوریانی به آن رسیدیم در برگیرنده عشق بود؛ عشق به ایران، انسانیت و فرهنگ. کدام یک از ما از نیم قرن گذشته به این طرف کتابی خواندیم یا روزنامه‌ای دست گرفتیم که به واسطه چاپخانه‌های تجهیز شده با تلاش نوریانی منتشر نشده باشد.

وی ادامه داد: مرتضی نوریانی سیمای کاملی از کارآفرینی با اخلاق، فعال اقتصادی سالم و خیر فرهنگی بود. به واسطه همین ویژگی‌ها بود که صبر و حوصله فراتر از حد به ما عنایت شد و ایده‌هایی در ذهن ما پررنگ گشت که نتیجه‌اش انتشار کتابی بود که به کشف چگونگی مدرن شدن صنعت چاپ کشور می‌پردازد.

علی نوریانی فرزند نوریانی، بیژن گلستانیان  و حسینعلی متین رضا، پیشکسوت صنعت چاپ و صحافی دیگر نیز از سخنرانان این مراسم بودند که با بیان خاطرات از دوستی‌هایشان با محمود نوریانی پرداختند و فرزندش علی نوریانی به بیان مطالبی در خصوص وضعیت تحصیل او در مدرسه سنت لویی، اقامت در هند و فعالیت‌های روزنامه‌نگاری‌اش پرداخت.

 

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۷ خرداد