در یک کنفرانس خبری مطرح شد؛
اعلام برنامه‌های گروه «اتحاد ۹۴»/ هیچ چاپخانه‌ای پلمب نشده است


در آستانه انتخابات اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، گروه موسوم به «اتحاد ۹۴» برنامه‌هایش را تشریح کرد. رئیس این اتحادیه هم که عضو گروه اخیر است، پلمب حتی یک چاپخانه را به دلیل «تداخل صنفی» تکذیب کرد.

به گزارش اخبار چاپ به نقل از خبرگزاری مهر، سه تن از اعضای هیئت مدیره اتحادیه صنف چاپخانه‌داران تهران به همراه ۳ نفر دیگر از فعالان حوزه چاپ و عضو این اتحادیه، با هدف رقابت در انتخابات پیش رو برای تعیین هیئت مدیره جدید، یک گروه انتخاباتی را با عنوان «اتحاد ۹۴» تشکیل داده‌اند که این افراد امروز دوشنبه ۱۸ خرداد در نشستی خبری که در محل سرای اهل قلم در تهران برگزار شد، به تشریح برنامه‌های خود برای این انتخابات که دو روز دیگر (۲۰ خرداد) برگزار خواهد شد، پرداختند.

 بهمن پورمند رئیس اتحادیه صنف چاپخانه‌داران تهران و یکی از اعضای گروه موسوم به «اتحاد ۹۴» پیش از آغاز جلسه، نامه‌ای را به خبرنگاران حاضر در این کنفرانس مطبوعاتی نشان داد (اینجا) که بر اساس آن موضوع چالش‌برانگیز تداخل صنفی که در چهار ماه گذشته روسای اتحادیه لیتوگرافی و صحاف مدعی آن شده بودند، با دستوری که روز گذشته مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت ارشاد به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، پایان پذیرفت.

 پورمند در این خصوص گفت: در مقطعی بنده به همراه آقای مظاهری (نایب رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران) در خصوص نحوه برگزاری نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی با آقای فاضلی (رئیس اتاق اصناف تهران) صحبتی کردیم اما روسای اتحادیه‌های لیتوگرافی و صحاف از این اقدام ما ناخرسند شدند و به آن اعتراض کردند که چرا این موضوع را به آقای فاضلی در میان گذاشته‌ایم؟ متعاقبِ آن بود که آنها موضوع تداخل صنفی را به عنوان یک استراتژی برای پیروزی در انتخابات آتی، کلید زدند.

 وی افزود: با توجه به یکی از قوانین مربوط به اتاق اصناف، آنها چراغ سبزی از اتاق گرفتند و در ادامه به بهانه اینکه در برخی واحدهای چاپی، کارهای مربوط به لیتوگرافی و صحافی صورت می‌گیرد، اقدامات مذموم خود را آغاز کردند و به شیوه‌های مختلف واحدهای چاپی عضو اتحادیه صنف چاپخانه‌داران را به پلمب تهدید می‌کردند. این ماجرا در کلِ ۴ ماه گذشته ادامه داشت تا اینکه بنده روز گذشته و پس از ۴ ساعت آمد و شد اداری، موفق به اخذ دستوری از مدیرکل چاپ وزارت ارشاد شدم مبنی بر اینکه وجود دستگاه‌های پیش از چاپ در کنار دستگاه‌های چاپ در چاپخانه‌ها بلامانع است.

 رئیس اتحادیه صنف چاپخانه‌داران تهران با تاکید بر پایبندی هیئت مدیره فعلی این اتحادیه و سایر اعضای گروه «اتحاد ۹۴»، ادعای روسای دو اتحادیه دیگر یادشده را هم در خصوص موضوع تداخل صنفی، ادعایی واهی خواند و طرح این مسئله را نیز در آستانه انتخابات ۲۰ خرداد تنها دستاویزی برای راهیابی اعضای آن گروه یعنی طیف موسوم به «ائتلاف» به هیئت مدیره آتی اتحادیه صنف چاپخانه‌داران تهران ارزیابی کرد.

 پورمند همچنین با رد شایعات پیرامون پلمب چندین چاپخانه با پیگیری روسای اتحادیه‌های لیتوگرافی و صحاف طی چند ماه گذشته به خاطر آنچه آنها تداخل صنفی نامیده‌اند، اعلام کرد: تا این لحظه هیچ چاپخانه‌ای پلمب نشده و هیچ چاپخانه‌ای هم به دلیل این مسئله پلمب نخواهد شد.

 

احمدرضا اعتماد مظاهری نایب رئیس اتحادیه صنف چاپخانه‌داران تهران و مدیرعامل شرکت تعاونی صنف چاپخانه‌‌داران تهران هم با تاکید مجدد بر این موارد، گفت: هیچکس نتوانسته و نخواهد توانست واحدهای چاپی عضو اتحادیه صنف چاپخانه‌داران تهران را پلمب و یا حتی تهدید به پلمب کند مگر اینکه آن واحد صنفی جواز و پروانه کسب نداشته باشد که در این صورت ما خودمان پیشقدم خواهیم شد که مطابق قانون با آن واحد برخورد و آن را پلمب کنیم.

 

حمید غفاری عضو کمیسیون حل اختلاف اتحادیه صنف چاپخانه‌داران تهران هم با تشریح روندی که برای تصویب ماده ۲ آئین‌نامه تاسیس و نظارت بر چاپخانه‌ها و واحدهای وابسته مصوب سال ۱۳۷۱ هیئت وزیران طی شده است، آن را عین متن قانون نظام صنفی دانست که توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است و در همین رابطه تاکید کرد: ممکن است این آئین‌نامه هم که ۲۳ سال از ابلاغ آن می‌گذرد، مثل هر آئین‌نامه اجرایی دیگری در طول زمان ناکارآمد یا موازی با سایر آئین‌نامه‌ها و قوانین جاری شود که در این صورت مدعی می‌بایست شکایت خود را به طور رسمی به دیوان عدالت اداری ارائه کند و اگر این ادعا مُحق تشخیص داده شد، به حکم دیوان عدالت اداری، اصلاح خواهد شد.

 وی سپس یادآور شد: ولی خوشبختانه در طول این سال‌ها نه تنها هیچکس هیچ ادعایی در خصوص این آئین‌نامه به دیوان عدالت اداری نداده است، بلکه مجلس شورای اسلامی هم تاکنون این آئین‌نامه را مغایر با سایر قوانین مصوب تشخیص نداده است و این نشان از قانونی بودن آن آئین‌نامه و لزوم استمرار آن است.

 در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی هر یکی از ۶ عضو گروه موسوم به «اتحاد ۹۴» شامل بهمن پورمند، احمدرضا اعتماد مظاهری، سیدمجتبی هاشمی کرمانی، محمدعلی اقبال، ایرج استاد علینقی و حمید غفاری، به معرفی خود و نیز برنامه‌هایشان برای انتخابات آتی که روز بیستم ماه جاری و با هدف تعیین هیئت مدیره جدید اتحادیه صنف چاپخانه‌داران تهران برگزار می‌شود، پرداختند.

 

دفاع از کیان چاپخانه‌داران در برابر دست‌اندازی‌های احتمالی، مقابله با جنجال و بازدارندگی، تدوین و ارائه راهکارهای مناسب جهت تعامل هر چه بهتر با مسئولان امور مالیاتی، سازمان تامین اجتماعی، وزارت کار و وزارت ارشاد و ایجاد امکانات آموزشی در این زمینه‌ها برای اعضای واحدهای چاپی، بهره‌مندی از نیروهای کارشناس و متخصص درون صنف، ایجاد آرامش، همدلی و هم‌افزایی در تشکیلات صنفی، سعی در جهت کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از قیمت شکنی با استفاده از ظرفیت حداکثری قوانین موجود، جلوگیری از فعالیت چاپخانه‌های بدون پروانه کسب، تلاش به منظور بازیابی جایگاه نهاد صنف، ایجاد فرصت‌های جدید رفاهی، حقوقی، صنفی و ... به منظور بهره‌مندی اعضا، ارائه آموزش‌های تخصصی و اهتمام به امور پژوهشی، از جمله استراتژی‌ها و برنامه‌های اعلام شده از سوی گروه «اتحاد ۹۴» بود.

منتشر شده توسط مهر در تاریخ ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۸ خرداد