به موجب نامه‌ی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛
تداخل صنفی چاپخانه‌ها با لیتوگرافان فعلا حل شد


نشست خبری هیئت‌مدیره اتحادیه صنف ‌چاپخانه‌داران تهران و اعضای گروه «اتحاد 94» صبح امروز دوشنبه 18 خرداد در سرای اهل قلم برگزار شد.

به گزارش اخبار چاپ به نقل از ایلنا، بهمن پورمند (رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران) هدف از این نشست را معرفی برنامه‌ها و اهداف گروه «اتحاد 94» برای انتخابات اتحادیه‌ ناشران عنوان کرد و گفت: به دلیل ویژگی‌ها و اهمیتی که انتخاباب این دوره‌ی هیئت مدیره‌ی اتحادیه چاپ دارد و مطمئنا نتایج مهمی را به دنبال خود خواهد داشت لازم بود تا برنامه‌ها و ویژگی‌های ما به عنوان نامزدهای یک گروه روشن و شفاف بیان شود.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران اضافه کرد: یکی از برنامه‌های «اتحاد 94» دفاع از کیان چاپخانه‌داران در برابر دست‌اندازی‌های احتمالی و دفاع از تمامیت تشکل‌های چاپ است. تدوین و ارائه‌ راهکارهای مناسب برای مسائل تامین اجتماعی، مالیات و ...، کنترل قیمت‌ها، جلوگیری از فعالیت چاپخانه‌های بدون مجوز، استفاده از نیروهای جوان و تازه نفس در صنعت چاپ و ... نیز بخش دیگری از برنامه‌های این گروه می‌باشد.

او در ادامه از حل مناقشه‌ی چندماهه بر سر تداخل صنفی خبر داد و اظهار داشت: با پیگیری‌های اتحادیه چاپخانه‌داران، بحث تداخل صنفی و تهدید‌های صنف لیتوگراف و صحاف مبنی بر پلمپ چاپخانه‌هایی که ابزار لیتوگرافی هم دارند و کار لیتوگرافی را خودشان انجام می‌دهند با نامه‌ای که دیروز مدیر کل امور چاپ وزارت ارشاد امضا کرد تمام شد. براساس این نامه به استناد ماده ۲ آیین نامه تاسیس و نظارت بر چاپخانه و واحدهای وابسته مصوب سال ۷۱ هیات وزیران، وجود دستگاه‌های پیش از چاپ از جمله پلیتستر در کنار دستگاه‌های چاپ در چاپخانه بلامانع است.

پورمند تاکید کرد: تا امروز هم هیچ چاپخانه‌ای به این دلیل پلمپ نشده است و نهایتا هم با تجمیع صنعت چاپ می‌توانیم این مشکل حقوقی را کاملا بر طرف کنیم.

 احمدرضا اعتماد‌مظاهری نیز به مقایسه برخی ویژگی‌های اتحاد 94 با گروه رقیب پرداخت و بیان کرد: «اتحاد 94» با تکیه بر تحصیلات، تجربیات و تخصص‌های مختلف گروه خود را تشکیل داده است. ما تجربه‌ی 16 سال اداره‌ی اتحادیه را داریم و از نظر آکادمیک هم در شرایط قابل قبولی هستیم. در دوره‌های گذشته چنین تیمی را نداشتیم. بحث تخصص را هم از آن جهت عنوان می‌کنم که قوی‌ترین متخصص مالیات اصناف، متخصص مسائل حقوقی  و ... مجموعه‌ای را تشکیل داده‌اند که بخواهیم با گروه رقیب مقایسه کنیم حتی از نظر نام انتخابی هم چند پله جلوتر هستند. «اتحاد 94» یعنی از تمام گروه‌ها و تخصص‌ها دعوت می‌کنیم که برای پیشبرد صنعت چاپ با هم همکاری کنیم. «ائتلاف» اما یعنی چه؟ اصلا ائتلاف با کی و چی؟ گروه رقیب که نام «ائتلاف» را برای خود انتخاب کرده در حقیقت با افراد و گروه‌هایی خارج از صنف چاپ ائتلاف کرده و ماجراجویی سعی دارد با دخیل کردن اتحادیه‌های لیتوگرافان و صحافان به اتحادیه چاپ و حتی راس اتحادیه ضربه بزنند.

وی ادامه داد: البته در دو اتحادیه لیتوگرافان و صحافان هم تعداد زیادی در این ماجراجویی‌ها قدرت علیه صنف چاپ استفاده می‌کنند. ائتلاف باید با بدنه‌ی صنف چاپ باشد نه با گروه‌های بعضا متخاصمی که علیه چاپخانه‌دارن گام برمی‌دارند.

سیدمجتبی هاشمی‌کرمانی نیز مسئله تعیین تعرفه‌های جدید و حل قیمت‌شکنی‌های بی‌پایه و اساس را از جمله برنامه‌های مهم «اتحاد 94» عنوان کرد و گفت: میان همکاران ما شخصی هست که سفارش چهار رنگ دو ورقی را با 60هزار تومان چاپ می‌کند، وقتی هم می‌پرسیم چرا قیمت را اینقدر پایین اعلام می‌کنید می‌گوید می‌خواهم "پوز" فلان چاپخانه‌ را بزنم.

وی ادامه داد : اگر گرانفروشی کنی فقط به خریدار اجحاف کرده‌ای ولی وقتی تعرفه را پایین اعلام می‌کنی حق یک صنف تضییع می‌شود. فرد دیگری هم هست که خودش را کارشناس تامین اجتماعی معرفی می‌کند اما تنها کاری که انجام می‌دهد تحریک کارگران علیه کارفرماست.

حمید غفاری نیز با تاکید بر لزوم همکاری گروه‌‌های تشکیل شده در سال‌های آینده بیان کرد: بهتر است افرادی که همفکر هستند و در قالب یک گروه کاندید شده‌اند حتی اگر انتخاب نشدند همکاری‌های خود را ادامه بدهند تا در صورتی که دوره‌ بعدی نیز کاندید شدند اعضا براساس عملکرد آن‌ها انتخاب کنند نه گفته‌ها و وعده‌هایی که بعضا فقط شعارهایی هستند که از عهده‌ی یک رئیس جمهور هم برنمی‌آید.

او با اشاره به پایین بودن تعرفه‌های چاپ گفت: در بحث تعرفه‌های چاپ هم لازم است که مثل هر نهاد صنفی در اول هر سال با بررسی تورم و رشد قیمت‌های جدیدی اعلام شود. افزایش قیمت در بخش چاپ آنقدرها هم در قیمت تمام شده‌ی کتاب تاثیر نمی‌گذارد و حتی اگر 100درصد افزایش قیمت بدهیم و تعرفه‌ها را دو برابر کنیم فقط 500 تا 1000 هزار تومان به قیمت پشت جلد اضافه خواهد شد. بخشی از این قیمت‌های پایین ناشی از وجود دلال‌ها و واسطه‌ها است. عدم حضور چاپخانه‌داران در جلسات عمومی و خبر نداشتن از اوضاع و احوال یک دگیر نیز به سوء استفاده‌ی واسطه‌ها برای ازران فروشی دامن می‌زند.

این فعال صنعت چاپ همچنین با ابزار خوشحالی از حل شدن مقطعی مسئله‌ی تداخل صنفی عنوان کرد: انجام کارهای لیتوگرافی برای یک چاپخانه ابدا شغل دوم محسوب نمی‌شود. چراکه اساسا لیتوگرافی مستقلا هیچ آیین‌نامه تاسیسی ندارد و در حقیقت ماهیت وجودی خود را به واسطه‌ی چاپخانه‌ها به دست آورده است. اگر هم هرکسی از هر صنفی ادعایی دارد باید برای تغییر قانون از طریق دیوان عدالت اداری اقدام کند و تا‌به‌حال هیچ نهادی چنین پیگیری را نداشته است و بحث پلمپ و تداخل صنفی اصلا وجاهت قانونی ندارد.

وی ادامه داد : درثانی وقتی قانون می‌گوید چاپخانه به دلیل شرایط خاص خود از نظر حقوقی و صنفی باید تحت نظر مستقیم وزارت ارشاد باشد پس مسائل صنفی این صنعت هم کاملا زیر نظر وزارت ارشاد است و این نامه به عنوان اولین قدم وزارتخانه برای حل این مشکل است.

منتشر شده توسط ایلنا در تاریخ ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۸ خرداد