تخاصم در جریان رقابت انتخابات اتحادیه چاپخانه‌داران مشهود است/ جنجال تداخل صنفی


احمد‌رضا اعتماد مظاهری، عضو هیأت مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران در «نشست خبری گروه اتحاد 94» ضمن اشاره به اهداف این گروه گفت: جریان تداخل صنفی که از سوی گروه رقیب ایجاد شده یک جنجال است.

به گزارش اخبار چاپ به نقل از خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست خبری گروه اتحاد 94» ظهر امروز 18 خردادماه با حضور بهمن پورمند، رئیس هیأت مدیره تعاونی چاپخانه‌داران و رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران،‌ محمد‌علی اقبال، نائب رئیس تعاونی صنف چاپخانه‌داران و بنیانگذار انجمن پیشکسوتان صنعت چاپ ایران، احمد‌رضا اعتماد مظاهری، عضو هیأت مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران،‌ حمید غفاری عضو کمیسیون حل اختلاف اتحادیه چاپخانه‌داران، ایرج استاد علینقی،‌ نخستین تولیدکننده مواد مورد نیاز چاپ در ایران و سیدمجتبی هاشمی کرمانی، عضو هیات مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران در سرای اهل قلم مؤسسه خانه کتاب برگزار شد .

 
ایجاد «اتحاد 94» با توجه به تخصص افراد  
مظاهری، عضو هیأت مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران گفت: تبلیغات، رقابت با گروه یا گروه‌های رقیب و معرفی ما اهداف اصلی این نشست خبری است. «اتحاد 94» با توجه به تخصص افراد ایجاد شده است. گروهی تشکیل شده که از نظر تحصیلات دانشگاهی در سطح بسیار خوبی قرار دارند؛ به‌عنوان مثال در حوزه‌‌‌های تخصصی مانند مالیات از دانش اعضای اتحادیه چاپخانه‌داران برخوردار هستیم. اقبال و غفاری نیز در حوزه مسائل حقوقی صاحب‌نظر است و میانگین سابقه مدیریتی اعضا نیز به 16 سال می‌رسد .
 
وی در مقایسه «اتحاد 94» با گروه رقیب «ائتلاف» افزود: عنوان «اتحاد» با هدف استفاده از متخصص‌ترین‌ افراد انتخاب شده است. اگر اداره صنف چاپ را برعهده بگیریم، همه این ظرفیت‌ها را به‌کار خواهیم برد. گروه رقیب عنوان «ائتلاف» را برای خود انتخاب کرده، ائتلافی که با نیرو‌های بیرون از صنعت چاپ صورت خواهد گرفت؛ ائتلاف با گروه‌‌های متخاصم درست نیست .
 
دفاع از تمامیت تشکل‌های چاپ در برابر نیرو‌های متخاصم  
اعتمادمظاهری در ادامه درباره برنامه‌‌های «اتحاد 94» اظهار کرد: با ابراز تأسف، دفاع از تمامیت تشکل‌های چاپ در برابر نیرو‌های متخاصم،
 در ردیف یکی از برنامه‌های «اتحاد 94» قرار گرفته است؛ تخاصمی که به شدت مشهود است.
 
عضو هیأت مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران با اشاره به ظرفیت‌های «اتحاد 94» ادامه داد: برنامه‌های گسترده‌ای در حوزه‌‌های آموزشی با توجه به تخصص‌های فردی و دوره‌ آموزش‌های فنی و زبان تخصصی در اتحادیه برگزار شده است؛ البته کافی نبودن این فعالیت‌‌ها را قبول داریم. ظرفیت‌‌های این گروه را بسیار بالاتر می‌دانیم.
 
وی افزود: اجرای برنامه‌های چهار ساله برای هر فرد،‌ استفاده از فرزندان پشکسوتان صنعت چاپ،‌ به‌عنوان افرادی که فکر و ذهن بدیعی دارند نیز بسیار ارزنده خواهد بود.
 
اعتماد مظاهری تصریح کرد: اجرای این برنامه در اولویت است. همچنین برنامه‌های آموزشی در حوزه مالیات به‌عنوان یکی از دغدغه‌های چاپخانه‌داران نیز مورد توجه است. ایجاد فرهنگ برای مدیریت نوین نیز از اهداف بسیار مهم ما در این دوره خواهد بود.  

هیچ چاپخانه‌ای به دلیل تداخل صنفی پلمب نشده است
عضو هیأت مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران در ادامه درباره پلمب چاپخانه‌ها به دلیل تداخل گفت: مباحثی که درباره پلمب چاپخانه‌ها مطرح می‌شود،
 بلوف و جنجال است. اگر واحدی پلمب شده به دلیل نداشتن مجوز بوده است.
 
وی با اشاره به تأثیر تجمیع فعالیت‌های اقتصادی همسو در کاهش قمیت تمام شده محصول نهایی ادامه داد: جدا کردن بخش لیتوگرافی از چاپخانه‌ها با اهداف اقتصادی کشور یعنی کاهش قیمت تمام شده محصول و ایجاد رقابت اقتصادی منافات دارد. جدا کردن این دو فعالیت، با عقل سلیم سازگار نیست.
 

معرفی اولویت‌ها و برنامه‌های اعضای اتحادیه
پورمند، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران، ضمن اشاره به هدف برگزاری نشست خبری اتحاد 94 گفت: معرفی اولویت‌ها و برنامه‌های اعضای اتحادیه برای انتخابات آتی، مهم‌ترین دلیل برگزاری این نشست است. از سوی دیگر تلاش‌ها برای پایان دادن به ماجرای تداخل صنفی با صدور نامه‌ای از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به پایان رسید .
 
وی در ادامه ضمن تشریح جریان تداخل صنفی افزود: هیچ چاپخانه‌ای به دلیل تداخل صنفی پلمب نشده است. تعطیلی برخی چاپخانه‌‌ها شعار است و قول می‌دهم که بسته هم نخواهد شد. برای حل و فصل موضوع تداخل، چندین نشست با مسئولان وزارت ارشاد و فعالان این حوزه برگزار شد.
 
رئیس هیأت مدیره تعاونی چاپخانه‌داران ادامه داد: درباره تعیین تعرفه در سال 92 نیز تصمیمات مناسبی اتخاذ شد که البته چندان مورد توجه قرار نگرفت.

پورمند همچنین با اشاره به نقش واسطه‌گراها در نرخ تعرفه‌ها گفت: چاپخانه‌دار‌ها برای پیشگیری از تأثیر واسطه‌گرها در تعیین نرخ تعرفه‌ها، باید به مباحثی مانند بازار‌یابی توجه کنند.

پیشگیری از شعارزدگی در تدوین برنامه‌ها  
غفاری،  عضو کمیسیون حل اختلاف اتحادیه چاپخانه‌داران نیز در این جلسه گفت: معتقدم افرادی که در انتخابات رأی نمی‌آوردند، باید همکاری خود را با اتحادیه ادامه دهند تا در دوره‌های بعد اعضا براساس سابقه و تخصص دست به انتخاب بزنند.
 
وی با اشاره به تأثیر حضور افراد باسابقه در اتحادیه عنوان کرد: ادامه همکاری افراد با اتحادیه بعد از انتخابات، موجب پیشگیری از شعارزدگی در تدوین برنامه‌ها خواهد شد.

غفاری  در ادامه درباره تعیین اجرت و تعرفه چاپی گفت: تعیین اجرت هرساله فارغ از قابل اجرا بودن یا نبودن ضروری است. موضوعات مطرح شده در حوزه تعیین تعرفه بیشتر یک جَو روانی است.
 
لیتوگرافی شغل دوم نیست
عضو کمیسیون حل اختلاف اتحادیه چاپخانه‌داران،
 درباره قانونی بودن فعالیت لیتوگراف در چاپخانه نیز اظهار کرد: اگر فردی از اتحادیه یا صنف ادعایی درباره این موضوع دارد، طبق قانون باید به دیوان عدالت شکایت کند که خوشبختانه تا به امروز چنین اتفاقی رخ نداده است؛ اگر چنین شکایتی هم صورت بگیرد، مجلس قانون خود را زیر پا نمی‌‌گذارد.


وی افزود: نامه‌ای که از سوی اتحادیه برای قانونی اعلام کردن فعالیت لیتوگراف‌ها در چاپخانه‌ها از وزارت ارشاد اخذ شده، در واقع یک استعلام برای تصریح قانون نه تغییر آن است؛ همه مفاد آن از قانون مصوب سال 71 حکایت دارد. ماده 2 فصل 1 قانون نظام صنفی، به‌صورت شفاف بر فعالیت واحد لیتوگرافی و فعالیت‌های وابسته در چاپخانه اشاره دارد. لیتوگرافی شغل دوم محسوب نمی‌شود و جزوی از فرآیند چاپ است.

رفاقت آری، رقابت نه
در ادامه این نشست استاد علینقی،‌ نخستین تولیدکننده مواد مورد نیاز چاپ در ایران نیز گفت: بین گروه‌ها هیچ رقابتی نمی‌بینم؛ میدان، میدان رفاقت است. همه ما جمع شدیم تا هیأتی را انتخاب کنیم که برای همه اعضا سود به همراه داشته باشد.

‌وی ادامه داد: اتحادیه هیأت مجریه است، نه هیأت حاکمه، بنابراین به دنبال ایده‌های ناب اعضای خود است. هیأت مجریه باید پاسخگوی ارگان‌های دولتی باشد.
 
استاد علینقی با اشاره به موضوع تداخل صنفی گفت: من به‌عنوان متولی اعلام می‌کنم که وجود واحد لیتوگرافی در چاپخانه‌ها هیچ مغایرت قانونی ندارد.

منتشر شده توسط ایبنا در تاریخ ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۸ خرداد