ناشران نروژی به گوگل "نه" گفتند


جواب ناشران بزرگ نروژی به فروخته شدن کتاب‌های الکترونیکی شان توسط گوگل منفی است.

به گزارش اخبار چاپ  به نقل از بوک سلر، روز چهارم ماه ژوئن کمپانی گوگل نسخه نروژی گوگل پلی را با پنج میلیون کتاب خارجی به راه انداخت، اما هیچ اثر نروژی در لیست کتاب هایش قرار نداشت. تا کنون سه نام بزرگ در میان ناشران نروژی – که شامل آشهوگ، گیلدندال و کاپلن دام می شوند – پیشنهاد گوگل را رد کردند. از دید این ناشران، میزان کتاب های گوگل پلی بسیار کم هستند و این برنامه کانالی کوچک برای چاپ کتاب‌های الکترونیکی است. بعضی از ناشران کوچکتر نروژی به این پروژه علاقه نشان داده اند، اما هنوز گوگل با آن ها تماسی برقرار نکرده است.

به گفته روزنامه نروژی آفتنپوستن، مفاد قرارداد از این قرار است که گوگل بیش از 50درصد سود به دست آمده را برای خود نگه می‌دارد، که به طور مثال از 30 درصدی که اپل برمی‌دارد، بسیار بالاتر است. با این حال ناشران نروژی هنوز نظری درباره رقم‌های مطرح شده نداده‌اند.

انتشارات گیلدندال بعد از بررسی کلی شرایط پیشنهادی معامله گوگل و سنجش موقعیت گوگل در بازار کتاب های الکترونیکی نروژ تصمیم به رد کردن پیشنهاد آن‌ها گرفت. هارالد افستاد فوگنر مدیر دیجیتال گیلدندال گفت: اما البته اگر شرایط معامله گوگل تغییر کنند ما حتما در تصمیم خود تجدید نظر می‌کنیم.

اما شرایط معامله تنها مشکل موجود نیست. گوگل اعلام کرده که از کمپانی منبع داده های کتاب بزرگ بوکباسن استفاده نخواهد کرد. ناشران، کتاب فروشان و پخش کنندگان بزرگ نروژی به طور مشترک صاحب این پایگاه داده‌ها هستند. برای انتشارات آشهوگ، این مسئله که کتاب‌های الکترونیکی از طریق بوکباسن منتشر شوند از شرایط اصلی برای امضای قرارداد با گوگل پلی است. از آنجا که گوگل حاضر به همکاری با بوکباسن نشده، جمع آوری تمامی داده‌ها و رساندن آن ها به گوگل توسط ناشران بسیار وقت گیر و پرخرج خواهد بود. انتخاب دیگر گوگل استفاده از ای بوک نوردن، مامور فروشگاه آنلاین اپل در نروژ است.

در سال 2013، ارزش بازار کتاب‌های الکترونیکی نروژ حدود 2.3 میلیون یورو تخمین زده شد که در مقایسه با سال 2012 شاهد افزایشی 70درصدی بوده است. با این وجود، سود کلی حاصل از فروش کتاب‌ها حدود 700 میلیون یورو بوده است.

در حال حاضر پخش کنندگان کتاب‌های الکترونیکی در نروژ کمپانی‌های اپل، ای بوک.نو، فروشگاه‌های زنجیره‌ای مانند نورلی و آرک هستد و به زودی هم بارنز و نوبل به آنها افزوده می‌شود. آمازون به بازار نروژی علاقه نشان داده، اما هنوز وارد آن نشده است. نظر کلی این است که عاملان خارجی، از جمله گوگل پلی، می توانند به بازار داخلی کتاب های الکترونیک جان تازه‌ای ببخشند.

گوگل پلی بوکس تابستان گذشته در کشورهای دیگر منطقه اسکاندیناوی از جمله فنلاند و سوئد شروع به فعالیت کرد.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۳ شنبه ۳۱ خرداد