تولید نسخه چاپ‌برگردان از تمامی نسخ خطی نفیس کتابخانه در سال جاری


سخنگوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی از تولید نسخه چاپ برگردان تمامی نسخ خطی نفیس در این سازمان به منظور استفاده پژوهشگران خبر داد.

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از تسنیم  فریبرز خسروی، سخنگوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به برنامه‌های جدید سازمان در سال جاری گفت: برگرداندن نسخ خطی و اسناد ایران که در خارج از کشور نگهداشته می‌شود، به داخل ایران یکی از اولویت‌های کتابخانه در سال جدید است. این برنامه جاری در کتابخانه است که همیشه برقرار بوده و انجام می‌شده است، اما در این دوره به صورت جدی پیگیری خواهد شد.
وی یکی از برنامه‌های جاری در سال جدید را در حوزه نسخ خطی عنوان کرد و ادامه داد: در حوزه نسخ خطی یکی از کارهایی که معمولاً انجام می‌شود، تهیه اسکن از نسخ خطی موجود و قرار دادن آن بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی است تا پژوهشگران از جدیدترین کتاب‌ها و فعالیت‌ها آشنا شوند. اما در سال جدید برنامه دیگری نیز در دست انجام قرار خواهد گرفت و آن تهیه نسخه چاپ برگردان از تمامی نسخی است که از نظر محتوایی و یا ظاهری ویژگی‌های شاخصی دارند و نسخ نفیس به شمار می‌آیند.
سخنگوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی یادآور شد: در کتابخانه ملی نسخ نفیسی از گذشته تا به امروز نگهداری می‌شود که هر چند تعداد آنها بسیار نیست، اما هر کدام از آنها دارای ویژگی‌‌های منحصر به فردی است که می‌تواند یکی از منابع مؤثر در حوزه پژوهش باشد.
خسروی همچنین درباره آخرین وضعیت پژوهشی کتابخانه ملی گفت: پژوهشکده ما توانست در اثر فعالیت‌های علمی، از رتبه C به رتبه B ارتقا یابد.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۳ شنبه ۳۱ خرداد