در آستانه نمایشگاه کتاب مادرید؛ خرابی اقتصاد نشر جنبه جهانی دارد


گویا خراب بودن بازار نشر فقط محدود به ایران نیست، هرچند که وضعیت خراب به احتمال قریب به یقین از دید ما و دیگر کشورهای جهان، به خصوص کشورهای توسعه یافته و جهان اولی فرق های اساسی دارد اما به هر حال ظاهر وضعیت نشر در این کشورها نیز در قیاس با گذشته افت محسوسی داشته است.



به گزارش اخبار چاپ به نقل از ال پایس،با توجه به همین افت است که هفتاد و سومین دوره نمایشگاه کتاب مادرید با امید به بهتر شدن وضعیت نشر، کار خود را از جمعه آغاز کرد. 
 هفتادو سومین دوره نمایشگاه کتاب مادرید با شعار «واژه را هجی کن» در پایتخت اسپانیا شروع به کار کرد.
این نمایشگاه که با حضور ۵۰۲ شرکت نشر در رتیرو پارک شروع شده کتاب های عرضه شده را با تخفیف ۲۰ درصدی به بازدیدکنندگان عرضه می کند.

این نمایشگاه که تا ۱۵ ژوئن به کار خود ادامه می دهد امسال در هفتمین سالی که اسپانیا بحران اقتصادی را تجربه می کند، امیدوار است که نقطه مثبتی برای ناشران و بازدیدکنندگان پدید آورد.

نمایشگاه ۱۷ روزه مادرید در حالی امسال تشکیل شده که چشم های زیادی به برزیل دوخته شده و این نمایشگاه ممکن است از این توجه متاثر شود . با این حال امسال بیش از ۸۰۰ نویسنده قرار است تا در این نمایشگاه شرکت کنند. در همین حال برای جلب توجه به نمایشگاه پرنسس النا از اولین بازدید کنندگان از نمایشگاه در روز نخست آن بود.

همه دست اندرکاران امیدوارند که شاید فروش حداقل به اندازه سال پیش باشد و اندکی افزایش را تجربه کند. در سال ۲۰۱۳ از میزان رکود روزافزون نمایشگاه اندکی کاسته شد و پس از ۶ سال کاهش فروش، که در نهایت به ۴۳ درصد رسیده بود، میزان فروش اندکی بیش از ۹ درصد رشد یافت.

در نظرسنجی سال پیش که از مردم اسپانیا به عمل آمد، ۶۳ نفر از هر ۱۰۰ نفر اعلام کرده بودند که در سال حداقل یک کتاب می خوانند. البته این رقم پایین تر از آمار ۷۱ درصدی برای کل اروپا است.

با وجود همه اینها هنوز صنعت نشر کتاب بزرگترین بخش فرهنگی در تولید ناخالص داخلی اسپانیا را تشکیل می دهد و بیش از یک درصد این تولید به کتاب تعلق دارد. سال پیش در این کشور در مجموع ۳ میلیارد یورو کتاب فروخته شد.

این نمایشگاه امسال به بزرگداشت گابریل گارسیا مارکز اختصاص یافته که ۱۷ آوریل درگذشت. به همین مناسبت روز هشتم ژوئن برنامه روخوانی «صد سال تنهایی» شاهکار مارکز در این نمایشگاه برگزار می‌شود.

با همه اینها، سخنرانی، کتابخوانی و بزرگداشت تنها بخش جانبی نمایشگاه کتاب مادرید است . هدف اصلی این نمایشگاه دیدار و ملاقات کتابخوانان با خالقان کتاب ها یعنی نویسندگان است و امسال قرار است در این زمینه با حضور ۸۵۰ نویسنده رکورد جدیدی گذاشته شود و بیش از ۳۰۰۰ برنامه امضای کتاب در طول ۱۷ روز پیش بینی شده است.

خاویار ماریاس، آلمودنا گراندس، روسا مونترو، آلوارو پوملو، یسوس فررو، لوییس گارسیا مونترو، خاویر رورت، خولیا ناوارو، دولورس ردوندو شماری از نویسندگان اسپانیایی زبان حاضر در این رویداد فرهنگی خواهند بود. از دیگر نقاط جهان نیز جان کانلی از ایرلند، آنا گاوالدا از فرانسه، نیل گیمن و بن بروکس از بریتانیا، خورخه فرانکو از کلمبیا، لئوناردو پادورا از کوبا و ایزابل آلنده از شیلی شماری از میهمانان جهانی این نمایشگاه هستند.

هفتاد و سومین نمایشگاه کتاب مادرید از ۳۰ ماه می (۹ خرداد تا) تا ۱۵ ژوئن (۲۵ خرداد) برگزار می‌شود

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۲ خرداد