وزیر ارشاد پیشنهاد کرد:
واگذاری ممیزی به ناشران کم‌تخلف


علی جنتی در نخستین نشست شورای نظارت بر کتاب‌های کودکان و بزرگسالان پیشنهاد داده است که ممیزی و نظارت چاپ را به دست ناشران کم‌تخلف بسپارند.

به گزارش اخبار چاپ علی جنتی در این نشست گفت: «می‌توان با تمهیدات لازم، چاپ کتاب از سوی برخی از ناشرانی را که سابقه تخلف ندارند یا نهادها و شخصیت‌هایی که نیاز به ممیزی و نظارت وزارت ارشاد ندارند، به خود آنها سپرد و این وزارتخانه بیشتر بر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی تمرکز کند.»
موضوع ممیزی کتاب یکی از مسایلی است که همیشه جزو موضوعات پرحاشیه دولت‌ها بوده است. با توجه به سختگیری‌ای که در دوره هشت‌ساله دو دولت نهم و دهم وزارت ارشاد بر چاپ و نشر داشت، تغییر ساختار ممیزی به یکی از شعارهای انتخاباتی دوره یازدهم تبدیل شد.
حسن روحانی در مناظره‌های انتخاباتی بارها از قانونمندکردن ممیزی و حتی از حذف آن صحبت کرد؛ موضوعی که در اظهارنظرهای علی جنتی هم از بدو مطرح‌شدن نامش به‌عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز مورد بحث قرار گرفت.
در همان زمان برخی نهادهای فرهنگی پیشنهاد سپرده‌شدن ممیزی به ناشران را مطرح کردند؛ موضوعی که البته واکنش‌های برخی از ناشران را هم به‌دنبال داشت و اعلام کردند که این به خود‌سانسوری منجر می‌شود. اما حالا بعد از گذشت شش‌ماه از استقرار دولت یازدهم بار دیگر وزیر پیشنهاد سپرده‌شدن ممیزی به ناشران را در شورایی که سرانجام بعد از چهارسال از تصویب قانون تشکیلش راه‌اندازی شد، ارایه داده است. البته موضوع ممیزی به شورایعالی انقلاب فرهنگی مربوط می‌شود. با این‌همه بر اساس گفته جنتی و صالحی شورای نظارت و ارزشیابی کتاب‌های کودکان و بزرگسالان با بازنگری در آیین‌نامه ممیزی کتاب می‌تواند این پیشنهاد را بررسی و به شورایعالی انقلاب فرهنگی ارایه دهد.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۳ سه شنبه ۲ ارديبهشت