نجفعلی میرزایی:
قرارداد علمشاهی تمدید نمی شود


نجفعلی میرزایی مدیرعامل خانه کتاب گفت: گزینه‌های مد نظر برای سردبیری خبرگزاری کتاب را در هیأت امنا مطرح خواهم کرد تا این هیأت نیز نظرات خود را بیان کند‌، امکان ندارد بدون نظر هیأت امنا فرد خاصی را برای این سمت انتخاب کنم.

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از خبرگزاری تسنیم، نجفعلی میرزایی مدیر عامل موسسه خانه کتاب با بیان این مطلب که احمد علمشاهی سردبیر ایبنا تاکنون عزل و یا برکنار نشده است،‌ گفت: به طور طبیعی و قانونی حق مدیرعامل موسسه خانه کتاب است که مدیران بخش‌های زیر مجموعه خود را انتخاب کند،‌ هر کسی که بخواهد مدیری را بر بخشی از بخش‌های خانه کتاب تحمیل کند‌، قطعا با عدم رضایت و واکنش طبیعی و قانونی از طرف موسسه خانه کتاب مواجه می‌شود.
وی ادامه داد: آقای علمشاهی همین امروز نیز در خبرگزاری کتاب مشغول به کار هستند‌ و حکم برکناری ایشان تا این لحظه صادر نشده است،‌ بنده پیش از این از وضصعیت خبرگزاری ایبنا انتقاد کردم، بنابراین در صدد اصلاح و توصیه برای بهتر شدن روند کاری بودم. برای نمونه طرح رسمی کردن معرفی چهره سال کتاب که اکنون ایبنا آن را پیگیری می‌کند،‌ یک طرح تحقیق نشده، مطالعه نشده و نپخته بود و هیچ گونه هماهنگی و ارتباطی در این زمینه با مدیرعامل موسسه برقرار نشد.
میرزایی ادامه داد: اکنون دو هفته به پایان قرارداد سردبیری آقای علمشاهی بر ایبنا باقی مانده است‌، بنده نیز پیشنهادم عدم تمدید این ماموریت است‌ و بعد از پایان این مدت،‌ قطعا‌ً آقای علمشاهی مسئولیت خبرگزاری کتاب را برعهده نخواهند داشت‌.
وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اساسانامه ایبنا مسئولیت عزل و یا انتخاب سردبیر ایبنا بر عهده هیأت امنا است،‌ چرا با هیات امنا در این زمینه مشورت نشده است‌، گفت:‌ روال کار اینگونه است که سردبیر از سوی مدیرعامل پیشنهاد می‌شود و با موافقت هیأت امنا حکم سردبیر ایبنا از سوی مدیرعامل و با امضای وی ابلاغ می‌شود،‌ در این زمینه نیز من تاکنون اقدامی مبنی بر عزل و برکناری انجام نداده‌ام که بدون موافقت هیأت امنا باشد‌، به زودی و با پایان مدت قرارداد آقای علمشاهی با تشکیل جلسه هیأت امنا این موضوع مطرح می‌شود.
میرزایی در پاسخ به این پرسش که طبق گفته مدیریت سابق خانه کتاب شما تا چندی پیش عملکرد ایبنا را مثبت ارزیابی کرده‌اید،‌ چه چیزی موجب تغییر نظر شما شد؟ گفت:‌ آقای شجاعی صائین صحبت از یک ماه پیش می‌کنند‌، من در این مدت یک ماه به دلیل اینکه به پایان قرارداد نزدیک می‌شدیم،‌ نحوه فعالیت سرویس‌های مختلف کاری را بررسی کردم و به این نتیجه قطعی رسیدم که فعالیت ایبنا باید حرفه‌ای‌ تر ادامه پیدا کند.
وی ادامه داد: من بر طبق قانون عمل خواهم کرد،‌ اگر قانون این باشد که هیأت امنا باید با سردبیر ایبنا موافقت کند، من گزینه‌های مد نظر برای سردبیری خبرگزاری کتاب را در هیأت امنا مطرح کرده تا این هیأت نیز نظرات خود را مطرح کنند‌، امکان ندارد بدون نظر هیأت امنا فرد خاصی را برای سردبیری انتخاب کنم.
میرزایی در پاسخ به این پرسش که گزینه‌های مد‌نظر شما چه کسانی هستند،‌ گفت:‌ سید فرید قاسمی و یونس شکرخواه دو گزینه مورد نظر بنده است که صحبت‌های مقدماتی با آن‌ها انجام شده است،‌ اما هیچ یک تاکنون نه آن را پذیرفته و نه رد کرده‌اند. مهمترین شاخصه من برای مدیریت خبرگزاری کتاب این است که آن فرد حرفه خبرنگاری و مطبوعات را به درستی بشناسد،‌ قدرت تحلیل و نگارش سرمقاله‌های تخصصی حوزه کتاب را داشته باشد.
وی هم‌چنین با اشاره به این مطلب که معاون فرهنگی ارشاد نیز در جریان تغییر سردبیر ایبنا قرار دارد،‌ گفت:‌ آقای صالحی اختیار این کار را به بنده و هیأت امنا واگذار کردند.

منتشر شده توسط خبرگزاری تسنیم در تاریخ ۱۳۹۲ شنبه ۱۰ اسفند