احمدرضا اعتماد مظاهری:
بهای کاغذ در سال آینده افزایش خواهد یافت


با توجه به افزایش تعرفه واردات کاغذ گلاسه و مقوا به عنوان یکی از ملزومات انتشار کتاب، در ماه‌های اخیر به احتمال زیاد شاهد افزایش قیمت نسبی در نمایشگاه ۲۷ نسبت به نمایشگاه ۲۶ خواهیم بود.


به گزارش اخبار چاپ و به نقل از خبرگزاری‌ آنا، چندی پیش خبر حذف اولویت 10 از واردات گمرکی اعلام و بر اساس آن قرار شد کالاهایی که به عنوان کالاهای لوکس و غیر ضروری شناخته شده‌اند،‌ با سود بازرگانی دو برابری یعنی چهاردرصد وارد کشور شوند. البته در نگاه اول احتمال افزایش قیمت کتاب‌های خارجی که در این اولویت قرار داشتند،‌ به ذهن می‌رسید اما از آن‌جا که کتاب‌های وارداتی به کشور، پیش از این هزینه‌ای پرداخت نمی‌کرده‌اند، این سود دو برابری بر قیمت آن‌ها تاثیری نخواهد داشت.
اما در این میان و در ماه‌های اخیر اتفاقات دیگری رخ داده که سبب نگرانی از افزایش قیمت کتاب در نمایشگاه کتاب بیست‌وهفتم نسبت به دوره گذشته شده است؛ اتفاقاتی چون افزایش تعرفه واردات مقوای پشت طوسی و کاغذ و مقوای گلاسه که در چند ماه گذشته از چهار درصد به 15 درصد رسید.
احمدرضا اعتماد مظاهری ؛ مدیر عامل شرکت تعاونی چاپخانه‌داران تهران و عضو اتحادیه چاپخانه‌داران در این باره گفت:‌ در ماه‌های اخیر تعرفه‌های مقوای پشت طوسی و کاغذ و مقوای گلاسه با تغییر محل واردات از بندرعباس به بندر بوشهر، از چهار به 15 درصد رسیده و از سوی دیگر با افزایش قیمت ارز نیز در این مدت روبه‌رو بوده‌ایم.
وی با بیان این که این افزایش تعرفه از سوی مسئولان و برای حمایت از محصولات داخلی صورت گرفته است،‌ افزود:‌ تعداد زیادی از صنایع داخلی و کارخانه‌داران از مقوا و کاغذهای گلاسه خارجی استفاده می‌کنند و به دلیل حمایت از یک تولیدکننده داخلی،‌ بسیاری از تولیدکنندگان داخلی متضرر می‌شوند. بارها نیز این مساله را به اطلاع مسئولان رسانده‌ایم اما به این گلایه توجهی نمی شود.
رئیس شرکت تعاونی چاپخانه‌داران با بیان این که ارز مبادلاتی به کاغذ و مقوای گلاسه تعلق می‌گیرد، ادامه داد: تنها متقاضی و خریدار این محصولات کارخانه‌داران و تولیدکنندگان نیستند و ما در چاپ بسیاری از کتاب‌ها از کاغذ گلاسه و برای جلد آن‌ها از مقوای پشت طوسی و گلاسه استفاده می‌کنیم که این افزایش تعرفه‌شان می‌تواند بر قیمت کتاب نیز تاثیر داشته باشد.
اعتماد مظاهری،‌ آخرین قیمت کاغذ و مقوای گلاسه را کیلویی 3300 تا 6550 و مقوای پشت طوسی را 2450 تا 2750 تومان اعلام کرد و گفت:‌ در ماه‌های اخیر قیمت‌ها به ویژه قیمت گلاسه،‌ افزایش بی‌مورد و غیرمنطقی داشت اما در سه ماه پایانی سال جاری این قیمت‌ها با کاهش قابل توجهی روبه رو بودند که البته هم‌چنان به مدت زمان مشابه سال گذشته،‌ حدود دو برابر است.
وی اظهار کرد:‌ متاسفانه مسئولان برای کنترل قیمت کتاب، تنها به قیمت کاغذ تحریر توجه می‌کنند در حالی که قیمت تمام شده کتاب با در نظر گرفتن افزایش قیمت و تعرفه مرکب، فیلم و زینک،‌ مقوا و کاغذ گلاسه، افزایش خواهد داشت.
هم‌چنین علی اصغر ایرانی؛ حق‌العمل کار رسمی گمرک ایران نیز درباره قیمت کاغذ تحریر در ماه‌های پایانی سال به خبرنگار آنا،‌ اظهار کرد:‌ کاغذ و مقوا به دلیل اهمیت با ارز مبادله‌ای وارد می‌شوند و در ردیف کالاهای اساسی هستند.
وی با تاکید بر این که کاغذ تحریر سود بازرگانی پرداخت نمی‌کند،‌ گفت: برای کاغذ تحریر تنها دو درصد مالیات و‌ چهار درصد حقوق ورودی پرداخت می‌شود که علاوه بر این‌ اگر از واردکننده‌های مستمر و خوش‌حساب باشید، از دو درصد مالیات نیز معاف می‌شوید.
به گفته وی، حقوق گمرگی در گذشته چهار درصد بوده و به دلیل افزایش قیمت ارز، در یکی دو سال اخیر به دو درصد کاهش یافته بود و با ثبات قیمت ارز‌ در ماه‌های گذشته به همان چهاردرصد بازگشت.
بنابر این گزارش،‌ درحالی که به نظر می‌رسد با توجه به ثبات پیش‌آمده در زمینه قیمت کاغذ و ارز و هم‌چنین تعرفه صفر درصدی واردات کاغذ،‌ با ثبات قیمت کتاب روبه‎رو باشیم،‌ با توجه به افزایش تعرفه واردات کاغذ گلاسه و مقوا به عنوان یکی از ملزومات انتشار کتاب، در ماه‌های اخیر و هم‌چنین مقایسه این قیمت‌ها با مدت زمان مشابه سال گذشته،‌ شاهد افزایش قیمت نسبی در نمایشگاه 27 نسبت به نمایشگاه 26 خواهیم بود.

منتشر شده توسط خبرگزاری آنا در تاریخ ۱۳۹۲ سه شنبه ۶ اسفند