انتخابات اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ
ابهام، سوال، ابهام


علی مغانی و داریوش قنبرزاده در گفتگوهایی جداگانه با رسانه‌ها اعلام کردند که روز شنبه (15 دی ماه)و تنها دو روز پیش از برگزاری انتخابات هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ، از آن مطلع شدند.

به گزارش اخبار چاپ، سرانجام انتخابات اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران دو روز پیش و در تاریخ 17/10/1392 با یکسال تأخیر، یک نوبت عدم برگزاری مجمع عمومی و با حاشیه‌ها و انتقادات فراوان و از همه جالب‌تر در سکوت مطلق خبری برگزاری شد.
انتخاباتی که به گواهی مصاحبه حداقل دو تن از اعضای هیات مدیره و بازرس ـ سابق ـ این اتحادیه تنها دو روز پیش از برگزاری اطلاع‌رسانی شده بود.
علی مغانی و داریوش قنبرزاده در گفتگوهایی جداگانه با رسانه‌ها اعلام کردند که روز شنبه (15 دی ماه) از برگزاری چنین انتخاباتی مطلع شدند. نحوه مواجهه و برخورد برخی از اعضای هیات مدیره این اتحادیه نشان می‌داد که با برنامه‌ریزی بلندمدت سعی در حذف گروهی از اعضا، و حفظ حداقلی ترکیب این هیات مدیره با انتخاب و اعلام کاندیداتوری چهره‌هایی خاص داشته‌اند.
از دیگر نکات بحث‌برانگیز این انتخابات، جلوگیری از ورود خبرنگاران رسانه‌های عمومی (خبرنگاران خبرگزاری‌های مهر، تسنیم و شبستان) بود. خبرنگارانی که علیرغم سکوت خبری و اقدام پنهانی در برگزاری این مجمع، تلاش کردند تا صادقانه و از سر انعکاس واقعیت‌ها در این مراسم حضور پیدا کرده و به پوشش خبری آن بپردازند.
هنگام ورود خبرنگاران اعلام شد که هیچ خبرنگاری اجازه ورود به محل برگزاری مجمع را ندارد و با وعده‌هایی خالی سعی در آرام نگاه داشتن خبرنگاران داشتند. موضوع بسیار جالب این‌جا بود که دو خبرنگار، یکی پیشتر و دیگری بلافاصله پس از خروج خبرنگاران، اجازه ورود گرفته بودند. گویا همه چیز از پیش هماهنگ شده بود.
زنگ خطر اصلی رفتارهایی از این دست، نگرانی از باب ایجاد چنین روندهایی است. روندهایی که به طور قطع موجب بی‌آبرویی و به محاق رفتن صنعت چاپ کشور خواهد شد. فرو بردن مناسبات صنفی و گروهی این صنعت در بستر رفتارهای امنیتی، بی‌احترامی و توهین به خبرنگاران رسانه‌های عمومی، ایجاد محیطی توتالیتر با استفاده از ظرفیت‌های جامعه مدنی، حذف پیشکسوتان و عناصر مؤثر در صنعت چاپ، فرار به جلو و ایجاد تاریکخانه‌هایی به عنوان نهادهای مردمی و... همه‌وهمه حکایت از رشد گروهی اقتدارگرا و انحصارطلب در این صنعت دارد. مجموعه‌ای که هدف و وسیله را یکی قلمداد کرده و از هیچ اقدامی برای دستیابی به اهداف شخصی و گروهی خود فروگذاری نمی‌کند.
نقد منصفانه این انتخابات و بررسی دقیق و همه‌جانبه آن، به طور قطع در زمره حقوق مسلم اهالی و فعالان صنعت چاپ کشور بوده و اخبار چاپ بنا دارد تا اهتمام ویژه‌ای در این خصوص مبذول داشته و تلاشی مضاعف را به منظور تنویر افکار عمومی و شناخت سره از ناسره انجام دهد.
در پایان بنا براعلام تنها یک خبرگزاری نتایج این انتخابات به شرح زیر است:
سعید بهنام جو، مهرداد نباتچیان و بابک عابدینی با 31 رأی، مجید خادمی با 27 رأی، احمد محرر با 25 رأی، محمدجواد مبینی با 24 رأی و عباس ابوالفتحیان با 21 رأی به ترکیب هیأت مدیره جدید راه یافتند. گفتنی است داریوش ملامد و علی مخزن نیز به عنوان اعضای علی‌البدل هیات مدیره انتخاب شدند. منوچهر یاری هم با کسب 26 رأی به عنوان بازرس انتخاب شد.

منتشر شده توسط اخبار چاپ در تاریخ ۱۳۹۲ چهارشنبه ۱۸ دي