با عدم استفاده از بسته بندی استاندارد
1.5 میلیارد مشتری را از دست داده ایم


از جمعیت 7 میلیارد نفری جهان امروز بیش از 2.5 میلیارد کاربر به اینترنت به عنوان یک ابزار تعاملی و ارتباطی دسترسی دارند و این شبکه امروز مبنای مبادلات تجاری و اقتصادی در سطح بین قاره‌ای و بین‌المللی است.
به گزارش اخبار چاپ به نقل از خبرگزاری فارس از مشهد، در سالهای اخیر نوآوری‌های تکنولوژیک مبتنی بر مفاهیم عمیق فلسفی و اجتماعی موجب تحول در جامعه انسانی و تمام ساختارهای وابسته به آن از جمله اقتصاد مبتنی بر کشاورزی شده است.
بطور مثال از جمعیت 7 میلیارد نفری جهان امروز بیش از 2.5 میلیارد کاربر به اینترنت به عنوان یک ابزار تعاملی و ارتباطی دسترسی دارند و این شبکه امروز مبنای مبادلات تجاری و اقتصادی در سطح بین قاره‌ای و بین‌المللی است.
در واقع فناوری اطلاعات و ابزار آن شبکه جهانی اینترنت بدلیل نفوذ گسترده در شاکله های اجتماعی و اقتصادی جوامع بشری نقش جاده ابریشم هزاره سوم را ایفا می‌کند.
محصول زعفران که یکی از مهم‌ترین محصولات استراتژیک غیر نفتی کشور است از سالیان دور بصورت سنتی عمل آوری شده و از طریق کاروانهای تجاری در بازارهای منطقه‌ای و یا بازارهای بین‌المللی عرضه شده است.
* بسته‌بندی ایرانی
گیاه زعفران بدلیل خاصیت‌های ارزنده دارویی از سالیان دور مورد توجه بوده و به عنوان یکی از کالاهای گران‌قیمت تجاری محسوب می‌شده است لذا کشت آن در منطقه خراسان بزرگ بدلیل ویژگی‌های منحصر به فرد جغرافیایی و طبیعی از رونق خاصی برخوردار بوده است.
* بسته‌بندی اسپانیایی
متاسفانه در سال‌های اخیر بدلیل عدم توجه جدی به استانداردهای جهانی و وجود باندهای واسطه‌گر توجه جدی به این اقتصاد غیر نفتی صورت نگرفته است.
در روال رایج منطقه کشاورزان ناگزیر از مشکلات اقتصادی برخواسته از سالها خشکسالی مجبور به فروش محصولات خود به واسطه‌ها و دلالان محلی هستند که این افراد در زنجیره‌های کلان‌تر تامین‌کننده محصول برای واسطه‌های بین‌المللی شرکت‌های خارجی و عمدتاً اروپایی و آمریکایی هستند.
شرکتهای بین‌المللی خارجی با دریافت زعفران مرغوب خراسانی، فرآوری و بسته‌بندی آن در قالب استانداردهای بین‌المللی و عرضه آن در بازارهای جهانی در قالب تجارت الکترونیک با برند خود علاوه بر برداشت میلیاردها دلار سود خالص موجب تعیین قیمت جهانی این محصول در بازارهای جهانی نیز می‌شوند.
در این بین سود حداقلی عاید کشاورز خراسانی می‌شود در صورتی که تلاش یک ساله کشت تا برداشت بر عهده کشاورز بوده ولی بدلیل عدم آگاهی از شرایط نوین جهانی سود دسترنج کشاور به جیب واسطه‌های داخلی و فروشندگان خارجی می‌رود.
تجارت الکترونیک نوعی داد و ستد است که در فضای مجازی برمبنای شبکه بانکی کشور و جهان صورت می‌پذیرد لذا اگر این مفهوم به همراه آموزشهای کافی در سطح روستاها و مراکز کشت و زرع زعفران و سایر محصولات کشاورزی استراتژیک ارائه شود شاهد تحولی در عرصه تجارت و سودآوری محصولات کشاورزی خواهیم بود.
* امکان معامله با جامعه 1.5 میلیاردی فضای مجازی
بنا بر تحقیقات و پژوهشهای مراکز مطالعاتی جهانی امروزه قریب به 58 درصد کاربران شبکه اینترنت محصولات مورد نیاز خود را از طریق اینترنت خریداری می‌کنند و این آمار در کشورهای توسعه یافته به مراتب بالاتر است. لذا در یک نگاه آماری درخواهیم یافت که در صورت عرضه مستقیم محصولات کشاورزی داخلی از جمله زعفران در بستر فضای مجازی و تجارت الکترونیکی یک جامعه 1.5 میلیارد نفری مخاطب ما خواهد بود.
فضای مجازی این قدرت را به تولیدکننده ما می‌دهد که بدون هزینه کردن رقم‌های نجومی در عرصه تبلیغات، محصول خود را به جامعه جهانی معرفی و عرضه نماید.
متاسفانه امروز زعفران اصیل ایرانی در بازارهای بین‌المللی از جمله وبسایت آمازون با برند اروپایی با قیمت‌های بسیار بالا به مشتریان جهانی عرضه می‌شود.
همان‌گونه که رهبر حکیم انقلاب بارها تاکید نموده‌اند باید اقتصاد مقاومتی را در کشور شکل داد لذا یکی از مظاهر این اقدام می‌تواند کوتاه کردن دست واسطه‌ها و انتقال درآمد واقعی محصولات به جیب کشاورزان باشد.
بطور مثال یکی از کشورهای واردکننده عمده زعفران ایران، کشور اسپانیا است که با قیمت نازل زعفران را از واسطه‌گران بازار تهیه کرده پس از انتقال، فرآوری محصول و بسته‌بندی آن با برند اسپانیا این محصول را به بازارهای جهانی عرضه می‌کند.
اما اگر به آمارهای منتشر شده جهانی در حوزه وضعیت تولید، واردات و صادرات زعفران در اسپانیا نگاهی بیندازیم شاهد خواهیم بود که اسپانیا بطور ذاتی توان تولید زعفران در سطح عمده را نداشته و تنها با بازپخش و فروش زعفران اصیل ایران سالیانه میلیاردها دلار ذخیره ارزی بدست می آورد.
لذا امروز فعالین عرصه تولید و فراوری زعفران باید توجه کنند که در صورت غفلت از قابلیت‌های فضای مجازی و تجارت الکترونیک بازارهای جهانی در اختیار سودجویان اروپایی و آمریکای باقی خواهد ماند.
متاسفانه غفلت مسئولین و دست اندرکاران حوزه اقتصاد کشاورزی به حدی بوده که حتی یک شرکت خارجی در عرصه خرید و بسته‌بندی محصولات کشاورزی ایرانی فعالیت می‌کند که سال گذشته توانست در بین کشورهای اسلامی جایزه برترین برند حلال را کسب نماید!
حضور در فضای مجازی علاوه به قابلیت‌های رایگان فراوان به کارآفرینان و جوانان کشاور این امکان را می‌دهد تا به رایگان یا با حداقل هزینه حضور خود در جامعه جهانی را تعریف و تضمین کنند اما این حضور باید با آمادگی و آموزش کافی همراه باشد.
از این رو لازم است تا دولت خدمتگذار با تدوین سیاست‌های نوین اقتصادی به توسعه مناطق محروم و کشاورزنشین کشور بپردازد که یکی از مهم‌ترین این سیاستها می‌تواند توسعه تجارت الکترونیک در حوزه اقتصاد مبتنی بر کشاورزی در قالب روستاهای الکترونیک باشد.
امیدوارم در دولت جدید رهنمودها و اندیشه‌های اقتصادی رهبر مسلمین جهان بیش از پیش مورد پیگری قرار گیرد و انشاءالله بتوانیم به زودی شاهد تحول اقتصاد غیر نفتی کشور با تکیه بر سرمایه‌های طبیعی کشور باشیم.

منتشر شده توسط خبرگزاری فارس در تاریخ ۱۳۹۲ چهارشنبه ۲۰ آذر