برازش خطاب به دانش‌آموختگان صنعت چاپ:
در انتظار برنامه‌های شما هستم


مدیرکل جدید دفتر امور چاپ عصر روز گذشته (سه‌شنبه 19/9/92) با حضور در سرای اهل قلم و دیدار با دانش‌آموختگان این صنعت به تبیین برخی از دیدگاه‌های جدید این دفتر در حوزه آموزش و پژوهش پرداخت.

به گزارش اخبار چاپ، نشست صمیمی دانش‌آموختگان صنعت چاپ با محمودرضا برازش مدیرکل جدید دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر روز سه‌شنبه 19 آذر در سرای اهل قلم در تهران برگزار شد.
در ابتدای این برنامه برازش از جلسات مختلفی سخن گفت که در روزهای ابتدایی مسئولیتش در دفتر امور چاپ با دست‌اندرکاران این صنعت داشته است و گفت: با این حال نگاه عالمانه و تخصصی به صنعت چاپ و بسته‌بندی برای رفع مشکلات این صنعت، بسیار موثر خواهد بود.
وی با بیان اینکه تنها بخش کوچکی از صنعت چاپ درگیر چاپ کتاب است، به رونق گرفتن صنعت چاپ و بسته‌بندی در سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: امروزه تکنولوژی چاپ بسیار متفاوت از گذشته است و حتی در همین حوزه کتاب هم دیگر تیراژها چندهزارتایی نیست و دارد به سمت تیراژهای چند ده تایی حرکت می‌کند.
مدیرکل دفتر امور چاپ در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از دانش‌آموختگان رشته چاپ که خواستار تدوین قانونی برای ملزم کردن چاپخانه‌ها برای به کارگیری فارغ‌التحصیلان این رشته بود، گفت: در بعضی چاپخانه‌ها میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری شده است و لذا من فکر می‌کنم برای افزایش سوددهی‌شان هم که باشد، آنها از جذب افراد تحصیلکرده این رشته استقبال می‌کنند.
برازش ادامه داد: چاپخانه‌دار که ده‌ها میلیارد تومان برای راه‌اندازی چاپخانه‌اش و با توسعه یک یا چند خط تولیدش هزینه کرده است، خوب می‌داند که اگر دستگاه‌هایش یک ساعت بخوابد، چند صد میلیون تومان ضرر خواهد دید، پس او نیاز دارد از متخصصان رشته چاپ استفاده کند.
وی در عین حال تاکید کرد: باید یک بازنگی در ورودی‌های رشته چاپ و جذب آنها در دانشگاه‌های چاپ صورت گیرد و علاوه بر این دانشجویان این رشته باید در تعامل تنگاتنگ با صنعت چاپ باشند. البته برای انجام این کارها، ما باید خود صنف را درگیر بحث آموزش کنیم هر چند تهیه یک بانک اطلاعات در این خصوص می‌تواند مفید باشد.
برازش در پاسخ به سوال یکی دیگر از دانش‌آموختگان صنعت چاپ که خواستار اجرای طرح رتبه‌بندی چاپخانه‌ها شد، از تشکیل کارگروه‌هایی در دفتر امور چاپ برای ساماندهی این صنعت خبر داد که ذیل این عناوین شکل خواهند گرفت: کارگروه توسعه و تجارت، کارگروه حقوقی و قوانین، کارگروه آموزش، سنجش و پژوهش، کارگروه مدیریت راهبردی و آینده‌نگری، کارگروه ساخت و تولید و کارگروه فنی.
مدیرکل دفتر امور چاپ سپس از دانش‌آموختگان و مدرسان رشته چاپ خواست تا هر گونه پیشنهادی برای تقویت کارگروه آموزش، سنجش و پژوهش دارند، طی جلسات ماهیانه که وی وعده داد از این پس با آنها داشته باشد و همچنین در مواقع ضروری، به این دفتر ارائه کنند.
برازش در ادامه درباره موضوع مورد سوال این فارغ‌التحصیل رشته چاپ گفت: شخصاً معتقدم اهدافی از قبیل رتبه‌بندی چاپخانه‌ها باید در جلسات غیرهمگون و توسط افراد غیرهمگون محقق شود چون اگر به عنوان مثال ما از رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران و یا هر صنف دیگر در صنعت چاپ بخواهیم این کار ر انجام دهد، معلوم است که به چاپخانه خود رتبه بالا می‌دهد. پس ضروری است برای اینگونه کارها، افراد از جاهای مختلف نظر دهند و من هم از همه پیشنهادها استقبال می‌‌کنم.
وی همچنین از آنچه وادرات بی‌رویه برخی اقلام چاپی به کشور نامید، انتقاد کرد و افزود: بسیاری از این محصولات می‌توانند در داخل کشور تولید شوند. این موضوع را هم کارگروه و یا همان کمیسیون فنی می‌تواند پیگیری کند و آن را سامان دهد.
مدیرکل دفتر امور چاپ با بیان اینکه این دفتر به دنبال تصدی‌گری در حوزه چاپ نیست، گفت: ما در بهترین حالت می‌توانیم مانع نباشیم برای اینکه شما فعالیت کنید و امیدواریم در این کار موفق باشیم.
برازش در پاسخ به سوال یکی دیگر از دانش‌آموختگان رشته چاپ که از تاخیر شورای فرهنگ عمومی در ابلاغ تقویم مورد تائید این شورا به چاپخانه‌ها گلایه داشت و این مسئله را موجب خسران مالی زیاد برای واحدهای چاپی ذکر کرد، به سابقه خود به عنوان مدیر انتشارات آستان قدس رضوی اشاره کرد و گفت: ما آماده‌ایم هر گونه پیشنهادی را در این خصوص از طریق وزیر ارشاد که رئیس شورای فرهنگ عمومی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است، پیگیری کنیم.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که نقشه راه شما به عنوان مدیرکل دفتر امور چاپ برای بهبود وضعیت صنعت چاپ و بسته‌بندی چیست؟ خطاب به دانش‌آموختگان رشته چاپ و بدنه این صنعت، تاکید کرد: من برنامه نمی‌دهم و این شما هستید که باید به من برنامه پیشنهاد کنید. اینکه یک نفر بشود وزیر یا معاون وزیر یا مدیرکل و فکر کند می‌تواند جای همه فکر کند و باید این کار را انجام دهد، غلط است.

منتشر شده توسط اخبار چاپ در تاریخ ۱۳۹۲ چهارشنبه ۲۰ آذر