بررسی کارنامه‌ای در کمتر از یکسال
عملکرد علمشاهی به روایت کارشناسان


احمد علمشاهی 19 دی ماه سال 91 به عنوان مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد، این انتصاب در حالی صورت گرفت که به دلیل شائبه‌هایی در دوره قبلی در این دفتر حواشی مختلفی شده بود به همین منظور هر کسی قبول نمی‌کرد که مسئولیت دفتر امور چاپ ارشاد را پذیرند.

اخبار چاپ به نقل از خبرگزاری مهر: احمد علمشاهی 19 دی ماه سال 91 به عنوان مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد، این انتصاب در حالی صورت گرفت که به دلیل شائبه‌هایی در دوره قبلی در این دفتر حواشی مختلفی شده بود به همین منظور هر کسی قبول نمی‌کرد که مسئولیت دفتر امور چاپ ارشاد را پذیرند.

از این سو این موضوع را نیز نباید نادیده گرفت که احمد علمشاهی در زمانی مسئولیت دفتر امور چاپ وزارت ارشاد را تحویل گرفت که صنعت چاپ از یک برهان بسیار جدی بهره می‌برد یعنی تأثیر قیمت مواد اولیه و افزایش هزینه‌های چاپ با توجه به هدفمندی یارانه‌ها و تشدید تحریم‌ها، مشکلات عدیده‌ای را برای صنعت چاپ ایجاد کرده بود به گونه‌ای که نوسانات قیمت ارز چاپخانه‌داران را دچار مشکل کرد، حتی برخی از چاپخانه‌ها نیز در آستانه ورشکستگی قرار گرفت.

حال در این گزارش به ذکر اقدامات صورت گرفته دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی 9 ماه مدیریت احمد علمشاهی می‌پردازیم که در ذیل از خاطرتان می‌گذرد:

اهم فعالیت‌های صورت گرفته در دفتر امور چاپ در سال 92 بر حوزه سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، ایجاد حمایت‌ها و پشتیبانی زیرساختی و معرفی هر چه بیشتر صنعت چاپ به مسئولان و مردم تمرکز یافت.

در این راستا این گزارش بر اساس سه محور سیاستگذاری و برنامه‌ریزی، حمایت‌ها و پشتیبانی زیرساختی و جشنواره‌ها و مراسم ارائه شده است. علاوه بر این سه حوزه امور جاری دفتر امور چاپ در زمینه رسیدگی به درخواست‌ها و صدور مجوزات لازم نیز به طور معمول همچنان انجام شده است.

در حوزه «سیاستگذاری و برنامه‌ریزی»: برنامه‌ریزی و سیاستگذاری بی‌شک مهم‌ترین رکن در راه رسیدن به توسعه پایدار است. برنامه‌ها و سیاست‌هایی که فارغ از تغییرات اداری، راهنمای مسیر بلند مدت باشد. دفتر امور چاپ برای نیل به این هدف مجموعه‌ای از برنامه‌های حوزه‌های مدیریتی و سیاستگذاری را در دستور کار قرار داد که به آن اشاره می‌شود.

* تهیه و ابلاغ سند راهبردی صنعت چاپ کشور: برای توسعه هر چه بیشتر صنعت چاپ کشور و داشتن برنامه‌ای مدون برای تدوین برنامه‌ها و سیاست‌های این حوزه، سند راهبردی صنعت چاپ کشور توسط یک گروه پژوهشی و پس از تحقیقات و مشورت با دست‌اندرکاران و نخبگان چاپ تهیه و پس از طی مراحل اداری ابلاغ شد. این سند دارای پنج بخش، نظیر «بیانیه ارزش‌ها»، «بیانیه مأموریت»، «چشم انداز»، «اهداف راهبردی» و «راهبردهای کلان» اشاره کرد. این سند همزمان با نمایشگاه کتاب تهران و در مراسمی که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی دیگر از مسئولان و دست‌اندرکاران، رونمایی شد.

* اصلاح و ابلاغ دستورالعمل شورای سیاستگذاری صنعت چاپ: در سال 90 و با توجه اهمیت صنعت چاپ و تأثیر آن بر ابعاد گوناگون فرهنگ، اقتصاد، صنعت و غیره یک نهاد سیاستگذاری و برنامه‌ریزی با مشارکت همه دستگاه‌های مرتبط و تشکل‌ها و صاحب نظران ذی‌نفع در این حوزه ایجاد شد.
در ابتدای سال 92 و پس از برگزاری جلسات متعدد شورای سیاستگذاری ضرورت بازنگری، اصلاح ساختار و قانون‌مندتر کردن آن احساس شد. به همین دلیل و با رویکرد اصلاح ساختار شورای سیاستگذاری، جلسات ویژه‌ای با شرکت اعضاء و نمایندگان صنوف و دیگر دست‌اندرکاران حوزه صنعت چاپ برگزار شد که ماحصل آن تدوین دستورالعمل جدید شورای سیاستگذاری بود. این دستور العمل 8 ماده‌ای در تاریخ دهم خرداد امسال با امضاء وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شد.

* تدوین و ابلاغ دستورالعمل و ضوابط صدور مجوز انتشار سررسید (سالنامه) و تقویم (گاه شمار): یکی از مشکلات حوزه چاپ سررسید و تقویم، نبود قوانین یکسان و مشخص بود. این امر سبب سر در گمی متقاضیان و در مواردی ضرر آنان به این دلیل می‌شد. دفتر امور چاپ برای برطرف کردن این نقص و همچنین یکسان سازی و جلوگیری از برخورد سلیقه‌ای در این حوزه تصمیم گرفت دستورالعملی حاوی ضوابط صدور مجوز سررسید و تقویم را تدوین کند.
این دستورالعمل با نظرخواهی و مشورت از فعالان این حوزه و مسائل حقوقی آن تدوین و در تاریخ نهم مرداد ماه 92 ابلاغ شد. این دستورالعمل در سراسر کشور لازم اجرا بوده و به استناد بند 16 ماده 2 قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین شده است. در این دستورالعمل شرایط صدور مجوز تقویم و سررسید، شرایط متقاضی و شرایط واحد چاپ کننده سررسید و تقویم ذکر شده است.

* تدوین دستورالعمل برگزاری جشنواره ملی صنعت چاپ کشور: در سال 92 و در زمانی که دفتر امور چاپ برای برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره آماده می‌شد، تصمیم گرفته شد برای قانونمند کردن برگزاری این جشنواره و همچنین رسمیت دادن به آن دستورالعملی برای برگزار این جشنواره تدوین شود.

برای نیل به این هدف، شورای سیاستگذاری صنعت چاپ جلساتی را برگزار و با بررسی چگونگی برگزاری دوره‌های پیشین و استفاده از تجربیات آن، دستورالعملی را تدوین کرد. این دستورالعمل اهداف، ارکان و وظایف شورای سیاستگذاری جشنواره صنعت چاپ را مشخص کرده است.

* تدوین دستورالعمل رسیدگی به تخلفات چاپخانه داران: تخلفات انجام شده در حوزه چاپ همواره حساسیت‌زا و بحث برانگیز بوده است. این که چاپ چه مواردی تخلف محسوب می‌شود و یا برخورد با فرد خاطی چگونه باید باشد از نکات قابل تأمل این حوزه است.
دفتر امور چاپ برای جلوگیری از برخوردهای سلیقه‌ای و ضابطه‌مند کردن برخورد با تخلف و متخلف بر آن شد دستورالعملی را در این خصوص تدوین کند. این دستورالعمل پس از بررسی‌های مداوم و نشست‌های حقوقی و تخصصی در 12 ماده تدوین و به تصویب رسید. این دستورالعمل در خرداد ماه امسال ابلاغ شد.

* بررسی و اصلاح ساختار تشکیلاتی دفتر امور چاپ: دفتر امور چاپ به قصد ایجاد یک آرایش ستادی به عنوان نهایت سیاستگذاری و برنامه‌ریزی و ارائه خدمات بهتر به مراجعان، ساختار تشکیلاتی، اداری خود را بررسی و مورد بازنگری قرار داد.

بر اساس این گزارش، حال به بحث «حمایت‌ها و پشتیبانی زیرساختی» می‌پردازیم که صنعت چاپ به عنوان صنعتی بین بخشی همواره از اهمیت بسیاری برخوردار بوده است. ارتقاء و توانمندی صنعت چاپ علاوه بر ارتقاء فاکتورهای مستقیم مرتبط با خود، صنایع دیگر مرتبط را نیز می‌تواند توانمند سازد.

با توجه به این ویژگی‌ها، حمایت از صنعت چاپ می‌تواند بر بخشی وسیعی از صنایع دیگر تأثیر بگذارد. از همین رو دفتر امور چاپ همواره در صدد ایجاد حمایت‌های زیرساختی و توسعه‌ای از این صنعت بوده است. حمایتی که به نوسازی و پایداری این صنعت می‌انجامد. در این راستا با برقراری تأملی سازنده با سایر بخش‌های مرتبط دولتی، تفاهم‌نامه‌هایی در سطح وزراء و معاونان امضاء شد.

* تفاهم‌نامه با سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی ایران: به موجب این تفاهم‌نامه مقرر شده است سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی ایران با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت ایجاد، راه‌اندازی و تجمع واحدهای چاپ در شهرک‌های صنعتی همکاری کند.

در جلسه‌ای که با معاونت شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک وزارت صنعت برگزار شد و تفاهم‌نامه‌ای در سطح دو معاون به امضاء رسید تا شهرک‌های صنعتی چاپ در استان‌ها راه‌اندازی شوند به همین منظور برای ساخت شهرک صنعتی چاپ در تهران، قم و مشهد تصمیم‌هایی اتخاذ شده است که با رایزنی‌های صورت گرفته فعلاً شهرک قم از 20 درصد تخفیف برخوردار شد.

استان‌هایی نیز که از بضاعت خوبی برخوردار هستند طی مراحل کارشناسی و مطالعه اولیه از شهرک‌های صنعتی چاپ بهره‌مند خواهند شد، همچنین در تفاهم‌نامه، تسهیلاتی را هم برای ایجاد نمایشگاه، فروشگاه و دانشگاه‌ صنعت چاپ در حاشیه شهرک‌ها در نظر گرفته شده است که بتواند اهالی صنعت چاپ را از این تسهیلات بهره‌مند کند.

اکثر چاپخانه‌های کشور در مرکز شهر قرار دارند و زمین‌های آنها نیز بسیار گران است اما اگر این چاپخانه‌ها به شهرک‌های صنعتی منتقل شود قطعاً هزینه‌های زمین آنها صرف خرید دستگاه‌ها و ماشین‌آلات چاپ خواهد شد. با اعتبارات صندوق توسعه ملی و تسهیلات شهرک‌های صنعتی چاپ قطعاً چندین واحد چاپ خوب در سطح استان‌های کشور برپا خواهد شد که به رشد این صنعت خواهد انجامید.

* امضای تفاهم‌نامه با صندوق توسعه ملی: صنعت چاپ یک صنعت وابسته به ارز است و لذا با بالا رفتن نرخ ارز، باید تسهیلاتی به واحدهای چاپی ارائه می‌شد. جهت استفاده واحدهای چاپ و نشر از تسهیلات موضوع صندوق توسعه ملی، نشست‌های بین کارشناسان دو حوزه برگزار شد و پس از بحث و تبادل نظر تفاهم‌نامه‌ای جهت برخورداری واحدهای چاپ و نشر از تسهیلات صندوق توسعه ملی منعقد شد.

طبق این تفاهمنامه مبلغ هزار و پانصد میلیارد ریال برای تسهیلات سرمایه در گردش و اعتباری برای توسعه زیر ساخت‌های صنعت چاپ و نشر اختصاص داده شد، همچنین مقرر شد اعتباری نیز برای نوسازی و توسعه ماشین‌آلات پیش‌بینی شود.

تنها چاپخانه‌هایی می‌توانند از تسهیلات صندوق توسعه ملی بهره‌مند شوند که غیردولتی و خصوصی باشند یعنی چاپخانه‌‌هایی که بیشتر از 20 درصد از سهام آنها دولتی است شامل این طرح نمی‌شوند. این تسهیلات برای اعتبارات ریالی با بهره 16 درصد و برای اعتبارات ارزی با بهره 6 درصد است.

از مجموع 699 واحد چاپ و نشر که برای دریافت تسهیلات به صندوق توسعه ملی معرفی شده‌اند، که اسامی هر 699 واحد در سامانه مربوطه ثبت و به بانک عامل معرفی شده‌اند.

* امضای تفاهم نامه با وزارت صنعت، معدن و تجارت: وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان بزرگ‌ترین متولی صنعت کشور می‌تواند با ارائه خدمات به واحدهای چاپی نقش مؤثری در بازسازی و رشد و ارتقاء این صنعت ایفاء کند.

از این رو در گام اول تفاهم‌نامه‌ای در سطح دو وزیر با این وزارتخانه امضاء شد، سپس با برگزاری جلسات متعدد برای اجرای تفاهم نامه‌ مذکور، معافیت گمرکی ماشین‌آلات چاپ را در بخش نو و مستعمل در سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت وارد شد که در حال حاضر این امر به طور مداوم از طریق این سامانه در حال اجراست.

از جشنواره‌ها و مراسم‌هایی که در دوره احمد علمشاهی برپا شد می‌توان به «دوازدهمین دوره مسابقات تخصصی صنعت چاپ ( به قصد ایجاد رقابت و نیز نمایش توانمندی صنایع چاپ ایران)»، «هشتمین دوره مسابقات فرهنگی ورزشی صنعت چاپ»، «جشن بزرگ خانواده چاپ»، «تجلیل از زنان شاغل در صنعت چاپ و نشر»، «سیزدهمین دوره گرامیداشت روز ملی صنعت چاپ»، « برپایی سالن معرفی صنعت چاپ در نمایشگاه بین‌المللی کتاب» و «همایش بررسی تهدیدها و فرصت‌های چاپ و نشر کشور برای خلق حماسه اقتصادی» اشاره کرد.

گفتنی است از دیگر اقدامات صورت گرفته در دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمان تصدی احمد علمشاهی در این دفتر، می‌توان به «واگذاری امور اجرایی دفتر امور چاپ به اداره کل ارشاد استان تهران» و «الکترونیکی کردن پرونده‌های واحدهای چاپی به قصد راه‌اندازی سامانه الکترونیکی دفتر امور چاپ» اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، با توجه به این که این خبرگزاری تلاش دارد تا فعالیت‌های مثبت یک مدیر و یا مسئول را برای مخاطبان خود به تصویر بکشد، برای این که اهم خبر یک سویه نباشد با برخی از اهالی و کارشناسان حوزه مربوطه به گفت‌وگو نشسته که در ذیل از خاطرتان می‌گذرد:

* ذکایی: ارزیابی عملکرد مثبت علمشاهی در دوره کم مدیریت‌اش

جلال ذکایی، مدیرکل سابق دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره عملکرد علمشاهی در طول فعالیت 9 ماهه‌اش در این دفتر، بیان می‌کند: تصورم این است فعالیت هر کسی را باید در محدوده زمانی خودش سنجید.
وی اضافه می‌کند: آقای علمشاهی علی رغم مدت کم مدیریت خود انصافاً کارهای مثبتی در پرونده کاری خودشان به ثبت رساندند که از جمله کارها می‌توان به ادامه روند فعالیت دفتر امور چاپ و عدم توقف فعالیت‌های مدیران پیشین اشاره کرد.


ذکایی ادامه می‌دهد: در دوره‌های گذشته اختلافی بین اتحادیه چاپخانه‌داران و اتحادیه لیتوگرافان بر سر تولیت «چاپ دیجیتال» به وجود آمد که آقای علمشاهی به خوبی توانستند این موضوع را مدیریت و اختلافات را به حداقل برساند.

* سند توسعه صنعت چاپ یک رونویسی از سایر سندهای توسعه بود

وی درباره نقد فعالیت‌های 9 ماهه علمشاهی، می‌گوید: عموم فعالیت‌هایی که در زمان مدیریت آقای علمشاهی انجام شد، عمق نداشت و عموماً در سطح برپا شد، به طور مثال به سند توسعه صنعت چاپ باید اشاره کرد که در یک دوره‌ای نقدی بر این سند نوشتم که به باور من این سند یک رونویسی از سایر سندهای توسعه بود و اشکالات جدی داشت.
ذکایی عنوان می‌کند:در این راستا این دفتر با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، و همین طور توافق‌نامه با و وزرات صنعت، معدن و تجارت، علی رغم که حرکت مثبت و خوبی تلقی می‌شود اما از آنها به عنوان یک کار عمقی نمی‌توان یاد کرد بلکه صرفاً نقش یک مسکن را در صنعت چاپ ایفا می‌کند.

وی می‌افزاید: نکته دوم «عدم اشراف آقای علمشاهی به حوزه صنعت چاپ» است یعنی مدت زمان زیادی طول کشید که به این حوزه و دغدغه‌های آن تسلط پیدا کنند و در آخر، محدود بودن دامنه مشاوران آقای علمشاهی است یعنی ما متأسفانه ندیدیم که حتی در دوره قبل نیز خارج از حوزه صنعت چاپ از مشاورانی در حوزه صنعت، معدن و تجارت و یا سایر دانشگاه‌های مرتبط استفاده شود اما در نهایت عملکرد آقای عملشاهی را قابل قبول می‌بینیم.

*نیکو سخن: تجدید نظر در آیین‌نامه «تأسیس چاپخانه و واحد‌های وابسته» نیمه کاره ماند


در ادامه با علی نیکوسخن، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران درباره نقاط ضعف و قدرت عملکرد احمد علمشاهی در دوران 9 ماهه‌اش در دفتر امور چاپ به گفت‌وگو نشستیم، وی معتقد است: آقای علمشاهی کمتر از یکسال مسئولیت مدیرکلی دفتر امور چاپ را قبول کرد که در این مدت کارهای زیادی را در حوزه چاپ انجام داد.

وی اضافه می‌کند: کارهایی که آقای علمشاهی انجام داد، نسبت به مدیران قبلی دفتر امور چاپ ارشاد، بی‌نظیر بود اما متأسفانه زمان آن کم بود و با تغییر وزیر و معاونت فرهنگی، ظاهراً این مسئول هم باید جایگزین شود.

نیکوسخن ادامه می‌دهد: تعامل آقای علمشاهی با همه اتحادیه‌های صنفی چاپ بسیار خوب بود و برنامه‌ریزی‌های خوبی داشت از جمله کارهایی که این مسئول در مدت کوتاه مدیریت‌اش انجام داده است، می‌توان به پیگیری تسهیلات صندوق توسعه ملی اشاره کرد.

وی می‌افزاید: امیدواریم کارهایی که آقای علمشاهی شروع کرده بود، تداوم یابد چراکه طی 10 سال گذشته، حرکت و پیگیری این مسئول در حوزه صنعت چاپ بسیار بی‌نظیر بود یعنی ما در این هشت سال گذشته بهترین مدیری که در دفتر چاپ ارشاد دیده‌ایم، همین آقای علمشاهی است که از او ممنون هستیم.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه کارهایی می‌توانست در زمان مسئولیت آقای علمشاهی در دفتر امور چاپ صورت می‌گرفت، اما مورد غفلت واقع شده است، می‌گوید: تغییر و تجدید نظر در آیین‌نامه «تأسیس چاپخانه و واحد‌های وابسته» از جمله کارهای نیمه تمام او بود،‌ که در این راستا باید کارشناسان کارگروه‌های حقوقی، اقتصادی و مواردی که در قضیه این گونه مسائل دخیل بود، تشکیل ‌داده می‌شدند، البته اینها مصوبه شورای سیاست‌گذاری صنعت چاپ و بسته‌بندی کشور بود که به مرور در حال انجام است اما به دلیل تغییر مدیریتی، متأسفانه نیمه کاره مانده است.

وی بیان می‌کند: پاسخگویی آقای علمشاهی به اعضاء و اهالی صنعت چاپ، کارشناسی شده بود و همیشه دفترش به روی همه باز بود حتی وی، در بحث «آموزش چاپ» اهتمام ویژه‌ای از خود نشان می‌داد که در نهایت آموزشی در اتحادیه چاپخانه‌داران تهران با بودجه‌ای مشخص برپا و مورد توجه این اتحادیه قرار گرفته است.


*ابوالحسنی: شناسایی واسطه‌گری‌هایی در وزارت ارشاد توسط علمشاهی



احمد ابوالحسنی، نایب رئیس اتحادیه لیتوگرافان و عضو شورای سیاست‌گذاری دفتر امور چاپ وزارت ارشاد درباره عملکرد علمشاهی، می‌گوید: در این مدت کمی که آقای علمشاهی مسئولیت دفتر امور چاپ ارشاد را پذیرفت، با این که سابقه‌ای درباره حوزه چاپ نداشت، عملکرد بسیار خوبی داشتند.

وی اضافه می‌کند: در بین مدیرکل‌هایی که تا به الان در دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تصدی این پست را بر عهده داشتند، بعد از آقای جامی بهترین عملکرد را در این حوزه آقای علمشاهی به خود اختصاص داده بودند.


ابوالحسنی ادامه می‌دهد: یکی از مؤفقیت‌های آقای علمشاهی این بود که یکسری از افرادی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واسطه‌گری می‌کردن را شناسایی و درصدد عزل این جاه‌طلب‌ها بود که جابه‌جا شد.

* غفاری: عملکرد علمشاهی خوب بود اما دولت فرصت انجام ادامه فعالیت‌اش در حوزه چاپ را نداد



جلیل غفاری‌رهبر، رئیس اتحادیه صحافان تهران در این باره می‌گوید: آقای علمشاهی از مدیر کل‌هایی بود که در این 12 سال کار با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیری بسیار قابل و دارای برخوردی مثبت و مثمر ثمری همچون او ندیده بودم.
وی اضافه می‌کند: علمشاهی با حضور در دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بین اتحادیه‌ها و تشکلا‌ت چاپ، رفاه و همدلی را ایجاد کرده بود و سریع پیگیر کارهای روزه مره صنعت چاپ بود یعنی هر مسئله‌ای که داشتیم در اسرع وقت انجام می‌‌داد و همیشه جلوتر از اتحادیه‌ها بود.

غفاری‌رهبر با بیان اینکه مجوز تشکیل شورای سیاست‌گذاری صنعت چاپ توسط علمشاهی از محمد حسینی وزیر سابق وزارت ارشاد اخذ شد، بیان می‌کند: کارهایی که آقای علمشاهی در برپایی جشنواره صنعت چاپ و برپایی سالن چاپ برای نخستین بار در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انجام داد، جزو عملکرد خوب او در این دفتر است که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت.
رئیس اتحادیه صحافان تهران می‌گوید: آقای علمشاهی در دوره بسیار کوتاه 9 ماهه‌اش به مدیریت در دفتر امور چاپ ارشاد پرداخت که نمی‌توان نقاط ضعف آن را به خوبی بیان کرد چرا که وی در این مدت کوتاه توانست گام‌های بلندی در حوزه صنعت چاپ بردارد اما داشت در این حوزه کارهای خوبی را انجام می‌داد که نیازمند زمان بود اما با تغییر دولت متأسفانه همه مدیران هم تغییر کرده و کارها بر زمین می‌ماند که واقعاً جای تأسف است.

* خمسه‌پور: مدیر انتخابی دفتر امور چاپ باید ماندگاری بیشتری در این سمت داشته باشد



اسکندر خمسه‌پور، رئیس هیأت مدیره انجمن پیشکسوتان صنعت چاپ درباره عملکرد علمشاهی، می‌گوید: هر کسی که در سیستم دولت و به ویژه وزارت ارشاد به صنعت چاپ کمک می‌کند، مستلزم تشکر و قدردانی است.

وی اضافه می‌کند: از مدیرانی که طی چند سال گذشته در دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کارکرد مشخصی برای حوزه چاپ داشتند، می‌توان به آقای جامی و سپس احمد علمشاهی اشاره کرد چراکه عملکرد آنها برای صنعت چاپ بسیار مفید و راهگشا بوده است.

خمسه‌پور ادامه می‌دهد: آقای علمشاهی همیشه با اعضایی که عضو صنعت چاپ بودند، همفکری کرده و هیچ وقت نبوده که پشت دردهای بسته تصمیم‌گیری صورت گیرد که اگر این تصمیمات سوء اثری داشت، سال‌ها طول بکشد و به ضرر اهالی صنعت چاپ و این صنعت تمام شود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه به نظرتان چه کارهایی باید در دفتر امور چاپ توسط احمد علمشاهی صورت می‌گرفت اما به سرانجام نرسید، می‌گوید: به نظرم سوال خوبی نیست چراکه از مدیری که تنها 9 ماه در تصدی این پست بوده چه انتظاری می‌توان داشت حال که آقای علمشاهی در این مدت کوتاه انصافاً کارهای خوبی برای صنعت چاپ و رفع مشکلات این صنعت انجام داده است.

رئیس هیأت مدیره انجمن پیشکسوتان صنعت چاپ بیان می‌کند: معتقدم با سر کار آمدن دولت جدید نباید همه مدیران و مسئولان فرهنگ کشور تغییر یابند به طور مثال آقای علمشاهی تازه با دغدغه حوزه صنعت چاپ آشنا و درصدد رفع مشکلات آن بود، اما با مدیریت جدید قطعاً تا کارها به روال عادی برگردد و کارهایی در این راستا برای صنعت چاپ صورت گیرد، زمان جابه‌جایی‌ها مسئولان جدید فرا خواهد رسید.

وی با بیان اینکه مدیر دفتر امور چاپ باید دارای حکم بلند مدت و بدون تغییرات زودهنگام باشد، می‌افزاید: آرزوی بنده این است که صنعت چاپ روزی یکپارچه و منسجم در یک اتحادیه باشد، یعنی اکنون چندین شبه اتحادیه وجود دارد که همدیگر را خنثی می‌کنند.

خمسه‌پور در پایان می‌گوید: به سیدعباس صالحی برای تصدی پست معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبریک می‌گوییم و امیدواریم نام نیکی از وی و کسانی که در حوزه فرهنگ و صنعت چاپ در وزارت ارشاد کار می‌کنند، باقی بماند.


منتشر شده توسط خبرگزاری فارس در تاریخ ۱۳۹۲ چهارشنبه ۶ آذر