راضیه تجار:
آرزوی ما برداشتن گام های بلندتر برای گسترش کتابخوانی است


یک نویسنده معتقد است با وجود این که سرانه مطالعه در کشور افزایش یافته اما نیاز به برداشتن گام های بلندتر از سوی مسئولان فرهنگی برای ارتقای کتابخوانی است.


به گزارش اخبار چاپ و به نقل از ستاد اطلاع رسانی بیست و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، راضیه تجار نویسنده و مدرس داستان نویسی، اظهار کرد: فعالیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ایام هفته کتاب، به صورت مناسبتی و نمادین و در سال یک بار انجام می شود اما لازم است در طول سال بسترسازی لازم برای گسترش مطالعه انجام شود.

وی با اشاره به گرایش نخبگان جامعه به کتاب و کتابخوانی، گفت: به اعتقاد من نخبگان جامعه خود به خواندن کتاب گرایش دارند اما مهم بنیان خانواده است و ما باید ذهن والدین را برای تامین و اهمیت دادن به غذای روح فرزندان آماده کنیم.

این نویسنده با تاکید بر این که کتاب و مطبوعات باید به خانه بیاید، اظهار کرد: مردم ما هزینه های بسیاری می کنند اما عادت به «مجانی خوانی» کرده اند و جلوی کیوسک های مطبوعاتی اخبار را مطالعه می کنند در حالی که به اعتقاد من خرید روزنامه و کتاب و بردن آن به خانه سبب می شود خانواده و به ویژه کودکان و نوجوانان به مطالعه ترغیب شوند.

به گفته تجار، راهکار دوم برای ایجاد زیرساخت های لازم گسترش کتاب و کتابخوانی، توجه به این مقوله در مهدهای کودک است و می توان در کنار پخش برنامه های تلویزیونی و بازی برای کودکان کتاب خواند.
وی درباره اهمیت مطالعه اظهار کرد: مطالعه کتاب بسیار مهم است و اثبات شده اگر زنان باردار کتاب بخوانند، جنین متوجه این مساله می شود و در علاقه او به کتاب پس از تولد نقش به سزایی دارد.

این نویسنده هم چنین به نقش رسانه ملی در ارتقای سرانه مطالعه اشاره کرد و گفت: رسانه ملی در دنیای امروزی یکی از اعضای خانواده است و صحبت هایش شنیده می شود و از این رو می تواند در ترغیب جامعه به کتاب و کتابخوانی نقش موثری داشته باشد.

تجار در بخش دیگری از صحبت های خود افزود: بنده نمی گویم آمار کتابخوانی در ایران تغییر نکرده و رشد نداشته اما آرزوی ما برداشتن گام های بلندتر از سوی مسئولان و متولیان امر است.

وی هم چنین اظهار کرد: یکی از موارد مهم نیز ارائه بن کتاب به دانش آموزان و دانشجویان است زیرا در شرایط اقتصادی فعلی اولین چیزی که از سبد خرید حذف می شود، کتاب است. آن قدر باید در این زمینه فرهنگ سازی صورت گیرد که مردم از جان خود مایه بگذارند و مطالعه کنند.

نویسنده «آرام شب به خیر» ادامه داد: یک نکته دیگری که باید در اجرای برنامه های هفته کتاب رعایت شود، تقسیم وظایف دستگاه هاست. هم چنین برخی ناشران انگشت اتهام را به سوی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی می گیرند در حالی که به اعتقاد من این گروه نیز باید در فعالیت خود تجدید نظر کنند و از انتشار کتاب های ضعیف که موجب دلزدگی مخاطب می شود، خودداری کنند.

وی در پایان صحبت های خود آموزش داستان نویسی به شیوه درست را یکی از روش های پرورش مخاطب حرفهای ادبیات دانست که کمک بسیاری به مقوله کتابخوانی در جامعه می کند.

منتشر شده توسط اخبار چاپ در تاریخ ۱۳۹۲ چهارشنبه ۶ آذر