علی مغانی:
فضای بازار نسبت به چند سال گذشته بهتر شده است


علی مغانی با اشاره به تغییرات صورت گرفته طی ماه های اخیر گفت: فضای بازار نسبت به چند سال گذشته بهتر شده چراکه با آمدن دولت جدید، امید در دل مردم دوباره زنده شده است. قیمت ارز در چند ماه گذشته ثابت مانده و این باعث ایجاد نوعی ثبات در بازار شده است. با معرفی وزیران و مدیران شایسته در دولت یازدهم انتظارها از دولت بالا رفته است.

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی با بیش از سه دهه فعالیت در رسته‌های چاپخانه‌داران، صحافان، لیتوگرافان، مهر و پلاک و چاپ سیلک به کار خود ادامه می‌دهد، این اتحادیه پیش از انقلاب اسلامی ایران به‌صورت سندیکای فعالیت می‌کرده، با پیروزی انقلاب اسلامی، صنعت چاپ خراسان دارای اتحادیه می‌شود. اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی اکنون 250 عضو فعال دارد.

علی مغانی، در ارتباط با مشکلات پیش‌روی چاپخانه‌داران استان خراسان رضوی گفت: مشکلات چاپخانه‌داران در یک بخش خلاصه نمی‌شود، یکی از مشکلات موجود وام‌هایی است که چاپخانه‌ها از دولت گرفته‌اند و به‌دلیل مشکلات فراوان قادر به پرداخت آن نیستند. دیگر مشکل چاپخانه‌های مرتبط با سازمان‌های دولتی است، با تغییر دولت بسیاری از اداره‌ها منتظر تغییر مدیران هستند، برخی سازمان‌ها هنوز مدیر ندارند و به چنین دلایلی با مشکلات مالی مواجه شده‌اند.

رییس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی ادامه داد: مشکل دیگر این است که کارخانه‌ها و بخش صنعتی مرتبط با چاپخانه‌ها با مشکل نقدینگی همراه هستند، اکنون بسیاری از کارخانه‌ها چک‌های یک ساله به چاپخانه‌داران تحویل می‌دهند، یعنی چاپخانه‌داران کار را امروز انجام می‌دهند و هزینه را یک سال آینده دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به ماه‌های ابتدایی دولت یازدهم گفت:‌ فضای بازار نسبت به چند سال گذشته بهتر شده چراکه با آمدن دولت جدید، امید در دل مردم دوباره زنده شده است. قیمت ارز در چند ماه گذشته ثابت مانده و این باعث ایجاد نوعی ثبات در بازار شده است. با معرفی وزیران و مدیران شایسته در دولت یازدهم انتظارها از دولت بالا رفته است.

شهرک چاپ و نشر خراسان آماده بهره‌برداری است

این عضو شورای سیاستگذاری صنعت چاپ ایران در توضیح وضعیت شهرک‌ چاپ و بسته‌بندی خراسان اظهار کرد: در دور دوم سفرهای استانی دولت نهم به استان خراسان رضوی تاسیس شهرک چاپ و نشر خراسان تصویب و زمینی در شهرک صنعتی توس به این صنعت اختصاص داده شد، در مشهد زمین متری 156 هزار تومان به‌فروش می‌رسد در حالی که در قم همین زمین متری 43 هزار تومان فروخته شده است، این تفاوت قیمت چه دلیلی دارد؟ ارگان‌های مربوطه باید پیگیر این مساله باشند چراکه چنین مشکلاتی مانع راه‌اندازی این شهرک شده است. اکنون این شهرک قابل بهره‌برداری است اما نیاز به تخصیص تسهیلاتی دارد تا چاپخانه‌داران برای این تغییر مکان انگیزه داشته باشند.

وی ادامه داد: ماشین‌های چاپ از گرانقیمت‌ترین ابزار صنعتی است، چاپخانه‌داران ماشین چاپ و مواد اولیه را گران تهیه می‌کنند، هزینه کارگر، حامل‌های انرژی، مالیات و ارزش افزوده را می‌دهند اما پول خود را یک سال بعد دریافت می‌کنند، این یعنی که صنعت چاپ بیمار است. دولت قرار است تسهیلاتی را به اهالی صنعت چاپ بدهد، امیدوارم که این تسهیلات به صنعت چاپ کمک کند.
 
مغانی در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: بیشترین مراجعه‌های چاپخانه‌داران به اتحادیه مربوط به دارایی است، اکنون چاپخانه‌داران سودی نمی‌کنند که بخواهند برای آن مالیات بدهند، در همه جای دنیا برای ارزش افزوده مالیات می‌گیرند اما ما برای ضرر افزوده نیز باید مالیات

منتشر شده توسط ایبنا در تاریخ ۱۳۹۲ يکشنبه ۳ آذر