در نشست مطبوعاتی نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران رخ داد
حاشیه ها از متن پیشی گرفتند


شنیده‌ها حاکی است در ابتدای این نشست و پیش از آغاز رسمی جلسه، خبرنگار خبرگزاری فارس با انتقاداتی از سوی نائب رئیس اتحادیه لیتوگرافان و یکی از حاضران روبرو شد. ریشه این انتقادات به گفتگوی این خبرنگار با جلال ذکایی مدیر کل اسبق دفتر امور چاپ به عنوان کارشناس بازمی‌گشت.

به گزارش اخبار چاپ، نخستین نشست مطبوعاتی بیستمین دوره نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی صبح روز شنبه (2/9/92) در ساختمان مجمع امور صنفی صنوف تولیدی و خدمات فنی تهران برگزار شد.
در این نشست علی نیکوسخن رئیس اتحادیه صنف چاپخانه‌داران تهران و عضو ستاد اجرایی نمایشگاه، جلیل غفاری رهبر رئیس اتحادیه صحافان تهران و عضو ستاد اجرایی نمایشگاه، احمد ابوالحسنی نائب رئیس اتحادیه لیتوگرافان تهران و عضو ستاد اجرایی نمایشگاه، اعظمی رئیس انجمن تولیدکنندگان ورق کارتن و عضو ستاد اجرایی نمایشگاه به همراه حسین میرمیری حضور داشتند.
شنیده‌ها حاکی است در ابتدای این نشست و پیش از آغاز رسمی جلسه، خبرنگار خبرگزاری فارس با انتقاداتی از سوی نائب رئیس اتحادیه لیتوگرافان و یکی از حاضران روبرو شد. ریشه این انتقادات به گفتگوی این خبرنگار با جلال ذکایی مدیر کل اسبق دفتر امور چاپ به عنوان کارشناس بازمی‌گشت.
منتقدان مدعی بودند خبرنگار فارس نباید با ایشان گفتگو می‌کرد و استفاده از واژه کارشناس در خصوص جلال ذکایی را برنتابیده و وی را فاقد وجاهت لازم برای دارا بودن این عنوان می‌دانستند.
البته انتقاد از ذکایی به همین جا ختم نشده و همان‌گونه که در برخی از خبرگزاری‌ها منتشر شده بود، حسین میرمیری نیز در سخنانی حملاتی به مجری برگزاری نمایشگاه چاپ دیجیتال داشته است.
علی نیکوسخن در ابتدای این جلسه ضمن خیرمقدم به خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌های عمومی از ارتقاء کیفیت نمایشگاه خبر داده و افزود: امسال هفتمین سال است که شرکت صنوف تهران و خدمات فنی ایران نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی را با همکاری اتحادیه صنف چاپخانه‌داران، اتحادیه لیتوگرافان، اتحادیه صحافان و انجمن کارتن ورق ایران برگزار می‌کند.
وی ادامه داد: این نمایشگاه از 20 آذر الی اول دی سال جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی به مدت 4 روز برپا می‌شود.
نیکو‌سخن تصریح کرد: این نمایشگاه 10 سالن را تحت پوشش خود قرار داده است که متراژ کل فضای پوشیده 35 هزار متر است.
پس از نیکوسخن نوبت به ابوالحسنی رسید. وی در تشریح وضعیت نمایشگاه گفت: امسال جای دارد درباره دولت تدبیر و امید صحبتی کرده و از آنها قدردانی کنم چرا که این دولت رونقی به بخش خارجی داده است یعنی امسال از رشد 120 درصدی حضور شرکت‌های خارجی در بیستمین نمایشگاه چاپ، بسته‌بندی و ماشین‌آلات بهره‌مند هستیم.
وی اضافه کرد: در گذشته 700 متر از غرفه سالن این نمایشگاه به شرکت‌ کنندگان بخش خارجی اختصاص داشت که امسال به بیش از 1500 متر واگذاری رسیده است که 4 کشور مستقیم و 15 کشور غیرمستقیم در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.
وی اضافه کرد: کشورهایی نظیر چین، امارات، ترکیه، اسپانیا، ایتالیا، کره جنوبی، هند، ژاپن، سوئد و سوئیس که کشور چین و ترکیه به صورت مستقیم در این نمایشگاه حضور به عمل خواهند آورد.
ابوالحسنی از حضور کشور آلمان و فرانسه به طور مستقیم در نمایشگاه چاپ خبر داد و گفت: این نمایشگاه از ساعت 9 صبح تا 16 بعدازظهر برای عموم بازدید‌کنندگان برپا است که تاکنون 40 کمپانی خارجی و داخلی حضور یافته و 376 شرکت به صورت قطعی ثبت‌نام کرده‌اند.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا در این نمایشگاه اثری از چاپ هم وجود خواهد داشت، بیان کرد: نمایشگاه چاپ، بسته‌بندی و ماشین‌آلات مختص به صنعت چاپ است و قطعاً به موضوعاتی نظیر چاپ نیز پرداخته خواهد شد اما برخی‌ها با ایجاد فضای متشنج خلاف این امر را ثابت می‌کنند که این به ناحق است.
وی افزود: در نمایشگاه چاپ 35 درصد ماشین‌آلات و 30 درصد بسته‌بندی را می‌بینیم اما به دلیل آنکه ماشین‌آلات صنعت چاپ بسیار سنگین و دارای قطعات بسیاری هستند و نمی‌توانیم آن را در مدت کوتاهی سرهم کنیم، شاید حضور همه ماشین‌آلات در این نمایشگاه دشوار باشد اما امسال شاهد حضور آنها نیز خواهیم بود.
نایب رئیس اتحادیه لیتوگرافان عنوان کرد: در نمایشگاه چاپ، بسته‌بندی و ماشین‌الات 4 سمینار و کارگاه آموزشی نظیر چاپ، رنگ و چاپ دیجیتال برگزار خواهد شد که در پایان این جلسات نیز به شرکت‌کنندگان گواهی پایان دوره ارائه می‌شود.
وی اضافه کرد: مسئله چاپ و به نوعی صنعت چاپ یک صنعت وابسته است و ما باید آن را قبول کنیم که در ایران زندگی کرده و نمی‌توانیم از واقعیت خارج شویم و به نوعی نمی‌توانیم یک مدینه فاضله درست کنیم بلکه باید به این مهم که مرکب، کاغذ و ماشین‌آلات صنعت چاپ ما وابسته به سایر کشورها است، وجود دارد.
ابوالحسنی با اشاره به این مطلب که در نمایشگاه امسال نیز خدمات پس از فروش هم ارائه می‌شود، گفت: در گذشته نمایشگاه‌ها 7 الی 15 روز قبل از برپایی به مسئولان اجرایی تحویل داده می‌شود اما اکنون به دلیل افزایش تعداد نمایشگاه‌ها این روزها کاهش یافته است.
پس از ابوالحسنی نوبت اعظمی مدیرعامل انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق بود که پاسخگوی خبرنگاران باشد. اعظمی با اشاره به نقش و اهمیت نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران گفت: امسال در بیستمین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی و ماشین‌آلات حضور اهالی کاغذ و کارتن بهتر از سال‌ها قبل بوده است اما نباید این مهم را نادیده گرفت که کشور به بیش از 700 هزار کارتن نیاز ندارد که این در حالی است که بیش از این به تولید کارتن می‌پردازیم.
اعظمی ادامه داد: در گذشته بیشتر ماشین‌آلاتی که برای صنایع بسته‌بندی مورد استفاده قرار می‌گرفت برای کشورهای اروپایی بود اما اکنون بیشتر این ماشین‌الات به کشورهایی نظیر چین، تایوان و کره اختصاص دارد.
در پایان این نشست نیز حسین میرمیری و جلیل غفاری رهبر به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود در خصوص نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران پرداختند.

منتشر شده توسط اخبار چاپ در تاریخ ۱۳۹۲ يکشنبه ۳ آذر