پیشنهاد لیلی گلستان برای گسترش كتابخوانی
كتاب را در بیلبوردهای شهری تبلیغ كنید


لیلی گلستان معتقد است تبلیغ كتاب در سطح شهر می تواند تاثیر بسیار زیادی بر ترغیب مردم به خرید و مطالعه كتاب داشته باشد.



به گزارش اخبار چاپ و به نقل از ستاد اطلاع رسانی بیست و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران لیلی گلستان مترجم، شاعر و نویسنده اظهار كرد: گسترش مطالعه و كتابخوانی در كشور یك پروسه فرهنگ سازی است و به همین آسانی نمی توان آن را محقق كرد و البته این مساله بستگی بسیاری به خانواده ها دارد كه اهل مطالعه باشند زیرا مطالعه از دوران كودكی و دبستان باید به یك عادت تبدیل شود.

وی با تاكید بر این كه مطالعه را باید از دوران دبستان اشاعه داد، گفت: برای این كار باید لزوم مطالعه كتاب را به كودكان یادآوری كرد و از خوانده هایشان پرسید.

این مترجم اظهار كرد: بسیاری از افراد در جامعه هستند كه آشنایی با مطالعه از هیچ نوع آن ندارند و بیشتر به دیدن و شنیدن متمایل هستند. از همین رو معتقدم با وجود ادبیات فاخری كه در جامعه داریم، خواندن آن طور كه باید جانیافتاده و بنابراین باید در سال های دبستان و به وی‍ژه از سوی خانواده ها و مدارس به ترویج خواندن پرداخت.

گلستان هم چنین به ممیزی كتاب نیز اشاره كرد و گفت: از نظر من به عنوان یك مترجم كتاب ها به دلیل ممیزی آن قدر مثله می شوند كه خواندنشان چندان لذت بخش نیست و همیشه یك سوال برای مخاطب وجود دارد كه آیا كتاب واقعی را می خواند یا كتاب تكه پاره شده با ممیزی های عجیب را؟ البته امیدوارم در دوره جدید كمی روند ممیزی تسهیل شود و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدامی انجام دهند كه ممیزها كمتر ما را اذیت كنند.

این هنرمند هم چنین در ادامه صحبت های خود درباره شیوه های جدید مطالعه و ابزارهای نوین صحبت كرد و افزود: من دریافت اطلاعات با روش های جدید چون فضای مجازی را مطالعه نمی دانم زیرا خواندن كتاب شعر، داستان، نمایشنامه و ... فضایی متفاوت با این ابزار و اطلاعات دارد.

وی هم چنین با اشاره به عدم تبلیغ كتاب در سطح شهر ابراز كرد: متاسفانه شهرداری در بیلبوردهای تبلیغاتی همیشه آثار سینمایی را تبلیغ می كند در حالی كه تبلیغ یك كتاب با این روش می تواند بسیارتاثیرگذار باشد. شهرداری می تواند بیلبوردهایی را به صورت رایگان و یا هزینه كم به این كار اختصاص دهد و حتی اگر 10 درصد از مخاطبانی كه این تبلیغات را می بینند، به خرید و مطالعه آن ترغیب شوند، موفق شده ایم.

بیست و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «کتاب آینه فرهنگ و فرزانگی» از 25 آبان ماه تا 2 آذر ماه سال جاری در سراسر کشور برگزار می‌شود.

منتشر شده توسط اخبار چاپ در تاریخ ۱۳۹۲ يکشنبه ۱۹ آبان