در موسسه صبا و با حضور بزرگان خوشنویسی ایران:
«طلوع مهر» رونمایی شد


صبا عصر چهارشنبه 7 آبان " طلوع مهر" را در شبی بیاد ماندنی و در حضور بزرگان هنر خوشنویسی و شمار زیادی از علاقه مندان رونمایی کرد.


به گزارش اخبار چاپ و به نقل از روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری صبا وابسته به فرهنگستان هنر مراسم رونمایی مجموعه «طلوع مهر» شامل دهها اثر از 3 نسل استادان و پیشكسوتان خوشنویسی معاصر ایران به همراه آیین گشایش نمایشگاه این آثار عصر روز چهارشنبه هفتم آبان در تالار ایران فرهنگستان هنر با حضور شمار زیادی از علاقه مندان، چهره های صاحب نام و اساتید هنر خوشنویسی برگزار شد. در این مراسم و نمایشگاه كه با همکاری موسسه فرهنگی هنری صبا، انتشارات آبان (ناشر مجموعه طلوع مهر) و موسسه فرهنگی هنری نور و نگار (نگارخانه آیرین) برپا شده بود ابتدا استاد امیر احمد فلسفی سیری از مراحل شكل‌گیری این حركت از نمایشگاه طلوع مهر (1388- موسسه صبا) تا امروز را برای حاضران تشریح كرد و گفت كیفیت آثار عرضه شده در آن نمایشگاه و این مجموعه ایجاب می كرد تا معرفی آن به نحوی شایسته و با بازتاب مناسب در جامعه هنری ما صورت گیرد.

آنگاه استاد «حسین الهی قمشه ای» صاحبنظر نام آشنای عرصه ادبیات و حكمت به تفسیر خط در منظر زیبایی شناسی عرفانی و حكمی پرداخت و از معجزات و كرامات "ولایت حسن" بر جان آدمیان سخن گفت. وی با تفسیر عامیانه از ماهیت خط در منظر جمال شناسی عرفان خاطر نشان كرد: «فلسفه جاودانگی زیبایی آن است كه خبر از عالم جاودانه می‌دهد. اساساً زیبایی متعالی و اصیل برخلاف زیبایی های موهوم و مجعول كه جلوه حقیقتی والاتر نیست، خصلت زایندگی دارد.» وی در ادامه، مشخصه‌های افق نگاه انسان در نسبت با «مرتبه درك زیبایی» اصیل را برشمرد و تصریح كرد: «آن زیبایی كه ریشه در حقیقت دارد انسان را از همه رذیلت‌ها دور و به ساحت فضیلت‌ها رهنمون می‌شود، از غم و فروبستگی و انفعال و انكسار، وامی‌رهاند و به بی‌كرانه‌ترین آفاق شادی و شیدایی روح عروج می‌دهد و در همین راستاست كه تماشا و تمنای زیبایی به انسان باور و ایمان می‌بخشد، به نگاه او وسعت می‌دهد و هستی را در منظر او معنی‌دار و دارای هدف و مقصدی متعالی ترسیم می‌كند.»

وی همچنین عامل اصلی لذت را زیبایی عنوان كرد و انگیزه حقیقی جستجوی آدمی را برای درك لذت‌ها ناشی از نسبت درونی و فطری او با ماهیت و جوهره زیبایی دانست كه نهایتاً راه به یگانگی و عالم توحید می‌برد.

در ادامه مراسم با حضور دكتر الهی قمشه‌ای، قباد شیوا، امیر احمد فلسفی، محمد علی سبزه‌كار، رسول مرادی، مهدی فروزنده، بیژن بیژنی، مجموعه نفیس «طلوع مهر» رونمایی گردید. سپس از كلیه این شخصیت ها به پاس سال‌ها تأثیرگذاری بر عرصه‌هایی چون خوشنویسی، گرافیك، موسیقی و نیز ادبیات و حكمت، تقدیر به عمل آمد. با تقدیر از مسئولان انتشارات آبان (ناشر طلوع مهر)، طراحان و پدیدآورندگان این مجموعه، این مراسم پایان وتمامی حاضران به نگارخانه لرزاده و فرشچیان موسسه صبا رفتند می باشد.

مجموعه «طلوع مهر» آثاری از 55 استاد نام آشنا و صاحب سبك سه نسل از خوشنویسان معاصر ایران تا پایان نمایشگاه با تخفیف ویژه عرضه خواهد شد.

علاقه مندان می توانند برای بازدید از این نمایشگاه تا 21 آبان به خیابان ولی عصر، خیابان طالقانی ، خیابان شهید برادران مظفر، شماره ۱۲۵ مراجعه كنند.

منتشر شده توسط اخبار چاپ در تاریخ ۱۳۹۲ يکشنبه ۱۲ آبان