احمد عربلو تاکید کرد
ضرورت کتاب سازی با شیوه های نوین


یک نویسنده بر استفاده از شیوه های نوین کتاب سازی برای ایجاد لذت مطالعه در میان مخاطبان و جذب طیف های بیشتری از مردم با کتابخوانی تاکید کرد.



به گزارش اخبار چاپ و به نقل از ستاد اطلاع رسانی بیست و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، احمد عربلو عضو هیات مدیره بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان در گفت و گو با این ستاد، ضمن تاکید بر اهمیت لذت در مطالعه اظهار کرد: عوامل متعددی در ایجاد لذت مطالعه در مخاطب نقش دارند که از جمله آن می توان به جذابیت نوشته، تنوع موضوع، هم خوانی با ذائقه مخاطب، شیوه کتاب سازی و جذابیت های بصری اشاره کرد.

وی با انتقاد از نادیده گرفتن ذائقه مخاطب از سوی بسیاری از نویسندگان، گفت: کتاب سازی نقش مهمی در موفقیت کتاب دارد و بسیار پیش می آید که یک محتوای عالی و ارزشمند با کتاب سازی ضعیف ارائه می شود و شکست می خورد.

سردبیر ماهنامه «یکی بود یکی نبود» با اشاره به تولید کتاب های نمایشی و ادامه نیافتن آن، افزود: شیوه های بسیاری برای کتاب سازی وجود دارد که کتاب های نمایشی یکی از آن هاست. ما حتی می توانیم برای ایجاد لذت از مطالعه در میان کودکان و نوجوانان از کمیک استریپ استفاده کنیم.

به گفته این نویسنده یکی از نتایج حضور مسئولان و کارشناسان ایرانی در نمایشگاه های بین المللی می تواند آشنایی با ابزارهای مختلف کتاب سازی در دنیا و استفاده از تجربیات موفق دیگر کشورها باشد.

عربلو ادامه داد: به اعتقاد من ما نیاز به بازنگری اساسی در شیوه تولید کتاب داریم زیرا هنوز در کشور ما کتاب به شکل سنتی تولید می شود درحالی که ایجاد تنوع و استفاده از روش های روز یکی از ابزارهای گسترش مطالعه در جامعه و در برگرفتن طیف های مختلفی از مخاطبان است.

نویسنده «وقتی آقای مدیر کارآگاه می شود» تاکید کرد: ما در کشورمان نیاز به یک حرکت جدید برای ایجاد لذت از مطالعه در کشور داریم و باید از نویسندگان، ناشران و کارشناسان خواست در زمینه و به ویژه در حوزه کودک و نوجوان به این مقوله توجه جدی نشان دهند.

منتشر شده توسط اخبار چاپ در تاریخ ۱۳۹۲ دوشنبه ۶ آبان