جشنواره ملی صنعت چاپ؛ جنب و جوش فراوان


سرانجام سیزدهمین دوره جشنواره ملی صنعت چاپ، شامگاه دوشنبه 22 مهرماه سال جاری به کار خود پایان داد. جشنواره‌ای که به میزبانی مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شده و سنت چند سال اخیر برپایی این مراسم در تالار وحدت را نیز پایان بخشید.


سرانجام سیزدهمین دوره جشنواره ملی صنعت چاپ، شامگاه دوشنبه 22 مهرماه سال جاری به کار خود پایان داد. جشنواره‌ای که به میزبانی مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شده و سنت چند سال اخیر برپایی این مراسم در تالار وحدت را نیز پایان بخشید.

به گواه بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت چاپ و بسته‌بندی کشور که در این مراسم حضور داشتند، دوره سیزدهم جشنواره ملی صنعت چاپ از کیفیت و قابلیت‌های مناسبی در عرصه‌های گوناگون برخوردار بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد، مدیرکل دفتر امور چاپ، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، رئیس اتحادیه صحافان تهران، رئیس اتحادیه صنعت چاپ استان خراسان رضوی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان البرز، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان قزوین، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان قم و جمعی از اعضای هیات مدیره اتحادیه‌های لیتوگرافان تهران و صادرکنندگان صنعت چاپ کشور در زمره میهمانان این جشنواره بودند.

گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر حضور نماینده‌ای عالی‌رتبه از قوه مقننه و اهتمام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت حضور در این مراسم، نوید برگزاری جشنواره‌ای درخور و شایسته را پیش از برگزاری این مراسم می‌داد. این جشنواره را می‌توان یکی از نخستین اقدامات جدی وزیر ارشاد و به ویژه معاونت امور فرهنگی آن در ابتدای تصدی کرسی وزارت و معاونت دانست.
 
در این جلسه که با استقبال قابل ملاحظه اهالی صنعت چاپ روبرو شده بود، از 6 تن از پیشکسوتان صنعت چاپ از استان‌های تهران، کرمانشاه، فارس و زنجان تقدیر شد. از دیگر برنامه‌های این مراسم نیز طبق سنت هر ساله، تقدیر از برگزیدگان مسابقات تخصصی آثار چاپی بود. دوازدهمین دوره مسابقات در این دوره با رشد 60 درصدی در آثار ارائه شده و حضور بیش از 17 استان، برای اولین بار تبدیل به مسابقاتی سراسری و ملی شده بود.

تقدیر از خبرنگاران و رسانه‌های فعال در صنعت چاپ کشور، که برای دومین بار در برنامه‌های جشنواره گنجانده شده بود، از دیگر برنامه‌های ویژه این مراسم بود. خبرنگار خبرگزاری ایرنا و مدیرمسئول ماهنامه چاپ و نشر لوح تقدیر دریافت کردند و از خبرنگار ایبنا، رادیو کتاب و پایگاه اطلاع‌رسانی اخبار چاپ نیز تجلیل شد.

یکی از نکات برجسته این مراسم بیانیه تشکل‌های بخش خصوصی بود که توسط علی نیکوسخن، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران قرائت شد. هنگام قرائت این بیانیه طولانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نائب رئیس مجلس شورای اسلامی مشغول یادداشت‌برداری شده و هر دو در سخنان خود به جامعیت و مفید بودن این گزارش، اذعان کردند.
پس از خاتمه مراسم و هنگام ضیافت شام هم بسیاری از حاضران در سالن از وی تشکر کرده و بیانیه وی را یکی از بهترین سخنرانی‌های چند سال اخیر بخش خصوصی صنعت چاپ کشور قلمداد کردند.

حاشیه‌ها:
ـ علیرغم تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های منسجمی که برای برگزاری این مراسم در نظر گرفته شده بود، آغاز این مراسم به دلیل برگزاری جلسه شورای معاونین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با یک ساعت تأخیر همراه بود.
ـ متن سخنرانی بلندبالای نیکوسخن، اعتراض تلویحی مجری مراسم را به همراه داشت. وی سخنرانی رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران را به وعاظ و گویندگان رادیو ـ تلویزیون شبیه دانست. البته این اعتراض تلویحی با پاسخ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه بود که سخنرانی نیکوسخن را گزارشی جامع، مفید و مختصر دانست.
ـ تعداد بالای خبرنگاران و عکاسانی که مراسم را پوشش می‌دادند صحنه‌های جالبی را خلق می‌کرد. دویدن آن‌ها به منظور شکار تصاویر منحصربفرد از وزیر و نائب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز از نکات جالب و خاص این مراسم بود. 

ـ از دیگر برنامه‌های جانبی این دوره جشنواره برپایی نمایشگاه نمونه‌های برگزیده مسابقات تخصصی آثار چاپی بود. این نمایشگاه مورد استقبال فراوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد قرار گرفت.

آثار ارائه شده در این نمایشگاه جانبی نشان‌دهنده ارتقاء کمی و کیفی نمونه‌های ارائه‌شده در سیزدهمین دوره جشنواره ملی صنعت چاپ ایران بود.

ـ جنب و جوش گاه و بیگاه و فراوان نایب رئیس اتحادیه لیتوگرافان تهران، همراه با عکاسان و خبرنگاران، موجب شگفتی می‌شد. تحرکاتی که بیشتر شبیه رفتار کودکان بیش‌فعال بود. این رفتارها تا آنجا ادامه یافت که وی روی صندلی مدیرکل دفتر امور چاپ و در کنار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقر شد و این مسئله در سه نوبت مورد اعتراض پرسنل تشریفات قرار گرفت و با هدایت مسئولین حراست سالن به محل استقرار خود در کرنر غربی سالن هدایت شد.

جالب‌تر آنکه علیرغم مصاحبه‌های ایشان مبنی بر تحریم مسابقات تخصصی آثار چاپی که به نمایندگی از اتحادیه لیتوگرافان عنوان شده بود، وی علاقه وافری جهت حضور در استیج اهدا جوایز داشت و با علاقه خاصی برای اهدا لوح تقدیر و تندیس جشنواره به برگزیدگان این مسابقات بر روی سن رفت. نکته‌ای که از چشم بخش قابل توجهی از برگزیدگان مسابقات تخصصی دور نمانده و در همان مراسم عنوان کردند «ما ننگ خود می‌دانیم جوایز خود را از ایشان دریافت کنیم»
 
به هر روی جشنواره سیزدهم نیز همانند تمامی جشنواره‌های ادوار گذشته به کار خود پایان داد. جشنواره‌ای که باز مانند تمام مراسم‌هایی از این دست مخالفان و موافقانی داشت. اما آنچه غیرقابل کتمان است، برگزاری منظم، هدفمند، آبرومندانه و استاندارد این جشنواره بود.
باشد که جشنواره‌هایی از این جنس و صد البته بهتر از این را همواره شاهد باشیم...
به امید روزهای بهتر برای صنعت چاپ، نشر و بسته‌بندی کشور...

منتشر شده توسط اخبار چاپ در تاریخ ۱۳۹۲ يکشنبه ۲۸ مهر