راه اندازی بخش بسته بندی خرما، گامی در حمایت از تولیدکنندگان
نخل داران دشتستان از نبود صنعت بسته بندی می نالند


نخل داران و تولیدکنندگان خرما از کمبود صنایع بسته‌بندی خرما گلایه‌مند هستند و خواستار تقویت این صنعت و کوتاه کردن پای دلالان و واسطه‌ها از بازار خرما هستند.

تولید کنندگان و نخل داران شهرستان دشتستان با وجود تولبد خوب خرما از نبود بسته بندی مناسب برای عرضه بهتر این محصول راهبردی ره بازار های جهانی گلایه دارند.

به گزارش فارس ، شهرستان دشتستان از قطب‌های بزرگ و مهم کشاورزی در استان بوشهر و کشور است و 70 درصد تولیدات کشاورزی  این استان بوشهر به این شهر است.

خرما از محصولات مهم کشاورزی دشتستان است و بیشترین تولیدات خرمای کشور متعلق به شهرستان دشتستان است.

فروش محصولات نخیلات از مهم‌ترین دغدغه‌های نخلداران است وطی چند سال اخیر با وجود اقدامات مسئولان برای بهبود وضعیت فروش محصولات، باز هم تولیدکنندگان خرما به اهداف خود نرسیده‌اند.

نخل داران و تولیدکنندگان خرما از کمبود صنایع بسته‌بندی خرماگلایه‌مند هستند و خواستار تقویت این صنعت و کوتاه کردن پای دلالان و واسطه‌ها از بازارخرما هستند.

 تقویت صنایع تبدیلی؛ امر لازم

 یکی از تولیدکنندگان خرمای آبپخش اظهار داشت: کشاورزی و نخل داری از مهم‌ترین مشاغل آبپخش است و بیش از 8 هزار نفر به طور مستقیم از طریق نخیلات امرارمعاش می‌کنند.

بهرام رضایی افزود: رکود بازار فروش خرما از معضلات اساسی این  قشر است و هر ساله شاهد این وضعیت ناگوار هستیم که نگرانی‌های زیادی برای نخل داران به وجود آورده است.

نخل دار منطقه سعدآباد نیز گفت: کیفیت تولیدات خرمای مردم دراین منطقه بسیار خوب و قابل توجه است و با این وجود در فروش محصول با مشکل مواجه هستیم.

 مهدی فاطمی افزود: امکانات بسته‌بندی خرما در دشتستان مطلوب نیست و مسئولان باید نسبت به ساماندهی کارخانجات بسته‌بندی و صنایع تبدیلی اهتمام ورزند.

 یکی دیگر از تولیدکنندگان خرما در دشتستان نیز ابراز داشت:هر سال شاهد بهبود کیفیت خرمای تولیدی هستیم و با این وجود مشکلات معیشتی کشاورزان تمام‌شدنی نیست.

باقر باقری حقیقی اضافه کرد: اگر شرکت‌های بسته‌بندی خرما دردشتستان ساماندهی و تقویت شوند می‌توانیم در فروش محصول و بهبود وضعیت بازار به توفیق لازم برسیم و از مسئولان طلب کمک داریم.

تولیدکننده خرمای آبپخش نیز بیان کرد: بیش از 2.5 میلیون نخل در سعدآباد و آبپخش وجود دارد و نیمی از تولیدات استان در این 2 منطقه است و انتظار داریم به مشکلات ما توجه شود.

محمد عباسی گفت: توسعه و تقویت صنایع بسته‌بندی یک ضرورت است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 6میلیون اصله نخل در استان بوشهر

رئیس جهاد کشاورزی دشتستان با اشاره به وضعیت فروش محصولات نخیلات بیان کرد: اداره جهاد کشاورزی دشتستان برای بهبود وضعیت فروش محصولات خرمای مردم برنامه‌های متنوعی دارد.

حسین قیصری افزود: توسعه صنایع تبدیلی از برنامه‌های اساسی است که انتظار داریم با تلاش دسته‌جمعی مسئولان محقق شود.

وی اضافه کرد: شش میلیون اصله نخل در استان بوشهر وجود داردکه بیش از 90 درصد خرمای تولیدات این نخیلات از نوع خرمای کبکاب است و برای ساماندهی تولیدکنندگان و سودآوری این قشر برنامه‌های متنوعی داریم.

رئیس جهاد کشاورزی دشتستان گفت: صادرات خرمای دشتستان به کشورهای حوزه خلیج فارس، روسیه، ترکیه و کشورهای آسیای میانه انجام می‌شود که با صادرات بهترو باکیفیت‌تر به نتایج بهتری نیز می‌رسیم.

پای دلالان خرما بسته می‌شود

  رئیس شورای اسلامی آبپخش  هم اظهارداشت: بیش از 40 هزار هکتار از اراضی دشتستان زیر کشت نخیلات است و سالانه بیش از160 هزار تن خرما در این استان تولید می‌شود.

 مصطفی رضایی افزود: توسعه صنایع تبدیلی و تقویت صنایع بسته‌بندی خرما باید مورد توجه و تاکید قرار گیرد تا بخشی از مشکلات نخلداران مرتفع شود.

 وی اضافه کرد: امروز دلالان نقش تعیین‌کننده‌ای در بازار خرمادارند و تولیدکنندگان این محصول مظلوم واقع شده‌اند.

 رضایی ابراز داشت: اگر صنایع تبدیلی و بسته‌بندی‌ها تقویت شود بدون تردید پای دلالان نیز بسته می‌شود و نخلداران و تولیدکنندگان واقعی به سود بیشتریمی‌رسند.

کارخانه فرآوری شیره خرما در دشتستان

 فرماندار دشتستان نیز در گفت‌وگو با فارس گفت: حمایت از نخلداران در دستور کار قرار دارد و امسال برنامه‌های ویژه‌ای برای این قشر در نظرگرفته‌ایم.

علیرضا خرمی افزود: توسعه صنایع بسته‌بندی خرما و راه‌اندازی کارخانه فرآوری شیره خرما از تمهیدات اندیشیده شده است که تاثیرگذاری لازم را خواهدداشت.

وی تاکید کرد: ساماندهی بازار و حمایت از نخل داران و تقویت این قشر امر مهمی است و باید پای دلالان را کوتاه کنیم تا زحمت‌کشان این عرصه به سودواقعی برسند و معیشت آنها دچار مشکل نشود.

منتشر شده توسط فارس در تاریخ ۱۳۹۲ دوشنبه ۲۸ مرداد