نهمین دوره با حضور گسترده خانواده چاپ برگزار شد
کامل//جشن چاپ ایران در تالار وحدت


اخبار چاپ:مراسم بزرگداشت روز صنعت چاپ عصر سه شنبه، با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیران دولتی و فعالان این صنف در تالار وحدت برگزار شد.
به گزارش اخبار چاپ، در این مراسم  معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:‌ در دولت دهم باید برای حوزه چاپ اولویت هایی به وجود بیاید تا روند سر و سامان دادن به این حوزه شتاب بیشتری بگیرد. 
محسن پرویز افزود: لازم است که در آغاز دوره جدید وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی، طرح های جدیدی برای حوزه صنعت چاپ ارائه شود و نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صنایع در آن دیده شود و همه ارکان دولت هم کمک کنند تا بودجه کافی برای این عرصه تصویب شود.
وی با اشاره به بودجه کم دولتی این حوزه در سال های اخیرگفت: گام های اولیه دوره چهارساله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه صنعت چاپ تکمیل بانک اطلاعات این حوزه بود تا بتوانیم ظرفیت این صنعت را در کشور ارزیابی کنیم و برای بودجه دولتی راهکاری بیندیشیم.
پرویز گفت: نوسازی صنعت چاپ به مرور در حال اتفاق افتادن است. بنابراین کسانی که قصد دارند در این حوزه فعال بمانند، باید خود را با تحولات این حوزه هماهنگ کنند،در غیر این صورت از قافله پیشرفت این صنعت عقب می مانند.
پرویز در پایان خاطرنشان کرد: این الزام وجود دارد که دولت دهم با بهره گیری از نظرات همکاران حوزه صنعت چاپ و با لحاظ کردن منافع گروه شاغل این حوزه، و با نگاه به منافع ملی، نظام جامع صنعت چاپ را آماده کند.

باید به فکر سفارش های بین المللی باشیم



در ادامه این مراسم جلال ذکایی مدیرکل دفتر  چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ارائه گزارشی از عملکرد اداره کل متبوعش در 4 سال گذشته گفت: زمانی که این مسوولیت به من محول شد، گفته می شد که صنعت چاپ در آستانه ورشکستگی است.
وی افزود: در ابتدای این دوره دستورالعملی برای تاسیس واحدهای چاپی تصویب شد که از رهگذر آن بسیاری به جمع علاقه مندان این صنعت وارد شدند.
ذکایی با اشاره به شهرک صنعت چاپ گفت: در ابتدای دوره پیش اداره کل امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، راه اندازی شهرک صنعت چاپ در حد یک آرزو باقی مانده بود. این در حالی بود که تاسیس این شهرک می توانست به یکباره پتانسیل عظیم صنعت چاپ را آزاد کند و صنایع وابسته به چاپ را نیز متحول کند. خوشبختانه این شهرک در حال حاضر در حال ساخت است.
وی با اشاره به افزایش چشمگیر سرمایه گذاری در عرصه تجهیزات و ماشین آلات صنعت چاپ در کشور گفت:‌ ماشین های پیشرفته افست ورقی، رول و چاپ بسته بندی بسیاری در حال حاضر فعالند اما برای شمارگان های پایین کشور ما ساخته نشده اند. بنابراین این الزام وجود دارد برای بهره گیری صحیح از این تجهیزات به جذب سفارش های بین المللی روی بیاوریم.
ذکایی گفت: با توجه به گردش مالی صنعت چاپ، متاسفانه هنوز بودجه عمومی در این عرصه ضعیف است و تشکل های حرفه ای این صنعت هنوز از پیله خود بیرون نیامده اند. اما نشانه هایی از نوزایی به چشم می خورد. گرچه این تشکل ها هنوز با نیازهای نسل جدید چاپ فاصله زیادی داردٰ‌اما امیدواریم این فاصله هر چه زودتر ترمیم شود.
وی در پایان ضمن تقدیر و تشکر از همه دست اندرکاران این صنعت گفت:‌امروز بعد از 4 سال آنچه در پیش روی ما خودنمایی می کند، نشو و نمای جوانه های امید در درخت تنومند 200 ساله صنعت چاپ است که نشانه های آن را می توان در برق چشمان فارغ التحصیلان صنعت چاپ و با لختی تامل در بدنه کهنسال این صنعت مشاهده کنیم.

تجلیل از پیشکسوتان



مراسم بزرگداشت روز صنعت چاپ با تجلیل از پیشکسوتان صنعت چاپ پایان یافت. در این بخش از مراسم با حضور علی اکبر اشعری، مشاور فرهنگی رییس جمهور،‌ دکتر محسن پرویز معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسن غفوری فرد عضو هیات رییسه مجلس، محمد جواد آرین منش نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس و جلال ذکایی مدیر کل دفتر امور چاپ وزارت ارشاد از 4 پیشکسوت این حوزه تقدیر شد.

اشرف زاد افشار بانوی اصفهانی فعال در صنعت چاپ، مهدی گلستانیان رییس هیات مدیره گروه صنعتی ایران زمین،‌ استاد ناصر عبدالرزاق مدیر چاپخانه گیلان و استاد جواد رفوگران استاد مرمت و صحافی آستان قدس رضوی تجلیل شدگان این مراسم بودند.
در این مراسم همچنین محمدعلی حقی مدیر شرکت احیاگستر شمال به عنوان کارآفرین نمونه معرفی شد و سید مصطفی روح الامینی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان کاشناس نمونه صنعت چاپ انتخاب شد.
به گزارش اخبار چاپ،همچنین سعید بهنام جو مدیر شرکت سلطان چاپ و حسین محمدی مدیر چاپ تک نیز به ترتیب به عنوان صادرکننده نمونه صنعت چاپ کشور و مدیر نمونه صنعت چاپ معرفی شدند.
منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۸ چهارشنبه ۱۱ شهريور