با توافق کتابخانه مجلس و ملی
موزه‌ی چاپ تا آخر تابستان راه‌اندازی می‌شود


رییس سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی ایران از راه‌اندازی موزه‌ی صنعت چاپ در ایران تا پایان تابستان امسال خبر داد.
رییس سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی ایران از راه‌اندازی موزه‌ی صنعت چاپ در ایران تا پایان تابستان امسال خبر داد.

به گزارش ایسنا، از حدود چهار ماه گذشته، با تفاهم‌نامه‌ای که میان کتابخانه‌ی مجلس و کتابخانه‌ی ملی ایران بسته شد، موزه‌ی صنعت چاپ در ایران که بهمن‌ماه 1389 در کتابخانه‌ی مجلس توسط تعدادی از پیشکسوتان صنعت چاپ ایجاد شده بود، تعطیل و آثار آن بدون اطلاع اهداکنندگان،‌ به حیاط پشتی ساختمان قدیم کتابخانه‌ی ملی در خیابان سی تیر منتقل شد، تا تصمیم‌های بعدی درباره‌ی آن‌ها گرفته شود؛ و هنوز با گذشت این مدت، آثار موزه‌ی صنعت چاپ در فضای باز مانده‌اند.

حالا اسحاق صلاحی - رییس سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی - درباره‌ی سرانجام این موزه و آثارش و این‌که چرا تا کنون موزه‌ی چاپ در محل سابق کتابخانه ملی در خیابان سی تیر راه‌اندازی نشده است،‌ به ایسنا گفت: هم‌اکنون دستگاه‌ها و محموله‌های چاپ که در کتابخانه مجلس شورای اسلامی قرار دارند، به تدریج به محل سابق کتابخانه‌ی ملی در خیابان سی تیر منتقل می‌شوند. آخرین محموله‌ی ابزارآلات تاریخی چاپ نیز دو هفته‌ی گذشته به آن‌جا منتقل شده‌اند.

او متذکر شد: اکنون کارشناسان در حال بررسی و جانمایی برای طراحی موزه‌ی چاپ در کتابخانه‌ی سابق ملی هستند و کار در دست کارشناسان است. از آن‌جایی که برخی تجهیزات سنگین وزن هستند، ضرورت دارد تا زیرساخت‌هایی برای آن‌ها طراحی و اجرا شود، به همین دلیل کار تا حد زیادی به زمان نیاز دارد، البته با توافق‌های انجام‌شده با کتابخانه‌ی مجلس و همکاری‌ها و مساعدت‌هایی که می‌شود، انتظار داریم موزه‌ی چاپ تا پایان تابستان راه‌اندازی شود و در معرض نمایش عموم در آید.

صلاحی پیش‌تر درباره‌ی دلیل انتقال آثار موزه‌ی صنعت چاپ از کتابخانه‌ی مجلس به ساختمان قبلی کتابخانه‌ی ملی، گفته بود: با توجه به این‌که شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز راه‌اندازی نمایشگاه دائمی فرهنگ و تمدن را به کتابخانه‌ی ملی داده و چاپ و نشر نیز بخشی از فرهنگ و تمدن گذشته‌ی ماست، در حال حاضر نمونه‌هایی از نسخه‌های خطی وجود دارند که از همین نوشت‌افزارها که در قدیم برای نوشتن نسخ از آن‌ها استفاده می‌شد، ‌برای نوشتن آن‌ها استفاده شده است. بنابراین مجموعه‌ی کتابخانه‌ی مجلس با توجه به محدودیتی که برای ارائه‌ی خدمات داشت، با کتابخانه‌ی ملی وارد توافق شد تا آن‌چه ما در اختیار داریم و آن‌چه آن‌ها در اختیار دارند، برای نمایشگاه جمع‌آوری شود.

منتشر شده توسط ایسنا در تاریخ ۱۳۹۲ شنبه ۱۵ تير