رضا رضایی خبر داد:
مشکلات صنعت چاپ و نشر کشور باید ریشه‌ای حل شود


صنعت چاپ را باید جدی گرفت یعنی اگر بخواهیم جلوی واردات کالاهای خارجی را به کشور بگیریم باید صنعت بسته‌بندی ارزشمند و قابل رقابتی داشته باشیم.

 

رضا رضایی،  عضو شورای سیاستگذاری صنعت چاپ كشور با بیان اینکه مشکلات صنعت چاپ و نشر کشور باید ریشه‌ای حل شود، گفت: صنعت چاپ را باید جدی گرفت یعنی اگر بخواهیم جلوی واردات کالاهای خارجی را به کشور بگیریم باید صنعت بسته‌بندی ارزشمند و قابل رقابتی داشته باشیم.

 

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از خبرگزاری فارس ، چهارشنبه خبرنگاران حوزه صنعت چاپ و نشر کشور از شهرک صنعتی شمس‌آباد بازدید به عمل آوردند که در این مراسم نیز رضا رضایی، عضو شورای سیاست‌گذاری صنعت چاپ و بسته‌بندی و از کارشناسان پیشکسوت صنعت چاپ و نشر کشور حضور داشت.

رضا رضایی، درباره مشکلات پیش‌روی صنعت چاپ، بیان داشت: وضعیت این صنعت مستثنی از دیگر صنایع کشور نیست، یعنی مواد اولیه این صنعت همانند همه صنایع، وارداتی است چراکه در این راستا کشور به دلیل گرانی ارز و تحریم‌هایی که جامعه جهانی برای ما تدارک دیده، با مشکلاتی مواجه است.

کاهش توان صادرات محصولاتی چاپی به دلیل عدم تأ‌مین مواد اولیه چاپخانه‌داران

وی اضافه کرد: با این وجود طبیعی است چاپخانه‌ها نخواهند توانست، تمام وقت کار کنند یعنی اگر برخی از کارخانه‌ها نیز مواد اولیه هم داشته باشند، نمی‌توانند تمام وقت کار کنند چراکه سایر کارخانه‌ها مواد اولیه کافی ندارند، به همین منظور سفارش‌ها به اندازه سابق نیست و آنها تنها می‌توانند در بخش صادرات با توجه به تغییر قیمت ارز، موفق عمل کنند و فرصت بسیار خوبی است اما باز به شرط آن که مواد اولیه لازم و سرمایه در گردش بسیاری نسبت به گذشته وجود داشته باشد.

رضایی ادامه داد: پایین آمدن ارزش ریال طبیعتاً برای خرید مواد اولیه 3 برابر ریال مورد نیاز بوده و طبیعی است که بانک‌ها باید از این موارد حمایت کرده و وام‌ها را در مصارف تولیدی قرار دهند تا حداقل کارخانه‌‌ها و چاپخانه‌ها در بخش صادرات موفق عمل کنند.

دولت آینده صنعت چاپ را حمایت کند/تأمین مواد اولیه جدی گرفته شود

به گفته وی، با توجه به شرایط کنونی کشور در حوزه اقتصادی، صادرات طبیعتاً صادرات رسمی نمی‌تواند باشد و اصطلاحاً صادرات چمدانی خواهد بود یعنی خارجی‌ها باید در ایران حضور یافته و وجهی را پرداخت و جنس مورد نظر را خریداری کنند کما اینکه این اتفاق برای کشور CIS و عراق و افغانستان چنین است.

این عضو شورای سیاست‌گذاری صنعت چاپ معتقد است: چاپخانه‌ها و کارخانه‌ها اگر مواد اولیه داشته باشند قطعاً در بخش صادرات موفق عمل خواهند کرد و امیدواریم که دولت آینده هم حداقل به این مسئله توجه کرده و آن را جدی بگیرد.

دولت بدون ارز و امکانات نمی‌تواند به بهبود صنعت چاپ کمک کند

این کارشناس حوزه چاپ در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه نظرتان درباره افق چشم‌انداز چیست، گفت: چشم‌انداز اگر با سمت و سویی که الان پیش می‌رود، باشد متأسفانه چشم‌انداز نه تنها خوبی نیست بلکه آینده بسیار خطرناکی را پیش‌رو خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: امیدوارم در آینده برنامه‌ریزی‌هایی شود که بتواند جلوی این خطر را بگیرد تا همه صنایع و جوان‌ها از بیکاری نجات یابند، چراکه هر چه به این سمت حرکت کنیم دامنه بیکاری توسعه پیدا خواهد کرد و لطمه بزرگی به اقتصاد کشور و روحیه مردم وارد خواهد شد.

رضایی درباره نقش دولت در این عرصه، بیان کرد: دولت باید ارز و امکانات داشته باشد تا بتواند به این صنعت کمک کند، اما اکنون بودجه‌ ادارات دولتی در حال کاهش است طبیعتاً در این راستا یکسری واقعیت‌هایی وجود دارد، یعنی ما هم اکنون در تنگناهای ارزی بوده و دشمنان کشور با تمام قدرت‌شان ما را در تنگنا قرار داده‌اند که امیدوارم دولت جدید بتواند یکسری از مشکلات را حل کند.

مشکلات صنعت چاپ و نشر کشور باید ریشه‌ای حل شود

و ی با بیان اینکه مسائل صنعت چاپ باید به صورت ریشه‌ای حل شود، عنوان کرد: معتقدم باید واقعیت را با مردم در میان بگذاریم که توانایی‌مان چقدر است و در چارچوب همان توانایی‌ها حرکت کنیم.

رئیس داوران مسابقات جشنواره صنعت چاپ در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان مشکل کاغذ را در کشور مرتفع کرد، گفت: به دلیل اینکه ناشران صدای بلندی دارند، کاغذ بیش از آنکه بزرگ باشد، بزرگ شده است.

* در دنیا نقش صنعت بسته‌بندی بیشتر از کتاب حائز اهمیت است

وی اضافه کرد: کاغذ بخشی از کتاب است، چراکه کتاب علاوه بر کاغذ به جلد، مرکب، چسب و سایر موارد اولیه نیازمند است که اگر ناشران و چاپخانه‌داران برای تهیه آن در تنگنا قرار دارند.

رضایی ادامه داد: صرف اینکه کاغذ باشد و بقیه چیزها نباشد، ما کتاب نخواهیم داشت باید مسائل را بسیار جدی‌تر و تخصصی‌تر ببینیم یعنی باید در جامعه دید که چه چیزهایی مورد نیاز است و چگونه می‌توان برای رفاه، آموزش و بالا بردن فرهنگ جامعه کاری را انجام داد که مؤثر باشد، امروز قبل از اینکه کتاب بتواند نقش داشته باشد، بسته‌بندی حائز نقش و اهمیت است.

* استفاده از مطالب خوب و آموزنده بر روی بسته‌های انواع تنقلات

وی افزود: امروزه در دنیا، صنعت بسته‌بندی به عنوان ابر رسانه شناخته شده است، شما فرض کنید یک بسته بیسکویت ماهانه 50 تا 100 میلیون بسته، چاپ می‌شود اگر جلد این بیسکویت با استفاده از رنگ و پیام‌های جذاب چاپ شود، نقش بسیار خوبی در داخل و خارج از کشور خواهد داشت چراکه امکان اینکه یک بسته بیسکویت طی چند روز بر روی میز شما باقی بماند، وجود دارد و به سهولت می‌توان مطالب آن را مرور کرد.

* کتاب لازمه زندگی است ولی همه زندگی نیست

رضایی بیان کرد: فضای منازل روزبه‌روز در حال کوچک شدن است به گونه‌ای که فضای مجازی جایگزین بسیاری از موارد شده است به نوعی دیگر صنعت بسته‌بندی نقش بسیار سازنده‌ای در دنیای پیشرفته دارد و در این راستا اگر می‌خواهیم پیشرفت و اشتغال داشته باشیم باید همه زوایا را مورد توجه قرار دهیم، کتاب لازمه زندگی است ولی همه زندگی نیست.

* کشور آلمان ماشین‌آلات بخش نشر خود را به ماشین‌آلات بسته‌بندی تبدیل کرد

این عضو شورای سیاست‌گذاری صنعت چاپ معتقد است؛ 80 درصد نیروی بخش چاپ در بخش تبلیغات و بسته‌بندی است.

وی ادامه داد: طبق آماری که از 2008 کشور آلمان دارم، باید گفت که رشد چاپ کتاب و نشریات این کشور در آن سال 7- بوده اما رشد بسته‌بندی این کشور 10+ است به همین دلیل ماشین‌سازان معتبر کشور آلمان از سال 2012 حدود 40 درصد تغییر سیستم داده‌اند، یعنی ماشین‌آلات خود را در بخش نشر به ماشین‌آلاتی که در بخش بسته‌بندی می‌تواند فعال باشد، تبدیل کرده‌اند.

رضایی افزود: خوشبختانه آموزش و پرورش برای آموزش کتب درسی تلاش دارد تا از فضای مجازی استفاده کند و یا دولت برای قبض برق، آب، گاز و تلفن سعی می‌کند از فضای مجازی استفاده کند که طبیعتاً با این اقدام مصرف کاغذ کاهش خواهد یافت؛ شاید فکر کنیم این طرح خوب نیست اما هر چه ما کاغذ کمتر مصرف کنیم به محیط زیست کمتر آسیب خواهیم رساند.

* مردم باید با ارزان‌ترین و ساده‌ترین روش، کتاب‌خوان شوند

این کارشناس حوزه صنعت چاپ و بسته‌بندی گفت: مردم کشورمان باید کتاب‌خوان باشند، اما با ارزان‌ترین و ساده‌ترین روش باید کتاب‌خوان شوند؛ آیا فردی که امروز یک آپارتمان 40 متری خریداری می‌کند، می‌تواند یک هزار جلد کتاب را در منزل خود نگه‌داری کند، قطعاً نخواهد توانست اما ده‌ها هزار جلد کتاب در داخل سی‌دی قابل استفاده است.

وی با بیان اینکه باید به سمت الکترونیکی شدن حرکت کرده و در این راستا به برنامه‌ریزی بپردازیم، اضافه کرد: در عین حال نیز باید صنعت چاپ را جدی بگیریم یعنی اگر بخواهیم جلوی واردات کالاهای خارجی را در داخل کشور بگیریم باید صنعت بسته‌بندی ارزشمندی داشته باشیم تا بتوانیم با این مهم رقابت کنیم.

منتشر شده توسط فارس در تاریخ ۱۳۹۲ شنبه ۱۱ خرداد