در بازدید مدیران و خبرنگاران از چاپخانه‌های شهرک صنعتی «شمس‌ آباد» مطرح شد:
استفاده ازنصف ظرفیت چاپخانه های بزرگ


در این بازدید که در کنار اهالی رسانه علی اسماعیلی سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت و فرهنگ ارشاد اسلامی و احمد علمشاهی مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم حضور داشتند ، چند چاپخانه بزرگ مورد بازدید قرار گرفت و مدیران آنان مسائل ومشکلات خود را مطرح کردند

 شهرک صنعتی شمس‌آباد روز چهارشنبه میزبان مدیران وزارت ارشاد و جمعی از خبرنگاران بود؛ بازدیدی  که درآن چاپخانه‌داران اعلام کردند که بیشتر واحدها تنها از نیمی از ظرفیت خود به دلیل عدم حمایت دولت از چرخه تولید استفاده می کنند و فعالیت برخی از آنها رو به تعطیلی است.

به گزارش  فارس ،  در این بازدید که  در کنار اهالی رسانه علی اسماعیلی سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت و فرهنگ ارشاد اسلامی و احمد علمشاهی مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم حضور داشتند ، چند چاپخانه بزرگ مورد بازدید قرار گرفت و مدیران آنان مسائل ومشکلات خود را مطرح کردند.

نخستین بازدید از «شرکت صنایع بسته‌بندی آریا بنیامین» صورت گرفت و بازدید کنندگان با نحوه مراحل تولید فیلم‌های BOPP تک لایه، چند لایه و عریض آشنا شدند.

 سلیم فرزان‌پور، معاون اجرایی شرکت صنایع بسته‌بندی آریا بنیامین در این بازدید گفت: این کارخانه با مساحت تقریبی 2 هکتار در شهرک صنعتی شمس‌آباد واقع شده است، که اخیراً با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین خطوط تولید فیلم‌های سه لایه پلی اتیلن ساخت کمپانی رایفن هایزر آلمان از جمله سرآمدترین تولیدکنندگان F.F.S در کشور است.

 نیازمند تجهیز چایخانه‌ها به دستگاه‌های مدرن دنیا هستیم

وی گفت: این شرکت دارای مجهزترین دستگاه‌های چاپ فلسکو چهار رنگ و هشت رنگ با قابلیت چاپ بر روی انواع فیلم‌های پلی اتیلن، کاغذ، فویل آلومینیوم و شرینگ در کشور است که ظرفیت تولید انواع فیلم‌های تک و چند لایه در محدوده ضخامتی 30 الی 300 میکرون سالیانه باغ بر 35 هزار تن است که به لحاظ توانایی کمی و کیفی سالیانه میلیون‌ها دلار صادرات به کشورهای دیگر در همین راستا انجام می‌پذیرد.

فرزان‌پور افزود: یکی از دستگاه‌هایی که در این شرکت مورد استفاده قرار گرفته است، وارداتی و بهای آن 2/1 میلیون یورو است، همچنین این شرکت نیازمند ماشین‌های 8 الی 12 رنگ است اما به دلیل اعتبارات ارزی امکان استفاده دستگاه‌ها وجود ندارد، در حالی که اگر این امکان فراهم می‌شد حجم صادرات این چاپخانه که سال گذشته 18 میلیون دلار بود که با این شرایط می‌توانست به بالغ بر 30 میلیون دلار می‌رسید.

وی با بیان اینکه در شرکت صنایع بسته‌بندی آریا بنیامین بالغ بر 80 نفر پرسنل به انجام فعالیت می‌پردازند، ‌افزود: در کشور تعداد انگشت شماری به تولید فیلم‌های سه لایه می‌پردازند، اما با این حال هنوز هم جوابگوی نیاز داخلی نیستیم که اگر دستگاه‌های 8 الی 12 رنگ این کارخانه افزایش یابند قطعاً به صادرات هم توجه بسیار خواهیم داشت.

فرزان‌پور بیان کرد: چندی پیش سفارش‌هایی را در زمینه کیسه‌های چاپ از کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه و کشورهای حوزه آسیای میانه داشتیم.

وی با اشاره به این مطلب که شرکت آریا بنیامین بخش عمده محصولات خود را از صنایع پتروشیمی ایران تهیه و خریداری می‌کند، عنوان کرد: این چاپخانه در سال‌های گذشته حدود 5/6 میلیون یورو تسهیلات ارزی و بالغ بر 8 میلیارد تومان اعتبارات داخلی استفاده کرده است.

چاپخانه‌داران در مضیقه دریافت وام و کمک مسئولان به این حوزه هستند

خبرنگاران در ادامه بازدید از شهرک صنعتی شمس آباد واقع در جاده قم به چاپخانه «بسپار شفاف پوشش» رفتند و پس از بازدید با محمود عبادی، مدیر بازرگانی این چاپخانه به گفت‌وگو نشستند.
وی درباره وضعیت و مشکلات پیشروی چاپخانه‌داران، گفت: متأسفانه چاپخانه «بسپار شفاف پوشش» در حال حاضر از 30 درصد ظرفیت تولید خود استفاده می‌کند.

وی اضافه کرد: این چاپخانه در حال حاضر 32 هزار و 500 تن انواع پلاستیک، کیسه و پلی‌اتیلن تولید می‌کند اما به دلیل مسائل مالی نمی‌تواند بیشتر از پتانسیل موجود به تولید بپردازد.

عبادی ادامه داد: سال گذشته این کارخانه به حالت نیمه تعطیل درآمد و ما ناچار به تعدیل نیرو شدیم اما امسال با ورود یک سرمایه‌گذار دوباره فعالیت را از سر گرفتیم البته باید گفت که برای احداث و راه‌اندازی این چاپخانه 50 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است اما به دلیل نبود سرمیاه در گردش از شخصی تا مبلغ یم میلیارد تومان کمک گرفتیم که اکنون او نیز 80 درصد سود چاپخانه را با ما شریک شده است.

وی گفت: چندی پیش این چاپخانه از کشور روسیه و یک شرکت تولید‌کننده کاغذ واقع در مسکو یک سفارش بزرگ دریافت کرده است که بر این اساس این قرارداد ماهیانه 200 تن محصول این شرکت به شرکت روسی صادر می‌شود.

این کارشناس حوزه چاپ با بیان اینکه هم‌اکنون به دلیل اختلاف ارز و دلار، صادرات مقرون به صرفه است، افزود: به دلیل عدم پرداخت اقساط وام و تسهیلات، به عنوان مجموعه‌ای معوق تبدیل شده‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به محقق نشدن بیانات رهبری توسط مسئولان کشور، ادامه داد: متأسفانه بعد از گذشت 10 سال از راه‌اندازی این چاپخانه‌ تازه شاهد حضور مسئولان در این شهرک هستیم.

عبادی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در صدور نامه خوب عمل می‌کنند و به نوعی نامه‌نگاری و انشاء آنها بسیار خوب بوده و بدون غلط املائی است و حتی بایگانی و دبیرخانه‌هایشان هم خوب عمل می‌‌کنند و فرمایشات مقام معظم رهبری را به انشاء در می‌آورند اما متأسفانه به هیچ یک از این فرمایشات عمل نمی‌کنند.

 شهرک صنعتی شمس آباد بزرگ‌ترین شهرک در خاورمیانه محسوب می‌شود

در ادامه بازدید خبرنگاران از شهرک صنعتی شمس آباد،  با حسین ولایتی مسئول این شهرک به گفت‌وگو پرداختند. او گفت: شهرک صنعتی شمس آباد واقع در جاده قم دارای 2 هزار و 900 هکتار است که بزرگ‌ترین شهرک صنعتی در خاورمیانه به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: در این شهرک 2 هزار و 500 واحد قرارداد داریم که تاکنون یک هزار و 120 واحد صنعتی فعال هستند که در آن نیز 20 هزار کارگر مشغول به کار بوده و 60 هزار کارگر هم به صورت غرمستقیم به انجام فعالیت می‌پردازند.

  ولایتی ادامه داد: صنعت‌گران بخش غیرفلزی، قطعات بتنی، صنایع فلزی، قطعه‌سازی‌ها، ریخته‌گری‌ها، صنایع غذایی و چاپخانه‌ها در شهرک صنعتی شمس‌آباد به انجام فعالیت می‌پردازند و این شهرک نیز 100 درصد از بودجه غیردولتی استفاده می‌کند.

وی با با بیان اینکه کمتر از 10 چاپخانه به صورت پراکنده در این چاپخانه فعالیت می‌کنند که حوزه فعالیتی آنها اغلب چاپ صنعتی است، گفت: همه فعالان این شهر‌ک از پرداخت عوارض شهری و مزاحمت‌هایی که معمولاً در داخل شهر از سوی سازمان‌ها و نهادهای مختلف از جمله شهرداری با آن مواجه بوده، معاف هستند.

مسئول شهرک صنعتی شمس‌آباد در جمع خبرنگاران به عبادی، مدیر بازرگانی شرکت «بسپار شفاف پوشش» وعده ارائه اعتباری معادل یک میلیارد تومان به صورت تسهیلات جهت رونق دوباره این چاپخانه را داد بدون اینکه ضامنی برای این وام ارائه شود و تنها شرکت ضامن این تسهیلات خواهد بود.

  مطالبه اقساط وام‌ها به چاپخانه‌داران توسط بانک‌ها

در ادامه این بازدید، خبرنگاران به چاپخانه «چاپ فرارنگ آریا» رفته و با امیرحسین رزاقی، مدیرعامل این چاپخانه به گفت‌وگو نشستند، وی گفت: این شرکت فعالیت خود را در دو حوزه چاپ نظیر «جعبه و بسته‌بندی» و «نشریات» آغاز کرده است.

وی همه دستگاه‌های موجود در این کارخانه را وارداتی و از کشور آلمان دانست و ادامه داد: 4 دستگاه حوزه چاپ و صحافی این شرکت و دو دستگاه 5/4 ورقی سایز بزرگ و یک دستگاه دو ورقی، خط کامل صحافی فعال هستند.

رزاقی‌ با اشاره به این مطلب که چاپخانه «چاپ فرارنگ آریا» از 50 درصد ظرفیت تولید خود استفاده می‌کند، اضافه کرد: به دلیل ضمانت‌نامه‌های بانکی، امکان صادرات محصولات خود را به سایر کشورهای جهان نداریم به همین منظور در آینده نزدیک بیشتر مشتریان خود را به دلیل نوسانات نرخ ارز از دست خواهیم داد.

 دولت جلوی واردات جعبه‌های سیگار را گرفته و به ترویج تولید کالای ایرانی بپردازد

وی افزود: این چاپخانه 100 درصد خصوصی بوده و با بودجه بخش خصوصی اداره می‌شود اما به دلیل اینکه بانک‌ها برای وصول مطالبات‌شان بابت تسهیلاتی که این چاپخانه از صندوق ذخیره ارزی دریافت کرده است، فشار می‌آورند به دلیل وضعیت نامطلوب تولید نمی‌توانیم جوابگوی اقساط باشیم.

مدیرعامل چاپخانه «چاپ فرارنگ آریا» می‌گوید: یکی از اصلی‌ترین مشکلات این چاپخانه واردات جعبه‌های سیگار از گمرک بوشهر است چراکه در این مکان جعبه‌های سیگار را با کیفیت بالاتری تولید می‌کنیم اما دولت به سهولت اجازه واردات جعبه‌های سیگار خارجی را که دارای کیفیت لازم هم نیست، را صادر می‌کند.

چاپ و تولید چاپخانه ساعتی 6 هزار جلد کتاب درسی در چاپخانه دانشگاه پیام نور

خبرنگاران پس از بازدید از شهرک صنعتی شمس‌آباد واقع در جاده قم به سمت تهران و به چاپخانه انتشارات دانشگاه پیام نور رفته و با قاسم حمزه‌ای، رئیس مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه پیام نور به گفت‌وگو پرداختند، وی گفت: این مرکز پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران شکل گرفته است.

وی اضافه کرد: این چاپخانه در سال‌های اخیر تحولات بسیار خوبی را پشت سر گذاشته و فعالیت خود را در دو بخش سنتی و مدرن انجام می‌دهد.

حمزه‌ای با بیان اینکه چاپخانه دانشگاه پیام نور ساعتی 6 هزار جلد کتاب درسی را چاپ و تولید می‌کند، افزود: در دانشگاه پیام نور از 5 هزار عنوان کتاب به عنوان منبع درسی استفاده می‌شود که از این تعداد 2 هزار عنوان کتاب درسی از سوی چاپخانه دانشگاه تولید و حدود یک میلیون دانشجو نیز از این کتاب‌ها بهره‌مند می‌شوند.

حمزه ای گفت: در طول سال حدود هفت میلیون کتاب چاپ می‌شود اما در برنامه‌های بلند مدت تلاش داریم که این تعداد را به 16 میلیون نسخه افزایش دهیم، همچنین این چاپخانه بیش از 800 نماینده در بخش خصوصی در سراسر کشور دارد که به صورت زنجیره‌ای کتاب‌های خود را توزیع می‌کنند.

حمزه‌ای هزینه هر صفحه از کتاب‌های دانشگاه پیام نور را که توسط دانشجویان پرداخت می‌شود را 10 الی 12 تومان دانست و ادامه داد: کتاب‌های انتشارات دانشگاه پیام‌نور ارزان‌ترین کتاب‌های درسی در کشور محسوب می‌شوند.

 استفاده از دستگاه‌های چاپ قدیمی برای چاپ کتاب‌های قدیمی بدون فایل

در ادامه این بازدید، خبرنگاران از چاپخانه دانشگاه پیام نور بازدید کردند که یکی از دستگاه‌های آن مربوط به 50 سال گذشته بود  که کتاب‌های قدیمی بدون فایل را به صورت سنتی چاپ می‌کرد.

چاپخانه دانشگاه پیام نور روزانه حدود 600 بند کاغذ برای چاپ این کتب استفاده می‌کند که آنها نیز همانند اکثر ناشران بزرگ کشور، بدون دریافت یارانه‌ای، کاغذ مورد نیاز خود را از بازار آزاد خریداری می‌کنند.

منتشر شده توسط فارس در تاریخ ۱۳۹۲ پنج شنبه ۹ خرداد