رییس تازه کتابخانه مجلس در نخستین اقدام خواستار تعطیلی موزه چاپ شد
ماشین های چاپ موزه سرگردان در حیاط کتابخانه مجلس


در حال حاضر موزه چاپ کتابخانه مجلس تخلیه و دستگاه‌های چاپی موجود در آن بدون اینکه اصول فنی در باز کردن آنها رعایت شده باشد، به حیاط کتابخانه مجلس منتقل شده و با توجه به قدمت این ماشین‌آلات، بسیاری از آنها در معرض آسیب جدی قرار گرفته‌اند.

  بحث انتقال موزه چاپ که د رحال حاضر در کتابخانه مجلس شورای اسلامی قرار دارد به اختلاف میان مسئول موزه و رییس تازه کتابخانه مجلس منجر شده است.
اسماعیل دمیرچی با یادآوری تاسیس نخستین چاپخانه دولتی ایران از سوی یکی از وکلای مردم در دوره اول مجلس شورای ملی و در محل این کتابخانه گفت: انتقال این موزه از کتابخانه مجلس به هر جای دیگر، خسارات جبران‌ناپذیری برای مجلس خواهد بود.
 مجری طرح ایجاد موزه چاپ و مسئول آن در گفتگو با مهر، با انتقاد از انتقال دستگاه‌ها و ماشین‌آلات چاپ موجود در این موزه گفت: این مسئله بعد از تغییر رئیس کتابخانه مجلس و رفتن آقای جعفریان اتفاق افتاد. آقای رجبی در اولین اقدام بعد از تصدی این مرکز، اعلام کرد که می‌خواهد این موزه دیگر اینجا نباشد.

 دمیرچی با بیان اینکه موزه صنعت چاپ و فراهم‌آوری ماشین‌آلات موجود در آن، حاصل زحمات سه ساله وی و همکارانش بوده است، به سمت قبلی محمد رجبی به عنوان مشاور رئیس کتابخانه ملی ایران اشاره و تاکید کرد: آقای رجبی گفته که این دستگاه‌ها باید فوراً به یکی از ساختمان‌های کتابخانه ملی که در خیابان 30 تیر تهران قرار دارد، منتقل شود.

 وی در عین حال یادآور شد: این ساختمان دو طبقه است که یک طبقه آن هم موزه‌ای است متعلق به وزارت علوم و من نمی‌دانم این دستگاه‌های منحصر به فرد و قدیمی چاپ قرار است کجا برود و چه سرنوشتی در انتظار آنهاست.

 مسئول موزه چاپ کتابخانه مجلس همچنین از اینکه به گفته وی «این میزان تفاوت در رویکرد مدیری که می‌رود (جعفریان) با مدیری که به جای او می‌آید (رجبی) وجود دارد» ابراز تاسف و شگفتی کرد و گفت: در دوره آقای جعفریان زحمات زیادی کشیده شد تا این موزه به شکلی که تا چند روز قبل بود، برپا شود، ولی متاسفانه با آمدن مسئول جدید در این مرکز، نگرانی ما در مورد آینده موزه بیشتر شده است.

 میرچی همچنین به طرح در دست ساخت کتابخانه مجلس در ضلع جنوبی محل فعلی آن پرداخت و گفت: آقای جعفریان می‌خواست که ساختمان کتابخانه مجلس را گسترده‌تر کند و آن را در پروژه در دست ساخت جدید قرار دهد و بخشی از ساختمان فعلی را به موزه چاپ اختصاص دهد.

 مسئول موزه چاپ کتابخانه مجلس با یادآوری اینکه تاسیس این موزه در مکانی متعلق به مجلس به این خاطر بوده که نخستین چاپخانه دولتی ایران را یکی از نماینده‌های مردم در دوره اول مجلس شورای ملی به نام ارباب کیخسرو شاهرخ (نماینده زرتشتیان در آن دوره) به نام «چاپخانه مجلس شورای ملی» تاسیس کرده است، افزود: انتقال این موزه به هر جای دیگر، خسارات جبران‌ناپذیر معنوی برای مجلس در پی خواهد داشت.

 وی همچنین به نحوه انتقال ماشین‌آلات موجود در این موزه اعتراض کرد و گفت: حتی اگر به ما می‌گفتند قصد داریم موزه را به جایی دیگر منتقل کنیم، ما می‌توانستیم با آنها در این مورد صحبت کنیم، اما وقتی به من که فقط یک مجری هستم و دستم از همه جا کوتاه است، می‌گویند یک هفته فرصت دارید اینها (دستگاه‌های چاپ) را از اینجا ببرید، چه کار می‌توانم بکنم؟!

 به گفته  دمیرچی، در حال حاضر موزه چاپ کتابخانه مجلس تخلیه و دستگاه‌های چاپی موجود در آن بدون اینکه اصول فنی در باز کردن آنها رعایت شده باشد، به حیاط کتابخانه مجلس منتقل شده و با توجه به قدمت این ماشین‌آلات، بسیاری از آنها در معرض آسیب جدی قرار گرفته‌اند.

 موزه چاپ کتابخانه مجلس که از آن با عنوان موزه صنعت چاپ ایران یاد می‌شود، شهریور 1390 و پس از سال‌ها انتظار و تلاش رسول جعفریان رئیس سابق کتابخانه مجلس شورای اسلامی و اسماعیل دمیرچی از کارگران قدیمی چاپ و از پیشکسوتان این صنعت، در این مرکز راه‌اندازی شد.

در زمان تاسیس موزه صنعت چاپ ایران 5 دستگاه قدیمی چاپ که در فاصله سال‌های 1800 میلادی به بعد وارد ایران شده‌ بودند به همراه تعداد زیادی ابزارآلات، وسایل و دستگاه‌های قدیمی برای کارهای مختلف چاپخانه‌ای اعم از چاپ، صحافی، حروف‌چینی به این موزه نگهداری منتقل شدند.

 به مرور و با توسعه موزه چاپ، دستگاه‌های قدیمی دیگری هم در زمینه صنعت چاپ از طرف مردم در اختیار موزه قرار گرفت که از آن جمله می‌توان به 4 دستگاه قدیمی اشاره کرد.

 

منتشر شده توسط مهر در تاریخ ۱۳۹۱ سه شنبه ۱ اسفند