با دستور رئیس جمهور
مالیات ناشران و کتاب‌فروشان تا حل کامل مشکل به تعویق افتاد


رئیس جمهور در تاریخ 6 آذر امسال نامه‌ای به شماره 170963 به وزیر اقتصاد و دارایی مرقوم کردند و دستور دادند این موضوع تا زمانی که قانون مذکور اصلاح نشده باید به قوت خود باقی بماند و معافیت کتاب‌فروشان و ناشران از مالیات حل شود؛ لذا اکنون منتظر نگاه مثبت مسئولان سازمان مالیاتی در این مورد هستیم تا ان‌شاءالله دستور لازم را به اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران ابلاغ کنند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران از به تعویق افتادن قانون معافیت کتاب‌فروشان و ناشران از مالیات تا زمان حل کامل مشکل به دستور شخص رئیس جمهور خبر داد.

نادر قدیانی، رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان به فارس گفت: مسأله معافیت مالیاتی ناشران و کتاب‌فروشان دیگر در حال حل شدن است.

وی افزود: اوایل مهر ماه امسال   طی نامه‌ای به ریاست محترم جمهوری تقاضای دیدار کردم و خوشبختانه رئیس جمهور به دلیل علاقه‌ای که به حوزه نشر و کتاب‌فروشی داشتند، روز چهارشنبه 24 آبان ماه که نشست تخصصی ناشران را در هتل انقلاب با حضور  وزیر ارشاد و معاونان این وزارتخانه داشتیم عصر همان روز به بنده اطلاع دادند که وقت قرار ملاقاتی را برای بنده تعیین کرده‌اند.

وی افزود: تمام اسناد و مدارک را جمع‌آوری کردم طی جلسه‌ای کوتاه اما بسیار پربار، این موارد ماده 15 و 16 و معافیت کتاب‌فروشان و بودجه فرهنگی که در حوزه خرید کتاب کاهش یافته بود را  به رئیس جمهور مطرح کردم و او نیز قول مساعد داد که به زودی این مشکلات را حل و فصل کنند.

قدیانی عنوان کرد: خوشبختانه رئیس جمهور در تاریخ 6 آذر امسال نامه‌ای به شماره 170963 به وزیر اقتصاد و دارایی مرقوم کردند و دستور دادند این موضوع تا زمانی که قانون مذکور اصلاح نشده باید به قوت خود باقی بماند و معافیت کتاب‌فروشان و ناشران از مالیات حل شود؛ لذا اکنون منتظر نگاه مثبت مسئولان سازمان مالیاتی در این مورد هستیم تا ان‌شاءالله دستور لازم را به اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران ابلاغ کنند.

رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به تاریخچه مسئوله مالیاتی ناشران وکتابفروشان گفت: در دهه 70 کسانی که مؤسسه انتشاراتی را در برخی از استان‌ها و شهرستان‌ها تأسیس می‌کردند، مشمول 5 سال معافیت مالیاتی می‌شدند؛  بعد از پیگیری‌های مکرر توسط مسئولان وقت در مجلس شورای پنجم که آخرین جلسه ریاست «حجت‌السلام ناطق نوری» بود، مصوب شد تا ناشران و کتاب‌فروشان از پرداخت مالیات معاف شوند و این امر در مجلس ششم به ثمر رسید که عملاً در خرداد سال 1380 ابلاغ شد.

قدیانی ادامه داد: طبق ماده واحده‌ای که ابلاغ شد، ناشران و کتاب‌فروشان از پرداخت مالیات معاف بودند و طبق تقسیم‌بندی‌های وزارت امور دارایی، در بند «ج» قرار گرفتند و به نوعی کسانی که مشمول بند «ج» می شدند و وظیفه داشتند تا احضارنامه سالانه را ارائه و معافیت از مالیات نیز اتفاق می‌افتاد اما سؤال اینجاست که چگونه کمتر از 6 ماه در همان سال قانونی که بیش از چند ماه از عمر و اجرایی آن نگذشته در بهمن همان سال سازمان امور مالیاتی مجدداً در مجلس مطرح و عملاً کتاب‌فروشی‌ها را از حوزه‌های فرهنگی خارج می‌کند و ناشران به تنهایی در معافیت می‌مانند؟

وی افزود: در بهمن سال 80 تا به امروز شاهد معافیت کتاب‌فروشان نبودیم اما معافیت ناشران از پرداخت مالیات صورت می‌گرفت که در نهایت در بهمن سال 87 طی بخشنامه‌ بسیار کوچکی که 99 درصد ناشران و اتحادیه‌ها متوجه نشدند، برای چاپ در یک روزنامه رسمی، ناشران را از بند «ج» به بند «ب» تغییر دادند یعنی در بند «ب» صورت و هزینه‌های انتشاراتی را باید در دفاتر قانونی به ثبت رسانده و اظهارنامه با اعداد و ارقامشان ارائه دهند.

 به گفته قدیانی، در نتیجه یکسال بعد از این تغییرات، ناشران متوجه شدند عملاً همه با استفاده از ماده 15 و 16 آیین نامه اجرایی سازمان مالیاتی که مصوبه هیئت وزیران است، استفاده می‌شود و همه ناشران را از معافیت مالیاتی می‌اندازد و علی رأس مالیاتی را برای آنها در نظر می‌گیرد؛ در صورتی که معافیت مالیاتی مصوبه مجلس شورای اسلامی و قانون ذاتی است اما آیین‌نامه یک آیین‌نامه اجرایی در حد وزیران است که نمی‌تواند به آن اولی باشد.

وی بیان کرد: این موضوع همچنان لاینحل باقی مانده بود و تنها پیگیری‌ها در حوزه نشر نبود و به حوزه فرهنگی و سینمایی نیز ربط پیدا می‌کرد در نهایت در مهر 89 به اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران رفتم و این جریان معافیت مالیاتی را توسط مسئولان مربوط و وزارت ارشاد پیگیری کردم که خوشبختانه در اسفند سال گذشته طی جلسه‌ای که بنده به اتفاق آقای آموزگار با سیدمحمد حسینی داشتیم، وی قول مساعد داد و طی نامه‌ای این مهم را به رئیس جمهور گزارش کردند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران گفت: رئیس جمهور در زمان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران طی نامه‌ای به سازمان مالیاتی دستور دادند تا کتاب‌فروشی‌ها نیز از ارائه مالیات معاف شوند اما تا به امروز هیچ عملیات اجرایی از نامه رئیس جمهور مشاهده نشده است.

وی اضافه کرد: خوشبختانه رئیس جمهور در یکم مرداد امسال دستور دیگری را صادر می‌کنند تا آیین نامه 15 و 16 که آیین‌نامه هیئت وزیران است، اصلاح شود یعنی همان ماده 15 و 16 مشکل اصلی ناشران بود که رئیس جمهور 6 ماه فرصت دادند تا آیین‌نامه جدید اصلاح شود از آن تاریخ تاکنون حدود 4 ماه و نیم گذشته و هنوز هم برخی از ممیزی‌ها اجرایی و بعضی دیگر اجرایی نشده‌اند.

 

منتشر شده توسط فارس در تاریخ ۱۳۹۱ دوشنبه ۲۰ آذر