محمد بیطرفان خواستار شد:
صنعت چاپ رابه رسمیت بشناسید تا کشور توسعه یابد


به رسمیت شناختن این صنعت و در نتیجه مهیا کردن زیرساخت‌های لازم و اختصاص منابع مورد نیاز صنعت چاپ و نشر نه‌تنها بر ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و قابلیت‌های این صنعت استراتژیک می‌افزاید بلکه به الگوی رشد متوازن، درازمدت، پایدار و پویایی اقتصاد کشور کمک شایانی خواهد کرد.

   محمد بیطرفان، کارشناس صنعت چاپ کشور گفت: 200 سالگی صنعت چاپ کشور و ورود به سده سوم آن به‌یقین به‌عنوان نقطه عطف تاریخی و تحول‌آفرین برای صنعت استراتژیک چاپ   محسوب می‌شود و به ‌رسمیت‌شناختن صنعت چاپ   کشور به‌عنوان یک صنعت استراتژیک اقتصادی ضرورت انکار‌ناپذیر است.

بیطرفان در گفت‌وگو با ایبنا افزود: برخی اسناد، آثار و اخبار تاریخی حکایت از ورود و پایه‌گذاری حرفه‌ای به نام «چـاپ» از حدود 200 سال پیش به ایران دارد. سال جاری سالی است که با 200 سالگی صنعت چاپ کشور و ورود به سده سوم آن توام شده و با توجه به جایگاه حقیقی صنعت چاپ و نشر و در سالی که توسط مقام معظم رهبری به‌عنوان سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده است، به رسمیت شناختن صنعت چاپ   کشور ضرورت دارد.

وی در باره ضرورت به رسمیت شناختن صنعت چاپ گفت: به رسمیت شناختن این صنعت و در نتیجه مهیا کردن زیرساخت‌های لازم و اختصاص منابع مورد نیاز صنعت چاپ و نشر نه‌تنها بر ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و قابلیت‌های این صنعت استراتژیک می‌افزاید بلکه به الگوی رشد متوازن، درازمدت، پایدار و پویایی اقتصاد کشور کمک شایانی خواهد کرد.

وی همچنین درباره تاثیر برگزاری جشن دویستمین سالگرد ورود صنعت چاپ در به رسمیت شناختن این صنعت در کشور هم گفت: ما با استفاده صحیح و هوشمندانه از این فرصت‌ها می‌توانیم علاوه‌ بر معرفی توانمندی‌ها، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل صنعت چاپ و نشر به دولتمردان که یکی از حلقه‌های مفقوده اساسی این صنعت‌اند، نسبت به ارایه راهبردها، راهکارها، استراتژی‌ها، خلأها و مطالبات عملی و مبتنی ‌بر اصول کارشناسی اقدام کنیم.

پایه‌گذار انجمن علمی در حال تاسیس علوم و فناوری چاپ ایران با اشاره به تاریخچه حضور چاپ و نشر در ایران عنوان کرد: در ابتدای حضور چاپ، صاحبان چاپخانه‌ها خود متولی و دست‌اندرکار نشر، حروف‌چینی، صفحه‌آرایی و پروسه‌های به اصطلاح امروزی پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ بودند. همچنین همه امور در زیرمجموعه چاپ اداره می‌شد و در یک کارگاه و زیر یک سقف انجام می‌گرفت.

 

بیطرفان در ادامه سخنانش گفت: در گذر زمان حرفه چاپ و نشر با بهره‌گیری از تکنیک‌ها و تکنولوژی‌های مختلف به‌ویژه اتوماسیون صنعتی، حوزه فعالیت و نفوذ خود را از حوزه صرفا فرهنگی و نشر به سمت تمامی عرصه‌ها گسترش داد و علاوه ‌بر چاپ  با بهره‌گیری از انواع چاپ مانند بسته‌بندی، تبلیغاتی، تجاری و اداری، رول و مطبوعاتی، لیبل، سیلک، دیجیتال و لارج‌فرمت در تمامی صنایع و بخش‌ها حضوری تاثیرگذار و انکارناپذیر از خود بر جای گذاشت و اکنون با تغییر ماهیت، از یک حرفه به یک صنعت استراتژیک تبدیل شده است.

این کارشناس صنعت چاپ کشور افزود: یکی از اولویت‌هایی که در رشد اقتصادی و تولید ناخالص ملی کشورها تاثیر غیر‌قابل‌انکاری دارد، شناسایی و یافتن بخش‌های اقتصادی پیشرو در هر کشور است تا مسوولان امر بتوانند با فراهم‌ کردن زیرساخت‌های مورد نیاز و اختصاص منابع لازم به آن بخش، به اهداف توسعه‌ای و اقتصادی برسند.

بیطرفان در ادامه سخنانش گفت: کارشناسان خبره صنعتی و اقتصادی صنعت استراتژیک چاپ را لوکوموتیو رشد بخش بازاریابی، فروش، معرفی و تبلیغ و بسته‌بندی تولیدات ملی کشور تلقی می‌کنند و به تاثیرگذاری این صنعت بر افزایش تولید ملی، اشتغال‌زایی پایدار و توسعه همه‌جانبه تاکید دارند.

پایه‌گذار انجمن علمی در حال تاسیس علوم و فناوری چاپ ایران در تاثیر توسعه صنعت استراتژیک چاپ بر توسعه همه جانبه جامعه هم گفت: به‌یقین توسعه صنعت استراتژیک چاپ   تاثیرات بسیار مثبت، مستقیم و غیرمستقیم بر توسعه سایر بخش‌های تولیدی، صنعتی، کشاورزی، اقتصادی، صنایع‌دستی، صادرات غیرنفتی و اقتصاد بدون نفت خواهد گذاشت که با تحقق این مهم، گامی بلند و استوار برای تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و اقتصاد مقاومتی برداشته‌ایم.

بیطرفان توضیح داد: صنعت چاپ   کشور حایز بسیاری از شاخصه‌های یک صنعت استراتژیک اقتصادی است و می‌توان آن را در زمره بخش‌های اقتصادی پیشرو قرار داد. همچنین می‌طلبد که نسبت به جایگاه و نگاه به صنعت چاپ   بازنگری و مهندسی مجدد صورت پذیرد.

این کارشناس صنعت چاپ کشور درباره دغدغه‌های صنعت چاپ گفت: صنعت استراتژیک چاپ  صنعتی است که متاسفانه هم توسط متولی آن مورد غفلت واقع شده و هم بسیاری از دولتمردان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیرندگان نسبت به آن شناختی ندارند و یا گام‌های عملی و غیر‌شعاری برای این صنعت بر‌نداشته‌اند.

بیطرفان با اشاره به مسوولان کشور عنوان کرد: اگر به توسعه اقتصادی به‌طور عملی می‌اندیشیم، صنعت چاپ یکی از زیرساخت‌های آن‌ است. اگر توسعه صنعتی و کشاورزی را مدنظر داریم، صنعت چاپ جزو لاینفک آن است، اگر توسعه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جزو اولویت‌ها محسوب می‌شود، صنعت چاپ لازمه آن است. اگر توسعه صادرات غیرنفتی، صنایع‌دستی و توریسم، محصولات کشاورزی و حتی محصولات پتروشیمی لازمه پیشرفت کشورند، صنعت چاپ از واقعیات انکار‌ناپذیر آن است.

وی در پایان سخنانش از مسوولان کشوری خواست تا با هدف اعتلای هرچه بیشتر کشور و تحقق تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، نسبت به احیای جایگاه حقیقی صنعت چاپ در چارچوب یک صنعت استراتژیک اقتصادی اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

منتشر شده توسط ایبنا در تاریخ ۱۳۹۱ دوشنبه ۲۰ آذر