پس از تجربه موفق تشکیل شورای سیاستگذاری صنعت چاپ
وزیر ارشادپیشنهاد داد: تشکیل شورای سیاست گذاری صنعت نشر


سید محمد حسینی در نشست اتحادیه نشران تهران و در جمع ناشران کشور پیشنهاد تشکیل شورای سیاستگذاری صنعت نشر مثل شورای سیاستگذاری صنعت چاپ را مطرح کرد و علی اسماعیلی سرپرست معاونت فرهنگی این وزارت خانه از اجرایی کردن این پیشنهاد در آینده نزدیک خبر داد.
تجربه تشکیل شورای سیاستگذاری صنعت چاپ و برگزاری نشست های منظم آن و وموفقیت هایی  که در پی تشکیل این شورا بروز کرده باعث شد تا وزیر ارشاد پیشنهاد تشکیل چنین شورایی در حوزه نشر را مطرح کند.

سید محمد حسینی در نشست اتحادیه نشران تهران و در جمع ناشران کشور  این پیشنهاد را مطرح کرد و علی اسماعیلی سرپرست معاونت فرهنگی این وزارت خانه از اجرایی کردن این پیشنهاد  در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش  مهر، سومین نشست هم اندیشی تشکل های نشر با مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته چهارشنبه 24 آبان در هتل انقلاب تهران برگزار شد.

در این مراسم 14 تن از مسئولان انجمن ها و تشکل های صنفی نشر به بیان مشکلات مرتبط با صنعت نشر پرداختند. بعد از بیان این دغدغه ها، سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی اسماعیلی سرپرست معاونت فرهنگی این وزارت خانه نیز به برخی از دغدغه های مورد اشاره ناشران و اصحاب نشر کتاب پاسخ دادند.

سید محمد حسینی وزیر ارشاد در این برنامه با استقبال از نظرات نادر قدیانی و محمود آموزگار رئیس و دبیراتحادیه ناشران و کتاب فروشان تاکید کرد که وزارت خانه متبوعش از هر پیشنهادی که از سوی این اتحادیه و تشکل های نشر با هدف بهبود این صنعت ارائه شود، استفاده می کند.

وزیر ارشاد در پاسخ به یکی از دغدغه های ناشران مبنی بر تداوم اخذ مالیات از کتابفروشی ها و ناشران علی رغم اعلام معافیت مالیاتی آنها، گفت: کلیات بحث مالیاتها در هیات دولت تصویب شده است اما باید در خصوص این موارد جزئی هم بحث شود و تصمیمات لازم اتخاذ شود.

حسینی همچنین با اشاره به تغییر معاون فرهنگی وزارت ارشاد یاد آور شد: بدنه معاونت فرهنگی ثابت مانده و مدیران آن همان مدیران قبلی هستند.

وی همچنین در پاسخ به یکی دیگر از بحث هایی که در این جلسه مطرح شد، گفت: در خصوص محل نمایشگاه من یادآوری می کنم که ما زمینی را در مصلی تهران در نظر گرفته بودیم و در زمینه ساخت محل دائمی نمایشگاه کتاب تهران هم صحبتهایی کردیم ولی آن زمین به انداره کافی نبود و ما گفتیم که مساحت آن حداقل باید دو برابر باشد.

حسینی ادامه داد: در همین مراحل بودیم که دوستان بحث باغ کتاب را مطرح کردند و تاکید داشتند که اینجا جواب نمایشگاه کتاب تهران را می دهد. به هر حال با توجه به این که درحال حاضر غیر از پروژه های"مهر ماندگار" اعتباری به سایر پروژه های تخصیص پیدا نمی کند باید در این خصوص بررسی بیشتری صورت بگیرد.

وی همچنین در خصوص کاهش خریدهای کتاب وزارت ارشاد از ناشران یاد آورد شد: برخی مشکلات اقتاصادی وجود دارد اما واقعیت این است که در دولت های نهم و دهم پیشرفت زیادی در زمینه کتابخانه ها و کتاب فروشی ها صورت گرفته است؛ در ابتدای دوره فعالیت آقای احمدی نژاد 1600 کتابخانه عمومی داشتیم که الان این تعداد به 2800 کتابخانه رسیده است. همچنین به گفته وزیر ارشاد جوایزی مانند کتاب سال، جلال آل احمد، پروین اعتصامی، کتاب فصل و سایر جشنواره های حوزه کتاب درمعرفی آثار ارزشمند ناشران در جامعه و نیز بهبود سرانه مطالعه تاثیر زیادی دارد.

وزیر ارشاد بدنه صنعت نشر ایران ر ا در طول تاریخ خودش یک بدنه ضعیف توصیف کرد و ادامه داد: نشر ما از دوره قاجار و پهلوی تا به حال غالبا نشر اقتصادی نبوده است و غالبا این گونه نبوده که بتواند به تنهایی چرخهای خودش را بچرخاند پس مشکلاتی که الان گریبانگیر این صنعت است چیز جدیدی نیست اما قبول داریم که امسال به خاطر مشکلات ارزی مشکلات به طور اخص در حوزه نشر افزایش پیدا کرده است.

حسینی در پایان سخنانش ضمن گرامیداشت یاد محمد رضا علیان جاسبی ناشر فقید کشورمان پیشنهاد کرد که در صنعت نشر هم همانند صنعت چاپ یک شورای سیاست گذاری تشکیل شود تا بتوان از طریق آن مشکلات این صنعت را پیگیری و برطرف کرد.

در سومین هم اندیشی اصحاب نشر با مسئولان مربوطه در وزارت ارشاد از تمبر هفته کتاب نیز رونمایی شد.

منتشر شده توسط مهر در تاریخ ۱۳۹۱ پنج شنبه ۲۵ آبان