رضا رضایی، عضو شورای سیاستگذاری صنعت چاپ
مشکل مواد اولیه صنعت بسته بندی را تهدید می کند


ایران باید به حدی امكانات در زمینه تولید فیلم BOPP داشته باشد كه بتواند از انبوهی تولید فیلم، آن را به خاورمیانه هم صادر كند اما متاسفانه مسائلی در این میان وجود دارد كه حتی تولید فیلم برای تولید كنندگان داخل را هم با مشكل مواجه كرده است.

عضو شورای سیاستگذاری صنعت چاپ و بسته بندی ایران گفت: ایران مهد تولید مواد پلیمری است اما اكنون خود نیز برای تولید این مواد با مشكل مواجه شده است.

رضا رضایی در گفتگو با اخبار چاپ با اشاره به عوارض 30 درصدی مواد اولیه گفت: بسیاری عنوان می كنند كه تعرفه های گمركی در حال حاضر بسیار سنگین است اما این در حالی است كه 2 سال قبل همین تعرفه 40 درصد بود و واردكنندگان بیش از اینها برای ورود مواد اولیه هزینه می كردند.

وی از موافقت وزارت صنایع و معادن برای كاهش تعرفه های مواد اولیه لفاف های انعطاف پذیر اظهار بی اطلاعی كرد و ادامه داد: بعید می دانم كه وزارت صنایع و معادن این كار را انجام دهد زیرا در شرایط فعلی قدرت فیلم سازانBOPP در كشور به حدی زیاد است كه مانع از این كار می شود. مشكل تعرفه های مواد اولیه باید ریشه ای حل شود و با این راهكارها نمی توان كاری از پیش برد.

وی تصریح كرد: تا زمانی كه این مشكلات در كشور وجود دارد صنعت بسته بندی با مشكلات بسیاری مواجه می شود این در حالی است كه ایران به عنوان مهدی برای تولید مواد پلی مری به شمار می رود و حال این جای تعجب است كه خود در این زمینه با مشكل مواجه شده است.

رضایی گفت: چرا باید شرایط به گونه ای شود كه چاپخانه ها و تولید كنندگان مجبور شوند مواد اولیه را از واسطه ها خریداری كنند و به این دلیل هزینه های بسیاری را متحمل شوند.

وی افزود: ایران باید به حدی امكانات در زمینه تولید فیلم BOPP داشته باشد كه بتواند از انبوهی تولید فیلم، آن را به خاورمیانه هم صادر كند اما متاسفانه مسائلی در این میان وجود دارد كه حتی تولید فیلم برای تولید كنندگان داخل را هم با مشكل مواجه كرده است.

عضو شورای سیاستگذاری صنعت چاپ و بسته بندی ایران، این مشكل را برای كشوری كه می خواهد در سال حمایت از تولید ملی كار جهادی كند، اسفبار دانست و گفت: درحال حاضر تمام چاپخانه ها و صنایعی كه نیازمند مواد اولیه پلی مری هستند دچار مشكل شده اند و هیچ نهادی نیز فكری اساسی برای برطرف كردن این معضلات نمی كند.

وی تصریح كرد: مشكلات موجود در تهیه مواد اولیه نوعی زلزله است كه در كشور رخ داده برهمین اساس باید ستاد بحرانی برای پیشگیری از آسیبهای بعدی و همچنین برنامه ریزی برای حل این مشكلات تشكیل شود تا از این طریق لطمات وارده تا حدی جبران شود.

رضایی در پاسخ به اینكه آیا این مشكلات به خاطر قاچاق و یا احتكار مواد اولیه در كشور رخ داده،‌گفت: اگر در كشور راهكارهای درستی برای كنترل ورود،‌خروج و فروش این مواد وجود داشته باشد هیچ كس نمی تواند چنین خطاهایی مرتكب شود اما متاسفانه در حال حاضر هیچ گونه نظارتی در این موضوع وجود ندارد.

وی در پایان گفت: افزایش هزینه های بسته بندی در كشور و بالا رفتن قیمتها در كارخانه ها در نهایت موجب می شود كه تمامی این هزینه ها بر مردم تحمیل شود به همین دلیل باید هرچه سریعتر راهكاری در این زمینه اتخاذ شود.

منتشر شده توسط اخبار چاپ در تاریخ ۱۳۹۱ دوشنبه ۱۵ آبان