نوبت به هرمزگان رسید:
همه 25 چاپخانه‌ استان در مرز ورشکستگی


25 چاپخانه استان هرمزگان در حالی در آستانه ورشکستگی قرار گرفته اند که در کنار مشکلات موجود، گرانی کاغذ و مواد اولیه هم بر مشکلات این واحدها افزوده است.

  دبیر اتحادیه چاپخانه‌داران استان هرمزگان با شرح مشکلاتی که به تعطیلی و حتی ورشکستگی برخی چاپخانه‌های این استان منجر شده است از بی‌توجهی مسئولان به مشکلات صنعت چاپ به طور عمده و به طور خاص در استان‌هایی مانند هرمزگان انتقاد کرد.

ناصر فلکیان به مهر گفت: چاپخانه‌های استان هرمزگان سال‌هاست که با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و شرایط ما نسبت به استان های همجوار هر روز بدتر شده است.

 وی ادامه داد: هزینه‌های سنگین انرژی و مالیات و اینکه مسئولان گام‌های اساسی برای توسعه صنعت چاپ در استان برنداشته‌ و هیچ حمایت و تسهیلات برنامه‌ریزی شده‌ای اختصاص نیافته از جمله مسایلی است که از قدیم وجود داشته، ولی آنچه این روزها چاپخانه‌های استان را دچار محرومیت مضاعف کرده گرانی کاغذ و مواد اولیه چاپ است.

 عضو کمیته مشورتی شورای سیاستگذاری صنعت چاپ کشور با اشاره به اینکه کاغذ و مواد اولیه مورد نیاز چاپخانه‌های هرمزگان از تهران می‌آید، توضیح داد: همین مساله هزینه‌های ما را دو چندان می کند. از سوی دیگر عمده مشتریان چاپخانه‌ها، ادارات و سازمان‌ها هستند که آنها نیز در پرداخت‌هایشان به شدت دچار تاخیر می‌شوند و این فشار چندین برابری را به چاپخانه‌ها وارد می‌کند.

 فلکیان افزود: در حال حاضر رکود شدیدی در صنعت چاپ استان هرمزگان حاکم است و اکثر چاپخانه‌ها در شرف تعطیلی هستند؛ اگر قبلا تعطیل نشده باشند. ما تا چند وقت پیش می‌گفتیم صنعت چاپ در استانمان افق خوبی ندارد امروز با این شرایط باید بگوییم فردای خوبی ندارد.

 وی با اشاره به اینکه تنها 25 چاپخانه در استان هرمزگان مشغول به فعالیت است، گفت: فعالیت چایخانه‌های استان به دلیل کم تعداد بودنشان متمرکز است و برنامه‌ریزی و مدیریت این تعداد چاپخانه واقعا کار سختی نبود و به راحتی می‌شد با حمایت آنها حتی حمایت‌های نصفه و نیمه، این تعداد چاپخانه را نجات داد ولی کار به جایی رسیده که ما از نظر امکانات چاپی بسیار فقیر هستیم و حتی مطبوعات استان هرمزگان در خارج از استان چاپ می‌شوند.

 این فعال صنعت چاپ اضافه کرد: اگر آن میزان تسهیلاتی هم که اختصاص داده شده به درستی برنامه‌ریزی می‌شد وضع امروزمان بهتر بود ولی مثلا در اختصاص زمین برای چاپخانه دیدیم که به افرادی واگذار شد که حتی عضو صنفمان نیستند. پایه توسعه فرهنگی صنعت چاپ است و با چنین صنعت نحیفی چطور می‌خواهیم به توسعه فرهنگی برسیم به ویژه در استانی چون هرمزگان که در مجاورت با فرهنگ‌های متهاجم همسایه‌ها نیز هست.

 

 

منتشر شده توسط مهر در تاریخ ۱۳۹۱ چهارشنبه ۱۲ مهر