گزارش فارس از آمار واردات کاغذ در سال91
ورود 115هزار تن کاغذ با ارز مرجع؛ گرانی همچنان دامه دارد


خبرگزاری فارس در اماری که از گمرکات کشور دریافت کرده ، می نویسد که در همین سال بیش از 115 هزار تن کاغذ تحریر و روزنامه در 5 ماهه نخست سال با ارز مرجع به کشور وارد شده و این احتکارگران هستند که عامل اصلی آشفتگی بازار کاغذ هستند.

 کاغذ که از چند ماه گذشته همچون دلار سر ناسازگاری گذاشته و هر روز بر قیمتش افزوده می شود حکایت عجیبی در بازار ایران پیدا کرده و بسیاری دلیل گرانی این محصول مورد نیاز ناشران، چاپخانه داران و نشریات را نبود آن و کاهش واردات اعلام کرده اند.

این در حالی است که خبرگزاری فارس در اماری که از گمرکات کشور دریافت کرده ، می نویسد که در همین سال بیش از 115 هزار تن کاغذ تحریر و روزنامه  در 5 ماهه نخست سال با ارز مرجع به کشور وارد شده و این احتکارگران هستند که عامل اصلی آشفتگی بازار کاغذ هستند.

  فارس می نویسد:برخلاف برخی ادعا‌ها مبنی بر عدم واردات کاغذ در 5 ماهه ابتدایی سال 1391، شاهد واردات کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه‌ بودیم.

 این گزارش می افزاید: طی ماه اخیر با اوج گرفتن قیمت ارز و نوسانات حاصل از آن شاهد افزایش قیمت کاغذ هم بودیم، گرچه به گفته متولیان امر و کارشناسان نباید این دو با یکدیگر سنجیده شوند و افزایش ارز بر قیمت کاغذ تاثیرگذارد، اما ظاهرا افراد سودجو از این آب گل آلود در حال بهره‌برداری هستند و کاغذ را با ارز مرجع 1226 وارد و با ارز 2700 می‌فروشند و حاصل آن شده کاغذ بندی 97 هزار تومان؛ اما این موضوع شاید از سویی به کم‌کاری برخی مسئولان دست‌اندرکار بازگردد که کوتاهی آنها و عدم اداره صحیح اوضاع آشفته بازاری را رقم زده است.

در گفت‌وگو با مسئولان نشر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران عامل کارخانه‌های کاغذسازی موارد بسیاری عنوان شد که برخی از آنها به عدم ورود کاغذ و حباب قیمت‌ها اشاره دارد.

اما اینکه طی سال 91 و 5 ماهه گذشته کاغذی وارد نشده که با ارز آزاد باشد و قیمت‌های کنونی تنها به سبب دلال بازی و کسب سود در حال اوج‌گیری است ما را بر آن داشت تا به میزان واردات اشاره‌ای کنیم تا برخی که از عدم ورود کاغذ سخن می‌گویند از خواب خرگوشی بیدار شوند.

لازم به ذکر است آمار ارائه شده در این گزارش بر اساس آمارهای کمرگ کشور می‌باشد و کاغذ‌های واردشده از ارز مرجع استفاده کرده‌اند.

آمار 5 ماهه اول سال 91 واردات کاغذ چاپ و تحریر

بر اساس آمار کاغذ چاپ و تحریر در پنج ماهه نخست سال 1391 حدود 70 هزار تن است.

آمار 5 ماهه اول سال 91 واردات کاغذ روزنامه

در این بازه زمانی میزان واردات کاغذ حدود 45 هزار تن گزارش شده است.

 واردات کاغذ طی سال‌های 85 تا 90
در سال 85 میزان واردات کاغذ 320 هزارو 854 تن، در سال 86 این میزان 305هزار و166 تن، در سال 87 به 271 هزار و 758 تن رسیده و در سال 88 به 303 هزارو 649 و در سال 89 این میزان 342 هزارو 306 تن بوده است.
میزان وارات کاغذ در کل سال 90 هم 283 هزار و 709 تن بوده است.

  گزارش فارس در پایان آورده است :بر اساس موارد یاد شده قطعا همگان مطلع هستند که واردات با ثبت سفارش صورت گرفته و واردکنندگان مشخص، اما چرا انبارها مملو از کاغذ بوده و اراده‌ای برای فروش، توزیع و عرضه اتخاذ نمی‌شود خود ماجرایی است بس عجیب....

 

منتشر شده توسط فارس در تاریخ ۱۳۹۱ دوشنبه ۱۰ مهر