رضا رضایی رییس هیات داوران مسابقات چاپ ایران
مسابقات چاپ ایران ، فرصتی برای شناسی ضعف‌های صنعت چاپ


رضا رضایی رییس هیات داوران مسابقات جشنواره چاپ ایران در گفتگویی با ساره گودرزی خبرنگار خبرگزاری كتاب ایران ( ایبنا ) به موضوعات مهمی اشاره نمود كه در زیر می آید .


رضا رضایی رییس هیات داوران مسابقات جشنواره چاپ ایران در گفتگویی با ساره گودرزی خبرنگار خبرگزاری كتاب ایران ( ایبنا ) به موضوعات مهمی اشاره نمود كه در زیر می آید .

 

رییس هیات داوران دهمین دوره مسابقات تخصصی جشنواره صنعت چاپ با بیان اینكه مسابقات چاپ فرصتی برای شناسایی نقاط ضعف، نیازهای آموزشی و توسعه‌ای در صنعت چاپ كشور است، گفت: وقتی چاپخانه‌دار دلایل ضعف خود را شناسایی و در مسیر تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها حركت كند، كیفیت آثار چاپی بهبود می‌یابد.\

رضا رضایی در گفت‌ و گو با خبرگزاری كتاب ایران (ایبنا)، اظهار كرد: یكی از ویژگی‌های مسابقات تخصصی جشنواره صنعت چاپ، بررسی علمی و فنی محصولات چاپی از سوی متخصصان است كه در جلسات منظم و مدون داوری پیگیری می‌شود.

 

وی با اشاره به داوری 1800 اثر توسط 40 داور در مراحل مختلف دهمین دوره مسابقات صنعت چاپ، گفت: هدف اصلی برگزاری این مسابقات تقویت كیفیت تولیدات چاپی در كشور است.

 

وی افزود: آسیب‌شناسی فنی محصولات چاپی از دیگر ویژگی‌های این مسابقات است كه موجب می‌شود تولیدات چاپخانه‌ها از  سوی افراد متخصص بررسی و ایرادات آن‌ها مشخص شود.

 

رضایی گفت: ارتقای كیفیت محصولات چاپی، تشویق دست‌اندركاران این حوزه برای مدیریت بهتر و رفع اشكالات، تقویت نگرش علمی به فرایند چاپ و رونق اقتصادی نیز در زمره اهداف این مسابقات قرار دارد.

 

رییس هیات داوران دهمین دوره مسابقات جشنواره صنعت چاپ همچنین عنوان كرد: مسابقات چاپ می‌تواند نتیجه و اثری بسیار عمیق و گسترده بر جامعه، اقتصاد و فرهنگ داشته باشد، زیرا بهبود كیفیت غیر از تاثیر بر فروش بیشتر و بازاریابی، نتایج خوبی برای اقتصاد ملی و ارتقای بهره‌وری، رفاه عمومی و توسعه اشتغال به همراه دارد.

 

رضایی با اشاره به مباحثی درباره مفهوم كیفیت، توضیح داد: امروز مفهوم كیفیت گسترش یافته است و فقط به مرغوبیت كالا منحصر نمی‌شود و شاخصه‌هایی مانند رضایت مشتری، خلاقیت، بهره‌وری، محیط زیست، زمان تولید و تحویل، قیمت و ... را نیز در بر می‌گیرد.

 

وی با بیان اینكه كالای ایرانی باید از كیفیت خوب و مناسب برخوردار باشد، یادآور شد: یك چاپخانه‌دار می‌تواند با مدیریت زیرمجموعه خود، تمام برنامه‌های تولیدی را كنترل و از تولید محصول بی‌كیفیت جلوگیری كند، در این میان مسابقات چاپ مسیری برای عبور از جاده كیفیت است.

 

رضایی همچنین درباره لزوم اطلاع‌رسانی گسترده در مسابقات تخصصی چاپ گفت: در دوره گذشته متاسفانه حكم مسوولان دبیرخانه جشنواره دیر صادر شد و فرصت زیادی برای پیگیری امور مختلف اطلاع‌رسانی وجود نداشت.

 

رضایی پیشنهاد كرد، مسابقات تخصصی آثار چاپی از سال آینده به صورت استانی در شهرهای مختلف كشور برگزار شود و هر سال نمونه آثار برتر به دبیرخانه كشوری ارسال شود تا تقسیم جوایز عادلانه باشد. 

 

رضایی همچنین درباره شیوه برگزاری یازدهمین دوره مسابقات تخصصی صنعت چاپ نیز گفت:‌ سال گذشته فقط به افراد برگزیده هر بخش جوایزی اهدا شد اما امسال جایزه‌ای با عنوان «اهتمام» نیز به واحدهایی كه محصولاتی با كیفیت تولید می‌كنند، اهدا می‌شود.

 

وی دراین باره توضیح داد: این موضوع موجب می‌شود كه چاپخانه‌داران، لیتوگرافان و صحافان كشور با دقت بیشتری محصولات خود را تولید كنند و توجه به كیفیت در بخش‌های مختلف كار خود را گسترش دهند.

 

رضایی تصریح كرد: هر مجتمعی باید در كنار مجموعه خود یك بخش آزمایشگاهی داشته باشد و كیفیت محصولات تولیدی خود را ارزیابی كند، این موضوع به مرور زمان موجب ارتقای كیفیت و رشد محصولات چاپی در كشور می‌شود.

 

وی همچنین درباره اثرات كیفی شدن محصولات چاپی در داخل و خارج از كشور گفت: این موضوع در طول چند سال، اعتبار و ارزش كالای ایرانی در منطقه را افزایش می‌دهد و حجم گسترده‌ای از سفارش‌های چاپی به این بخش سرازیر می‌شود.

 

به گفته رییس هیات داوران دهمین جشنواره مسابقات صنعت چاپ، دبیرخانه این مسابقات در نظر دارد محصولات برتر و كیفی این حوزه را در بازارهای منطقه معرفی كند.

 

رضایی معتقد است، مسابقات تخصصی چاپ ایران ظرفیت برگزاری در سطح كشورهای اكو و حتی كشورهای اسلامی را نیز دارد.

 

وی با اشاره به اثرات مثبت برگزاری مسابقات چاپ اظهار كرد: امروزه رقابت در سطح جهان بسیار جدی است و ارتباطات بین كشورها گسترش یافته است؛ در این میان ایران نیز باید حركت رو به رشد خود را با پیشرفت در عرصه‌های داخلی و خارجی ادامه دهد.

 

رضایی افزود: اگر فقط به پیشرفت در بازارهای داخلی رضایت دهیم و به مرور زمان حركت‌های سریع كیفی، كند می‌شود و به جای حركت در مسیر جهانی، در یك دهكده كوچك ماندگار می‌شویم.

 

دهمین دوره مسابقات تخصصی جشنواره صنعت چاپ اسفند سال گذشته برگزار شد و یازدهمین دوره این جشنواره نیز شهریور ماه امسال برگزار می‌شود.

 

منتشر شده توسط ايبنا در تاریخ ۱۳۹۰ شنبه ۴ تير