با تاکید بر توجه مسئولین، معرفی و آموزش چاپ باتیک
نمایشگاه چاپ های کلاقه ای استاد گنجینه و شاگردان افتتاح شد


نمایشگاه چاپ های کلاقه ای استاد حسین گنجینه که پایه گذار نوعی از چاپ باتیک با نام کلاقه ای در ایران بود به همراه نمایش آثاری از شاگردانش در موسسه فرهنگی هنری صبا به معرض دید عموم گذاشته شد.

 

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری صبا وابسته به فرهگستان هنر، نمایشگاه درحالی با 15 اثر استاد گنجینه و 25 اثر از شاگردان وی گشایش یافت، که تمام ادامه دهندگان راه این استاد ضمن برشمردن کمبودهای کنونی بر لزوم اهمیت و آموزش بیشتر در این زمینه تاکید کردند .

 شعله گنجینه، دختر و از دستیاران گنجینه معتقد است هنوز جایگزین مناسبی برای پدرش وجود ندارد و باید به آموزش این رشته اهمیت بیشتری داد .

همچنین شش شاگرد دیگر گنجینه که هریک از آنها در دانشگاه یا کارگاه های مختلف به تدریس این رشته مشغول هستند بر توجه بیشتر به معرفی و آموزش این رشته تاکید دارند .

زهرا تقدسی نژاد، یکی از شاگردان گنجینه عدم آشنایی مردم با این هنر را از مشکلات امروزی چاپ باتیک ذکر کرد .

نسرین جعفری نژاد نیز از اینکه اهمیت چاپ باتیک بعد از درگذشت استاد گنجینه کمرنگ تر شد از این بی توجهی ابراز نگرانی می کند .

راضیه قوامی اصفهانی، دیگر هنرمند حاضر در این نمایشگاه عنوان می کند دانشگاه ها هزینه بالا و نبود فضای مناسب را دلیلی برای حذف این رشته می دانند اما برخی از هنرجویان آثار خود را به کشورهای دیگر صادر می کنند .

 حجت بوستانی از دستیاران گنجینه هم، دسترسی به مواد اولیه همچون ابرایشم مرغوب و مناسب را از دشواری های چاپ باتیک، در زمان حاضر ذکر کرد .

در همین حال مهدی خاویان با بیش از دو دهه تدریس اظهار امیدواری کرد، با تشویق اساتید زبده و تداوم نمایشگاه هایی از این دست، چاپ باتیک رونق گذشته خود را به دست آورد .

چاپ کلاقه ای یکی از روش های چاپ قدیمی روی پارچه است که استاد حسین كلاقیچی گنجینه، در اوان جوانی آن را در تبریز احیاء كرد و لقب «پدر چاپ باتیك (کلاقه ای) ایران» را به خود اختصاص داد .

علاقه مندان می توانند برای بازدید از این نمایشگاه به خیابان ولی عصر، خیابان طالقانی غربی، خیابان شهید برادران مظفر، شماره ۱۲۵ مراجعه كنند. این نمایشگاه تا ۲۱ تیر، میزبان عموم بازدیدکنندگان خواهد بود .

 

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۰ شنبه ۴ تير