رییس اتحادیه چاپخانه داران تهران :
هر مبارزه ای هزینه ای دارد!


بعضی از پیگیریهای ما منجر به تهدیدهایی از سوی برخی افرادی خاص علیه من و آقای تهرانی شد که نتوانیم در هیئت مدیره جدید حضور داشته باشیم.



علی
نیکوسخن؛ مدیر سازمان چاپ سخن

متولد: 1325

تحصیلات : دیپلم

ورود به صنعت چاپ با حضور در چاپخانه اسلامیه در سال 1338

ادامه فعالیت در چاپخانه های رحیمی و صفا

شراکت در چاپخانه های صفا، شهر چاپ و انقلاب از سال 1347 تا سال 1368

تاسیس چاپ سخن از اواخر سال 1368 و مدیریت بر آن تا زمان حاضر

حضور در اتحادیه چاپخانه داران و شرکت تعاونی صنف از سال 1362 تا کنون در سمت های مشاور، بازرس و رئیس هیئت مدیره .

 

 

هر مبارزه ای هزینه ای دارد !

 

اولین سوال من این است که چرا روند انتخابات تا الان طول کشیده و پس از دوبار عقب افتادن زمان انتخابات هنوز اسامی کاندیداها از سوی وزارت بازرگانی اعلام نشده است؟

از شما تشکر میکنم که وقت گذاشتید با کاندیداهای محترم و من مصاحبه کردید تا افراد آگاهی لازم را برای انتخاب فرد مناسب کسب کنند. هر انتخاباتی یک سری مراحلی دارد که باید طی شود؛ وزارت بازرگانی زمان ثبت نام را اعلام می کند و پس از نامنویسی پرونده های کاندیداها از سوی اتحادیه برای مجمع امور صنفی فرستاده می شود تا آنها مدارک را کنترل و ارزیابی کنند و مراحل قانونی آن طی شود و از مراجع ذیصلاح امنیتی و اطلاعاتی نیز باید استعلام شود. بعد از طی این مراحل در فرصتی از هیئت مدیره اتحادیه دعوت می شود و در مورد زمان و مکان انتخابات با آنها هماهنگی بعمل م یآید. اما چرا در این دوره تایید صلاحیت ها طول کشید؟ مستحضر هستید که من به همراه آقای تهرانی از سال 86 بدنبال کشف تخلفاتی که توسط هیئت رئیسه قبلی انجام شده بود، درگیر یکسری پیگیریهایی بودیم که هنوز هم ادامه دارد. بعضی از پیگیریهای ما منجر به تهدیدهایی از سوی برخی افرادی خاص علیه من و آقای تهرانی شد که نتوانیم در هیئت مدیره جدید حضور داشته باشیم؛ آنچه که مربوط به آقای تهرانی بود خوشبختانه حل شد ولی از مشکلاتی که برای بنده تدارک دیده اند، تا الان حل نشده و حتی تهدیدها کرده و برای ما خط و نشانهایی کشیده اند تا از پیگیری دست برداریم؛ حتی به من پیشنهاداتی شده در صورتی که از این قضایا بیرون برویم مشکلات حل میشود که من با قاطعیت اعلام می کنم نه الان و نه هیچ زمانی از مواضع خودم عقب نشینی نمیکنم حتی اگر به قیمت رد صلاحیت و دیگر مشکلات تمام شود. من قبول کرده ام که تا آخرین نفس و توانی که دارم از منافع صنف حمایت کنم و این کار را م یکنم. علت تاخیر ایجاد شده همین است؛ البته شب عید قرار بر این شد که انتخابات 29 فروردین ماه برگزار شود ولی به همین دلایلی که عرض کردم تشخیص داده شده که به تاخیر بیفتد. در ضمن چون مصادف با تعطیلات نوروز شد و وزارت بازرگانی فرصت اطلاع رسانی نداشت، پس از تعطیلات نوروز با هماهنگی هیئت مدیره اتحادیه زمان آن به اول خرداد تغییر کرد.

شما صحبتهای کاندیداهای دیگر را خوانده اید؟

تا حدودی خوانده ام و باید خدمت شما عرض کنم که به غیر از چهار پنج نفری که تقریبا مسایل قانونی اتحادیه را میدانند بقیه از مرحله پرت هستند؛ قانون نظام صنفی را نه اینکه بخوانند حتی ورق هم نزده اند برای همین هم صحبت هایی مطرح شده که بیشتر شعاری و آبکی است و فقط به درد روزهای قبل از انتخابات می خورد. چه خوب بود دوستان ما قبل از اظهار نظر حداقل قانون نظام صنفی را مطالعه میکردند تا بدانند شرح وظایف اتحادیه چیست و هیئت مدیره چه اختیاراتی دارد و تا کجا میتواند پیش برود. من همینجا به شما و خوانندگان عزیز قول میدهم کمک میکنیم تا افراد جدید وارد هیئت مدیره شوند ولی این را هم میگویم که 5 درصد حر فهایی که برخی از دوستان زده اند، عملی نمیشود یعنی نمیتوانند عملی کنند. بنده حدود بیست و هشت سال است که در اتحادیه و شرکت تعاونی حضور دارم؛ برای همین هم تقریبا به قوانین و راهکارها مسلط هستم .به قول دوستان ما خودمان مطلع صنف هستیم و هرکسی سوالی دارد از اتحادیه میپرسد چون اطلاعات کافی و وافی داریم. همانطور که گفتم ما کمک میکنیم تا آقایان بیایند و گره ای اگر هست با دستشان باز کنند و صنف را از بلاتکلیفی و کوچه بن بستی که در آن گرفتار شده، نجات داده و به بزرگراه وارد کنند؛ ا نشا ءالله.

پس نقدهایی که به اتحادیه شده را قبول ندارید؟

نه. من نقدی را که همراه با آگاهی از قانون و پیشنهاد باشد قبول دارم نه نقدی که بدون پشتوانه است. نشریه چاپ و تبلیغات در سرمقاله چند شماره قبلش ادعاهای بی پایه و اساسی را علیه اتحادیه مطرح کرده بود که ما از نویسنده این مطلب که نه سردبیر نشریه بود و نه مدیرمسئول آن و شما خودتان بهتر میدانید که سرمقاله یک نشریه باید از سوی مدیرمسئول یا سردبیر نشریه نوشته شود نه کسی که اسمش حتی جزو همکاران نشریه هم نیست، شکایت کردیم.  من در جلسه رسیدگی به شکایت گفتم آقای قاضی! این نشریه ادعا کرده که ما واحدهای ساختمان اتحادیه را اجاره داده ایم در حالیکه ما خودمان مستاجر شرکت تعاونی هستیم؛ پس چطور ممکن است آن را اجاره داده باشیم؟ یا در همین سرمقاله مذکور ادعا شده بود اعضای هیئت مدیره با رای های وکالتی انتخاب شده اندکه اصلا چنین چیزی امکان ندارد چون در قانون ذکر شده فرد رای دهنده باید شخصا خودش با در دست داشتن اصل و یا کپی پروانه کسب با کارت شناسایی در محل رای گیری حاضر شود؛ این نشان میدهد چنین فردی اصلا قانون را نمیدانسته که همین ندانستن قانون و اتهام زدن خود یک جرم است. فردی که قانون نمیداند چطور به خودش اجازه میدهد مطلب بنویسد و آن را منتشر کند؟ ما از انتقادی که سازنده باشد و در آن عناد نباشد استقبال میکنیم.

آیا تاکنون یکی از این دوستانی که خود را کاندیدای حضور در هیئت مدیره اتحادیه کرده اند با شما جلسه ای داشته اند تا مشکلاتی را که در ذهنشان هست با شما مطرح کنند و راهنمایی بخواهند یا اصلا بخواهند با اطلاعاتی که از شما میگیرند در انتخابات پیروز شوند؟

هیچ کدام نه با ما صحبت کرد و  نه راهنمایی خواسته اند. بیشترشان از هول حلیم افتاده اند در دیگ. این دوستان بدون بررسی و تامل در مصاحبه ها تخته گاز رفته اند تا رای جمع کنند. من هرکجا که شفاف حرف میزنم برایم مشکل درست می شود ولی اعضا باید آگاه باشند.

در مصاحبه هایی که با دوستان داشتم همه متفق القول بودند که 5 نفر هیئت مدیره نمیتوانند کاری از پیش ببرند و نیاز هست که مشاوران و کمیسیونهایی در کنار اتحادیه باشد؛ مطمئنم که خود شما هم به این نتیجه رسیده اید پس چرا هیچ وقت عملی نشده است؟

قبل از اینکه رسما در هیئت مدیره عضویت داشته باشم، از سال 1362 هم مشاور و هم بازرس اتحادیه بودم و همواره سعی کرده ام از مشورت همکاران محترم بویژه جناب آقای زارع استفاده کنم. دوستانی که الان ثبت نام کرده اند نباید منتظر باشند تا انتخاب شوند و به هیئت مدیره بیایند؛ ما حدود 28 سال است که آمده ایم و برای منافع صنف کار میکنیم؛ بدون اینکه چشمداشتی داشته باشیم. سال 86 یا 87 پرسشنامه ای را برای همه اعضا فرستادیم؛ شما فکر میکنید چند نفر پاسخ دادند؟ فقط چند نفر؛ این نشان میدهد اعضای ما به سرنوشت صنفی خود اهمیت نمیدهند، فقط مواقعی که مشکل دارند و مثلا پروانه شان مشکلی دارد به اتحادیه می آیند. مگر پنج نفر چقدر میتواند کار کند؟ کمیسیون حل اختلاف و کمیسیون هیئتهای حل اختلاف مالیاتی از قویترین کمیسیونهای ما بوده ولی از زمانی که ما امور اتحادیه را بدست گرفته ایم عمدا کمکاری میکنند آن هم کسانی که ادعای دیانت و مسئولیت دارند؛ چرا؟ چون فردی عوض شده نمی خواهند با او کار کنند؛ چون مشکل شخصی دارند و نمی دانند منافع صنفی بر همه چیز ارجح است. در دو سه سال گذشته برخی از اعضای هیئت مدیره که با آنها مشکل داشتیم سنگ اندازی هایی کرده اند وگرنه ما از خدا میخواهیم که افراد توانا بیایند و میدانیم که پنج نفر اصلا کفاف نمیدهد و طبق قانون نظام صنفی اتحادیه دارای پنج کمیسیون است. بعضی افراد می آیند ولی فقط میخواهند منافع خودشان حفظ شود؛ اینجا هرکسی می آید باید فقط برای رضای خدا کار کند و هم از جان و هم از مال مایه بگذارد. من به سهم خودم این کار را کرده ام و در طول 28 سال گذشته دوستان در وزارت ارشاد، وزارت بازرگانی و ارگانهای دیگر میدانند که هرکاری به ما محول شده در حد توان به نحو احسن انجام داده ایم. در راستای حفظ حقوق صنف از مواضعمان هم کنار نمیکشیم و با هیچ کس هم سازش نمیکنیم چون اگر قرار باشد سازش کنیم به این معناست که نمی خواهیم کار انجام شود.

برآورد شما از عملکرد 4 ساله هیئت مدیره چیست؟

بنده از دی ماه 1386 افتخار داشته ام بعنوان رئیس اتحادیه خدمت کنم؛ مجموعه ای از مهمترین اقدامات انجام شده طی این چند سال را خدمتتان عرض میکنم تا خوانندگان شما قضاوت کنند که هیئت مدیره موفق بوده یا نه. یکی از اولین کارهایی که انجام شد این بود که تقابل بین اتحادیه و وزارت ارشاد که از قبل به ارث رسیده بود، به تعامل تبدیل شد تا جایی که آقای دری به عنوان معاون فرهنگی وزارت ارشاد، پیشقدم میشود که به ما کمک کند در صورتی که قبلا کاملا برعکس عمل میشد و امروز شما میبینید توافقنامه ای ده ماده ای شکل گرفته که اگر عملیاتی شود خیلی از مشکلات صنعت چاپ حل خواهد شد.

مکاتباتی با ریاست جمهور، وزارت ارشاد، وزراتخانه ها و دیگر نهادهای مرتبط داشته ایم. یکی از افتخارات ما این است که برخلاف مسئولان قبلی که حقوق میگرفتند و برای اتحادیه کار میکردند ما حقوق که نگرفتیم هیچ، از امکانات شخصی مان هم استفاده کردیم و در تمام این سالها به یک آرم طرح ترافیک اکتفا کردیم. یکی دیگر از کارها، سامان دهی به وضعیت بایگانی پرونده های اتحادیه بود. اتحادیه به اینترنت و سامانه پیام کوتاه مجهز شد. بحث بیمه تکمیلی در سال 1388 به نتیجه رسید و با یاری خدا در حال حاضر بخشی از اعضای صنف و کارکنانشان تحت پوشش بیمه تکمیلی هستند. دو سه سال بود پیگیر این کار بودیم و سرانجام سال 88 این کار محقق شد و خدا را شکر بیش از هزار نفر با خانواده هایشان تحت بیمه تکمیلی قرار گرفت هاند. بحث آموزش که سال ها فقط حرف آن زده می شد به لطف خدا در سال 88 عملی شد و از آن سال تاکنون 3 دوره آموزش پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ برای اعضا برگزار شد که بسیار استقبال شد و حتی کسانی که هم در دانشگاه علمی کاربردی چاپ میخوانند و هم به این کلاسها آمده اند، سطح آن را بالاتر ارزیابی میکنند. یک دوره آموزش مدیران موفق را برگزار کردیم. یکی از مسایلی که در این سالها اتفاق افتاد این بود که برخلاف گذشته در اتاق مسئولان اتحادیه بر روی همه مراجعه کنندگان باز بوده و ضمن تکریم ارباب رجوع تلاش شده تا جایی که امکان دارد کسی ناراضی از اتحادیه بیرون نرود. تغییر محتوای نشریه از دیگر اقدامات ما بوده که با کمک خود شما این اتفاق افتاده است؛ روابط عمومی اتحادیه فعال شده و اطلاعات از طریق سایت و پیام کوتاه در اسرع وقت به اطلاع اعضا میرسد. پایبندی به اصول خدمتگزاری از دیگر مواردی بوده که ما طی این سا لها سعی کردیم همواره مدنظر داشته باشیم؛ منافع فردی را کنارگذاشت هایم و به فکر منافع کل صنف بوده ایم و هرجا موفق نشده ایم یا جزو وظیف همان نبوده یا مربوط به مشکلاتی بوده که باید از سوی دیگر نهادها حل می شده است. دوستان باید توجه داشته باشند که ما قوه اجرایی نداریم و فقط میتوانیم مکاتباتی آن هم در حدی که مقررات و قوانین اجازه میدهد، داشته باشیم. تغییر زمان نمایشگاه چاپ و بسته بندی از بهمن ماه به شهریور ماه در سال گذشته انجام شد که بنا به خواست خود صنف بود و امسال هم در آذرماه برگزار میشود. از همه مهمتر پیگیری تخلفات هیئت رئیسه قبلی بود که هنوز هم پیگیر آن هستیم و در این میان مشخص شد که هرکسی چکاره است و چه کسی به اصول پایبند است و مواضع هیئت مدیره هم مشخص شد که آیا پایبند به اصول هست یا نه؛ چه کسی سازش میکند و چه کسی سازش نمیکند. چه کسی منافع فرد و گروه خود و چه کسی منافع کل صنف را درنظر گرفته است.

آقای نیکوسخن شما خودتان عضو هیئت مدیره ای بودید که امروز آن را متهم به خلافکاری می کنید!

تخلفات انجام شده از سوی شخص رئیس اتحادیه انجام شده که مدیرعامل شرکت تعاونی هم بوده و این مسایل همه در محل شرکت تعاونی انجام شده است. پیشنویس ها و برخی پیامها امضاهایش همه به خط کارکنان شرکت تعاونی است و تا زمانی که اعضا مطرح نکردند و ما پیگیری نکردیم و مسئولان اتحادیه چاپخانه داران عراق مراجعه نکردند ما متوجه نشدیم. این دوستان آنقدر از بیرون حمایت شده و میشوند که امروزه به کار خلافشان افتخار هم می کنند! در این جریانات من و آقای تهرانی نامحرم بودیم و بقیه اعضای هیئت مدیره و آقایان رحیم یزاده و فرعی علمداری که بیرون از هیئت مدیره بودند، محرم؟ تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!

پیگیریهای شما از این جهت نیست که دوستان شما را در مسایل بازی ندادند و به قول خودتان نامحرم پنداشته شدید؟

به هیچ وجه؛ شما فکر می کنید چرا دوستان به ما چیزی نگفتند؟ چون مواضع ما را می دانستند. اگر می گفتند هم دقیقا همین کار را م یکردیم. بنده با آقای کلاری از دهه چهل آشنا هستم و ایشان بخوبی می داند مواضع ما چگونه است. ما خودمان را نمیفروشیم و اگر هم بفروشیم وصیت شده که ارزان نفروشیم؛ خدا را شکر که تا الان خیانت نکرد هایم و به موازین و اصول و اعتقاداتمان پایبند بوده و هستیم؛ حتی اگر از بین برویم هم اصول را زیرپا نم یگذاریم.

صنف چاپ مشکلات فراوانی دارد از فرسودگی ماشین آلات گرفته تا عدم حمایتهای دولتی و ندادن وام با بهره های کم؛ برآورد من این است که صنف از اتحادیه توقع دارد که این مشکلات را حل کند. میخواهم شما منصفانه قضاوت کنید که آیا مشکلات حال حاضر صنف محصول کم کاری اتحادیه نیست؟

صنف اول باید بداند از اتحادیه چه میخواهد و اتحادیه در چه چارچوبی میتواند آنها را برآورده کند. دوم این که کاندیداهایی که می آیند نباید قول و قرار بیهوده به صنف بدهند. صنف نباید از اتحادیه انتظار معجزه داشته باشد. از دولت و مجلس هم نباید انتظار معجزه داشت. سال 1387 با آقای دکتر حداد عادل در نمایشگاه صحبت کردیم و نامه نوشتیم اگر شما چیزی دیدید ما هم دیده ایم؛ باز نامه نوشتیم و جواب ندادند. هیچیک از مسئولان جواب ندادند به جز ریاست جمهور محترم.

اتحادیه فقط می تواند مکاتبه کند ممکن است تنها 10 درصد این مشکلات مربوط به اتحادیه باشد که هیئت مدیره کوتاهی کرده است. آمده اند کتاب فروش، هنرپیشه، ناشر و ... را معاف کرده اند ولی میگویند چاپ مشمول قانون نمیشود. معلوم است که خطی برخورد میکنند و میخواهند مشکل ایجاد کنند تا همه به جان هم بیفتند. دو نامه به وزیر قبلی و سه نامه به وزیر فعلی بازرگانی نوشتیم ولی هیچ کدام را جواب نداده اند! الان دارم نامه تنظیم میکنم برای رئیس جمهور که چرا وزیر جواب نامه را نمیدهد؛ این تکرویها یعنی چه.وزارت ارشاد پیشقدم شده است اما تا وزارت صنایع امکانات و تسهیلات لازم را در اختیار آن نگذارد و با آن هماهنگ نشود نمیتواند کاری انجام بدهد. ما وظیفه مان را انجام داده ایم منتها توقعات اعضا در حدود اختیارات اتحادیه نبوده است. طبق ماده 96 قانون مالیاتهای مستقیم ما باید دفتر داشته باشیم. حدود 15 سال است که با رایزنی و ارتباطات مسئله مالیاتی اعضا را حل کرده ایم. اعضا نمیدانند این کارها با چه هزینه و زحمتی انجام میشود. از نظر قانون در مسئله مالیات نظر ممیز ملاک است و هیچکس نمیتواند در آن دست ببرد؛ ما در این 15 سال طوری برخورد کرده ایم که بتوانیم امتیازاتی برای صنف بگیریم. طبق آمار اتحادیه 1400 تا 1500 چاپخانه در تهران فعالند ولی حدود 750 چاپخانه پروانه از اتحادیه دارند. ما از اعضای دارای پروانه و بی پروانه دفاع کرده ایم. اینگونه برخورد کردن زحمات هیئت مدیره و کارکنان اتحادیه را زیر سوال می برد که از انصاف بدور است. مشکلات و توقعات آنقدر زیاد بوده که در مواردی نشده کاری انجام دهیم. وزارت صنایع باید صنعت را بالا ببرد؛ بین وزارت ارشاد و وزارت صنایع مشکل هست و همدیگر را قبول ندارند. مشکل صنف ما این است که دو متولی دارد همه اصناف برای دریافت مجوز به اتحادیه مربوط هشان مراجعه میکنند ولی ما باید اول از فیلتر وزارت ارشاد، اماکن و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی رد شویم و بعد از اتحادیه پروانه بگیریم. از طرف دیگر وزارت بازرگانی، صنایع و ارشاد هر کدام یک گوشه را می کشند. به اعضا می گوییم اگر مشکل دارید نامه بنویسید ولی هیچکدام نامه نمی نویسند و نمی گویند مشکلشان چیست. اتحادیه جای خوبی برای اعضاست و اعضا باید بیایند و مشکلاتشان را بگویند و به ندای هیئت مدیره لبیک بگویند این که نمیشود بالای گود بنشینند و بگویند لنگش کن. دوستان باید با هیئت مدیره منتخب هرکه می خواهد باشد همکاری کنند. باید خط و خطبازی را کنار بگذارند و به فکر جمع باشند و در چارچوب قانون حرکت کنند.

دوستان بیشتر مشکلات را ناشی از اختلافات درونی هیئت مدیره می دانستند؛ شما این موضوع را قبول دارید؟

تاحدودی و به همان ده درصدی که قبلا اشاره کردم برمیگردد. اختلاف نظر همیشه هست ولی این اختلاف باعث نشده که از وظیفه مان کوتاهی کنیم ما هرکجا که قرار بوده از منافع صنف دفاع کنیم همه هیئت مدیره یک تن واحد بوده ایم و اختلافی وجود نداشته است. دوستانی که میگویند مکتوب بنویسند و بگویند چون این شرایط بوده چنین اتفاقی افتاده است یک عده آدم بیطرف هم بگذارند و یک کنفرانس خبری تشکیل دهند ما هم پاسخگو خواهیم بود.

آقای نیکوسخن، نکته ای از میان صحبتهای شما برای من جالب بود؛ آیا اعضای هیئت مدیره میتوانند حقوق بگیرند؟ و اگر میشود چرا شما تاکنون حقوق نگرفته اید؟

قانون مخیر کرده چند تن از هیئت مدیره بتوانند تحت شرایطی خاص حقوق بگیرد ولی معتقدم شان یک چاپخانه دار که به عنوان یک امین و نماینده در هیئت مدیره وارد میشود این نیست که از اتحادیه حقوق بگیرد. به اعتقاد من اتحادیه با جمع آوری حق عضویت های اعضا، حداکثر میتواند حقوق کارکنان و هزنیه های جاری خود را تأمین نماید و این انصاف نیست که مدیر یک چاپخانه به عنوان عضو هیئت مدیره حقوق بگیر اتحادیه باشد و وقتی هم حقوقش قطع میشود از اتحادیه به وزارت کار شکایت کند و ادعای سنوات داشته باشد. من این را در شأن خودم نمیبینم که حقوق بگیر باشم و درآمد کسب کنم. توهین میدانم؛ اگر بخواهم حقوق بگیرم جاهای دیگر هست که بروم که آنجا واحد صنفی خودم است. بیش از بیست سال است که چاپخانه من محل رفع اختلاف اعضاست و ربطی به این ندارد که من در اتحادیه باشم یا نباشم؛ هدف رفع اختلاف مردم است برای رضای خدا. برای همین است که میگویم هرکسی می خواهد برای کسب منافع شخصی و پول به اتحادیه بیاید، لطفا نیاید و شخصیت خودش را زیر سوال نبرد.
در پایان لازم میدانم از همراهی کلیه اعضای محترم هیئت مدیره بویژه جناب آقای پورمند که با احساس مسئولیت با هیئت مدیره همکاری کرده اند سپاسگزاری کنم. نکته پایانی این که هر مبارزه ای هزینه ای دارد و مبارزه ما نیز از این قاعده مستثنی نیست! با آرزوی شرکت فعالانه اعضا در انتخابات هیئت مدیره اتحادیه چاپخانه داران اول خردادماه سال 1390 در محل ساختمان اتحادیه. والسلام.



برگرفته از نشریه گزارش صنعت چاپ ارگان اطلاع رسانی اتحادیه چاپخانه داران تهران

منتشر شده توسط گزارش صنعت چاپ در تاریخ ۱۳۹۰ دوشنبه ۲۶ ارديبهشت